Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Utbytesprogram och Garantier

RobinB

Recommended Posts

Hej,

Har en 15" tidig 2011 som jag haft och har lite problem med och behöver råd. Uppskattar all hjälp!

September förra året lämnade jag in datorn efter ett fel med att skärmen helt plötsligt förvrängdes och efter omstart så laddades OSX upp men blev sen helt grå. Datorn blev varm och fläktarna började snurra i max. Såg att fler personer hade samma problem.

Lämnade in den och fick det reparerat (visade sig vara logikkortet) till en kostnad av 6000.

Ett halvår senare får jag meddelande från Apple som startat ett utbytesprogram men eftersom att jag redan bytt ut så fick jag pengarna tillbaka.

11 månader senare(!!!), nu i Augusti så hände exakt samma sak med datorn. Varpå jag ringer Apple som svarar med att som det ser ut nu så borde det gå under utbytesprogrammet. Snabbt lämnar jag in det till närmaste verkstad och idag säger dom att efter med kontakt med Apple kommit fram till att det inte ingår i utbytesprogrammet eftersom att de ändrat på tillverkningsprocessen. Finns inget de kan göra, självklart.

Låter inte helt fantastiskt att det ska hålla 11 månader och sen får jag exakt samma symptom.

Någon som varit med om liknande, eller har ni några övriga tips? Någon som har koll på vad komsumentköplagen säger om reparationer?

Mvh,

Robbin.

Någon som har koll på vad komsumentköplagen säger om reparationer?

Enligt konsumentköplagen så har du tre års reklamationsrätt.

En reparation (eller utbyte till ny pryl) förlänger varken garantitiden eller reklamationstiden. Så om du får en reparation (eller utbyte) utförd efter två år och 264 dagar, så tar reklamationstiden i alla fall slut efter tre år.

Enligt konsumentköplagen så har du tre års reklamationsrätt.

En reparation (eller utbyte till ny pryl) förlänger varken garantitiden eller reklamationstiden. Så om du får en reparation (eller utbyte) utförd efter två år och 264 dagar, så tar reklamationstiden i alla fall slut efter tre år.

Ajdå, då var det bara att glömma köra på det.

Helvete! Att det ska hålla knappt 1 år.

Märkt att många fortfarande har samma problem

Tack för snabbt svar!

Om du däremot betalar för en reparation så har garanti på just den reservdelen som blev bytt. Ibland har du tre månaders garanti på arbetet. Så om prylen går sönder efter fyra månader så måste du betala för arbetet, men inte (igen) för reservdelen.

Om du däremot betalar för en reparation så har garanti på just den reservdelen som blev bytt. Ibland har du tre månaders garanti på arbetet. Så om prylen går sönder efter fyra månader så måste du betala för arbetet, men inte (igen) för reservdelen.

Fick pengarna tillbaka i utbytesprogrammet.

Men tack för upplysningen. Ska tänkas på i framtida fall!

Ajdå, då var det bara att glömma köra på det.

Helvete! Att det ska hålla knappt 1 år.

Märkt att många fortfarande har samma problem

Tack för snabbt svar!

Å andra sidan så kostade det dig ingenting att få dessa 11 månader.

Du bor inte i närheten av Apples egna Apple Store? Jag hade provat lyckan där istället.

Tror visserligen att du får en viss garanti på själva bytet av komponent, men det är nog bara några månader.

Det jag funderar på, ja, det är möjligt att de logikkort som byts enligt utbytesprogrammet är förbättrade, men ditt är bytt innan dess, så att det har kvar samma fel är inte alls otänkbart.

Det var ett liknande "fel" på MacBook Pro från 2007/2008 som Apple också påstod var förbättrade, vilket inte stämde, samma fel återkom igen pga dåliga kretsar från nVidia.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...