Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fotoskanner


arjemma

Rekommendera Poster

Jag är helt ny på det här med skannrar så jag kanske ställer lite dumma frågor.

Kom på för någon dag sen att jag skulle vilja skanna in alla mina pappersfoton som sitter i album till datorn. Har provat med den inbyggda skannern i min skrivare från Brother men det blev riktigt mörka och dåliga bilder. Ska tilläggas att min Brother är minst 4 år gammal.

 

Så jag letar helt enkelt efter en fotoskanner, och kan tänka mig att betala om det blir riktigt bra resultat. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara pappersbilder eller har du negativ och/eller dia som du också vill skanna?

 

Epson har riktigt bra skanners. Till och med efterföljaren till min utgångna skanner har utgått. Den nya modellen heter V800.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2788024

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mest pappersbilder eftersom jag inte vet var de flesta negativ är. Blir det stor skillnad mellan pappersbild och negativ i kvalitet?

 

Kul att höra att du har en Epson, har du skannat några bilder med den?

 

Var ju inte fasligt dyr den där ändå :) Skulle vara kul att se på ett ungefär hur en bild blir efter skanning.

 

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En pappersbild är ofta (något) beskuren och har sämre kontrast jämfört med ett negativ.

Å andra sidan är ett negativ känsligt för damm i större utsträckning.

Å tredje sidan så har en bra skanner (som Epson) funktioner för att minimera dammets påverkan.

 

Jag kan rekommendera skannerprogrammet Vuescan.

http://www.hamrick.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, V850 är ännu bättre än V800. Ju högre nummer desto bättre.

 

Vad man mest ska kolla på är dynamiken (eller optisk densitet). Ju högre värde desto bättre återger skannern (väldigt) ljusa och mörka partier av bilden.

V370 har bara Dmax 3,2

http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/specs/12034

V550 och V600 har Dmax 3,4

V800 och V850 har Dmax 4,0

http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166148/skrivare-skanner/skannrar#brand=611&filter=&category=1008166148&page=0

 

Det kan tyckas att 4,0 inte är så mycket mer än 3,4, men det är det faktiskt. (Teknisk överkurs: Skalan är logaritmisk, inte linjär.)

 

 

V370 har inte heller infraröd dammreducering. Jag har inte kollat om V550 och V600 har det. V800 och V850 har jag kollat och båda har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så otroligt mycket för att du delar med dig av ditt vetande!

Ska läsa på lite mer om det där med Dmax men låter ju som att jag ska satsa på V800 eller V850

 

De kostar ju därefter men det handlar ju om sina minnen och dom vill man ju spara på bästa sätt!

 

Vet du om det finns sample-foton någonstans så man kan se hur de blir?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta behöver man efterbearbeta bilder som scannras in, dvs det räcker inte med att bara scannra in dem utan man får jobba lite med dem gällande exponering etc. Du säger att bilderna du först scannrade in blev mörka, det borde ha varit möjligt att lätta upp exponeringen på dem. I Mac kan man göra det i Bilder, eller iPhoto om man har ett äldre system. Det går även att göra det i Förhandsvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är ju att gå till en fotoaffär eller ett fotolab och låta dem göra arbetet. Bättre maskiner och högre kvalitet. Visst blir styckepriset högre men man slipper köpa grejjor som kostar en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta behöver man efterbearbeta bilder som scannras in, dvs det räcker inte med att bara scannra in dem utan man får jobba lite med dem gällande exponering etc. Du säger att bilderna du först scannrade in blev mörka, det borde ha varit möjligt att lätta upp exponeringen på dem. I Mac kan man göra det i Bilder, eller iPhoto om man har ett äldre system. Det går även att göra det i Förhandsvisning.

 

Jo jag är rätt bra på Photoshop men de blev så dåliga att det var svårt att göra något åt. Väldigt korniga, väldigt mörka och små. Här är ett exempel: http://s9.postimg.org/stbq9aplb/CCF20071221_00004.jpg

Går att ljusa upp, men då får man fram kornigheten rejält. Ska testa med mammas och pappas skanner när jag får tid, men känns som att jag vill ha en ny.

 

Ett tips är ju att gå till en fotoaffär eller ett fotolab och låta dem göra arbetet. Bättre maskiner och högre kvalitet. Visst blir styckepriset högre men man slipper köpa grejjor som kostar en del.

 

Jag har funderat lite på det, men känns som att det kommer kosta skjortan? Det är ju ändå runt 60 album som ska göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 album.... tjena... jo då lönar det sig med att inhandla en egen scanner. Vem kunde tro 60 album!? :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 album.... tjena... jo då lönar det sig med att inhandla en egen scanner. Vem kunde tro 60 album!? :stjarnsmall:

 

Haha ja, blev lite paff när jag hittade alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev litet bättre med Photoshop Elements "Auto smart fix".

post-11001-0-86783000-1440668041_thumb.jpg

 

Det här är ett praktexempel på varför du behöver en skanner med högt Dmax. Bergen är väldigt mörka och havet väldigt ljust.

 

En kombinerad skrivare/skanner är inget att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev litet bättre med Photoshop Elements "Auto smart fix".

attachicon.gifCCF20071221_00004korr.jpg

 

Det här är ett praktexempel på varför du behöver en skanner med högt Dmax. Bergen är väldigt mörka och havet väldigt ljust.

 

En kombinerad skrivare/skanner är inget att ha.

 

Precis vad jag trodde då. Vill ha bättre balans, så känns som en flatbäddsskanner är något att satsa på. Bör bli bättre kvalitet med en V800 va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... En kombinerad skrivare/skanner är inget att ha.

I det här sammanhanget, nej. Men jag klarar mig bra med den jag har. Skriver ut dokument och skannar dokument. Då fungerar det bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här sammanhanget, nej. Men jag klarar mig bra med den jag har. Skriver ut dokument och skannar dokument. Då fungerar det bra. :)

Ja, jag skulle nog ha skrivit att de är inget att ha när det gäller foton. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis vad jag trodde då. Vill ha bättre balans, så känns som en flatbäddsskanner är något att satsa på. Bör bli bättre kvalitet med en V800 va?

Det bör bli bättre, ja.

 

Ta med dig 3-4 representativa foton till en handlare och be att få testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör bli bättre, ja.

 

Ta med dig 3-4 representativa foton till en handlare och be att få testa.

 

Smart! Man vill ju se innan hur det kommer bli. Dumt att köpa annars :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man verkligen en nästan-proffs-scanner för att scanna fotografier? De är ju ofta inte av så väldigt hög kvalitet.

 

Nästan 6000 kronor för en Epson V 800, ja, det kan det säkert vara värt om man jobbar mycket. Tycker det verkar lite dyrt. (Men visst - kvalitet lönar sig alltid!)

 

Själv satsade jag på en Canon CanoScan 9000 F, mest efter att ha läst en del recensioner. Kostar ungefär 1800 kronor tror jag. Jag har dock inte testat den så mycket än - jag köpte den bara för ett par år sedan.

 

Jag vill bara slå ett slag för att det finns fler märken än Epson. Canon till exempel. Men det är ingen stor marknad för scanners vad jag har sett.

 

Förslaget att ta med några foton till "butiken" och provskanna dessa låter ju toppen. Men finns det några butiker som har scanners inkopplade och låter kunderna prova dem? Finns det överhuvudtaget några fysiska butiker som har scanners hemma? Förutom kombimaskiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man verkligen en nästan-proffs-scanner för att scanna fotografier? De är ju ofta inte av så väldigt hög kvalitet.

 

Så därför ska man förstöra kvaliteten ännu mer genom att använda en medioker skanner? :totaltgalen:

 

Tvärtom, har du dålig kvalitet på bilden ska du bevara den kvalitet som faktiskt finns.

Har du bra kvalitet på bilden så ska du också ha en bra skanner.

 

Själv satsade jag på en Canon CanoScan 9000 F, mest efter att ha läst en del recensioner. Kostar ungefär 1800 kronor tror jag. Jag har dock inte testat den så mycket än - jag köpte den bara för ett par år sedan.

 

Jag har inte hittat något Dmax-värde på den skannern. Har du?

 

Förslaget att ta med några foton till "butiken" och provskanna dessa låter ju toppen. Men finns det några butiker som har scanners inkopplade och låter kunderna prova dem? Finns det överhuvudtaget några fysiska butiker som har scanners hemma? Förutom kombimaskiner?

 

Kanske

http://www.scandinavianphoto.se/

eller

https://www.cyberphoto.se/

 

Eller så får man beställa på nätet och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/

Men då måste man betala returfrakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...