Jump to content
Just nu i M3-nätverket

virtuell windows - behövs antivirusprogram?

norfelt

Recommended Posts

Jag har nyligen köpt en IMac och har sedan tidigare visma bokföringsprogram som jag vill använda i IMacen och har då fått veta att jag kan installera ett virtuellt windows för att köra vimsaprogrammet. Hur blir det då med ev virus och vad ska man ha för virusskydd?

Det bästa sättet är att installera Windows i Bootcamp och sedan köra bootcamp-installationen virtuellt med Parallels Desktop eller VMWare Fusion.

Där installerar man valfritt anti-virusprogram, precis som man gör i Windows:

För det ÄR Windows. :)

Du ska ha det virusskydd som du har på en 'vanlig' windowsmaskin.

Det bästa sättet är att installera Windows i Bootcamp och sedan köra bootcamp-installationen virtuellt med Parallels Desktop eller VMWare Fusion.

Varför är det bättre än att installera Windows direkt i exempelvis VMWare Fusion?

Varför är det bättre än att installera Windows direkt i exempelvis VMWare Fusion?

För att då har du möjlighet att boota i Windows "på riktigt" och slippa köra virtuellt.

Jag har nyligen köpt en IMac och har sedan tidigare visma bokföringsprogram som jag vill använda i IMacen och har då fått veta att jag kan installera ett virtuellt windows för att köra vimsaprogrammet. Hur blir det då med ev virus och vad ska man ha för virusskydd?

Du ska ha ett antivirusprogram. Jag vet inte vilken Windows du ska använda men Microsoft Security Essentials gör jobbet i Windows 7 och Vista. I senare versioner är det inbyggt. Du måste inte installera något annat. Men Microsofts program är inte 100-procentigt säkra. Så vill du vara så säker som möjligt bör du installera ett särskilt antivirusprogram. Bitdefender är ett av de säkraste. Det finns andra (och andra lär väl tycka eller anta att andra alternativ är bättre än Bitdefender).

För att då har du möjlighet att boota i Windows "på riktigt" och slippa köra virtuellt.

Ja, det är naturligtvis sant. Men om du har ambitionen att "slippa" köra virtuellt så känns ju Bootcamp fullt tillfredsställande i sig, då behöver du ju inte installera Fusion eller Paralells alls.

. Bitdefender är ett av de säkraste. Det finns andra (och andra lär väl tycka eller anta att andra alternativ är bättre än Bitdefender).

Så hette det, ja. Sökte i minnet efter namnet (och datorn med den installationen står 20 mil bort).

Funkar utmärkt för mig.

Ja, det är naturligtvis sant. Men om du har ambitionen att "slippa" köra virtuellt så känns ju Bootcamp fullt tillfredsställande i sig, då behöver du ju inte installera Fusion eller Paralells alls.

För sådär 99% av programmen man använder fungerar virtualisering utmärkt. men för den resterande procenten så måste man köra bootcamp. Det gäller de program så kräver 100% prestanda eller mycket RAM.

Det är förstås bekvämt att köra virtuellt, för då har man tillgång till Mac och Windows samtidigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...