Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumets strul under dagen


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Joel Westerholm

Ett riktigt besvärligt problem som drabbade flera av våra sajter, bland annat alla forum, började i morse. Det hela berodde på en ovanlig bugg i brandväggen som triggades. Vår it-avdelning tog in konsulter för att hjälpa till men det tog ändå hela dagen att hitta vad som skett.

 

Nu är det fixat och inställningarna ändrade så att problemet inte ska kunna uppstå igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Ett förslag till nästa gång är en blänkare på macworld.idg.se att ni är medvetna och att arbete pågår. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Ett förslag till nästa gång är en blänkare på macworld.idg.se att ni är medvetna och att arbete pågår. :)

Kan ALDRIG tänka mig att vi har föreslagit det förr............................ :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ALDRIG tänka mig att vi har föreslagit det förr............................ :elaktflin:

Vaddå? Nej, det har jag AAALDRIG hört förut. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Ett förslag till nästa gång är en blänkare på macworld.idg.se att ni är medvetna och att arbete pågår. :)

Bra idé! Tänk att ingen har kommit på det förut! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, får man ett meddelande om att servern inte svarar så vet man ju att det är något galet. Nog överlever vi en dag eller två utan forumet, bättre att de ägnar sig åt att lösa problemet än att skriva extra artiklar om det på annat ställe. Man måste ju dessutom bli hänvisad till detta ställe, och utan fungerande server går det ju inte att länka vidare. Hur många kommer ihåg var det var man skulle söka efter info när det inträffar igen om ett och ett halvt år eller så...

 

Ska det däremot göras planerade uppdateringar eller underhåll av annat slag är det ju en annan sak, eftersom det då går att informera i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JO. Men vet vi att de vet? Ska jag maila Joel eller inte? Vad är det för fel? Hur lång tid tar det? Det kan vara kul att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, får man ett meddelande om att servern inte svarar så vet man ju att det är något galet. Nog överlever vi en dag eller två utan forumet, bättre att de ägnar sig åt att lösa problemet än att skriva extra artiklar om det på annat ställe.

Att DU fått ett felmeddelande innebär (tyvärr) inte att driftsansvarig vet om att det är problem och det innebär inte heller att felsökning verkligen pågår.

 

Det är dessutom inte samma personer som felsöker som skriver på hemsidan, så de som felsöker kan göra det ostörda i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JO. Men vet vi att de vet? Ska jag maila Joel eller inte? Vad är det för fel? Hur lång tid tar det? Det kan vara kul att veta.

Varför överhuvudtaget ägna energi åt detta som du inte alls har något ansvar för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför överhuvudtaget ägna energi åt detta som du inte alls har något ansvar för?

För att man känner sig drabbad? Att du inte bryr dig är väl helt okej, men andra kanske gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att DU fått ett felmeddelande innebär (tyvärr) inte att driftsansvarig vet om att det är problem och det innebär inte heller att felsökning verkligen pågår.

 

Det är dessutom inte samma personer som felsöker som skriver på hemsidan, så de som felsöker kan göra det ostörda i vilket fall.

Men Joel skriver ju om problemet. Har de inte känt till det då menar du?

 

I det här fallet drabbades ju flera sajter, kanske även den sajt som man eventuellt skulle ha skrivit om problemet. Då är det ju omöjligt att informera om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt besvärligt problem som drabbade flera av våra sajter, bland annat alla forum, började i morse. Det hela berodde på en ovanlig bugg i brandväggen som triggades. Vår it-avdelning tog in konsulter för att hjälpa till men det tog ändå hela dagen att hitta vad som skett.

 

Nu är det fixat och inställningarna ändrade så att problemet inte ska kunna uppstå igen.

Har ni något system som larmar om något blir fel? Eller är ni helt ovetande om ni inte själva går till forumet eller om ni inte får veta det via forumets medlemmar? Hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför överhuvudtaget ägna energi åt detta som du inte alls har något ansvar för?

En annan aspekt av det hela kan vara att Axelman är moderator. Svårt för dem att moderera om de inte kommer in på forumet, och oroande därmed om de inte samtidigt vet om andra kan det eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför överhuvudtaget ägna energi åt detta som du inte alls har något ansvar för?

Varför överhuvudtaget vara här....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Joel skriver ju om problemet. Har de inte känt till det då menar du?

 

Jo, nu när det är fixat så vet vi. Igår under många timmar så visste vi inte att de visste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses forumet är nere. Ring polisen,larma brandkåren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses forumet är nere. Ring polisen,larma brandkåren.

Nej. Varför måste man hoppa från det ena diket till det andra? Det enda lilla jag ville var att man kunde meddela statusen på MacWorld.se. En liten men praktisk detalj bland många andra. Men tack vare en massa tjafs har saken blivit förstorad långt över vad den är värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Geografi är inte din starka sida :)

Jodå, men dina eventuella resor känner jag inte till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, men dina eventuella resor känner jag inte till.

 

Och inte tidsuppfattning heller :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och inte tidsuppfattning heller :) :) :)

 

 

Eller tidsresor.

Lappen kan ju mycket väl varit i LA förra året. Eller tidigare i år.

http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/01/28/911-police-facebook-instagram-tinder-down_n_6561606.html

Att han vill ringa polisen är förmodligen inget han kommit på idag bara sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen kan ju mycket väl varit i LA förra året. Eller tidigare i år.

http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/01/28/911-police-facebook-instagram-tinder-down_n_6561606.html

Att han vill ringa polisen är förmodligen inget han kommit på idag bara sådär.

Som sagt noll koll killen :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Har ni något system som larmar om något blir fel? Eller är ni helt ovetande om ni inte själva går till forumet eller om ni inte får veta det via forumets medlemmar? Hur fungerar det?

 

Jodå, it-avdelningen har watchdogs på sajterna och de vet i stort sett alltid om att det är problem redan när jag ringer och rapporterar. Men hellre ett extra samtal än att något faller mellan stolarna.

 

Det är så klart inga problem om ni mejlar mig också om det är något strul, någon gång kanske vaktsystemen inte fungerar som de ska och då måste vi ju få reda på det på andra vägar. Jag ska försöka komma ihåg att lägga en blänkare på sajten också. I det här fallet utgick jag ifrån att det skulle gå fort för det brukar det göra, sen fick jag fullt upp med annat under dagen och tänkte inte på det förrän långt senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...