Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Långsam Macbook Pro, och som ofta hänger sig

gustavr89

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Macbook Pro 13" - Mid 2010. De senaste dagarna har jag märkt att datorn har blivit långsammare, tar längre tid att starta t ex. Dessutom hänger sig datorn betydligt oftare, alltså att den snurrande färgglada ringen dyker upp och att det inte går att göra något med datorn om man inte håller inne start-knappen.

Jag har närmare 200 GB ledigt utrymme, så det kan ju inte vara där felet ligger.

Är det någon som känner igen detta, eller har någon fundering om vad det kan tänkas vara för fel?

Kört skivkontroll av hårddisken i skivverktyget?

Ja, jag körde det. Fick upp ett meddelande i grön text:

"Enheten Macintosh HD verkar vara felfri."

Jag har en känsla av att det kan vara webbläsaren (Safari) som gör att datorn ofta hänger sig.

Du kan göra ett "oljebyte" på datorn och sätta in ett nytt luftfilter samt nya tändstift och en motortvätt, ja vanlig underhållsservice, genom en "säker start": Håll ner shift-tangenten vid uppstart, sedan logga in i datorn och sen starta om. Detta rensar diverse cacheminnen och annat...

Du har inte installerat något särskilt program senaste tiden? Något tillägg i Safari? Kört något mediaprogram? Någon strömning av något slag?

Min gissning är att hårddisken behöver bytas, låter som om den är paj.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...