Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie, Videorenderingfel -50: Kan inte spara fil!


vingman

Rekommendera Poster

Försöker spara ner ett projekt som fil iMoive utan framgång.

Går på Dela - Fil och sen får jag felmeddelande "Delning misslyckades", "Videorenderingsfel -50"

 

__________________________________________________________________

 

Hej!

Jag försöker klippa ihop flera videoklipp från en utlandsresa. Nu när jag är uppe i 29 minuter börjar iMovie bråka - det blir långsamt, går inte att arbeta i, hänger sig, avslutas utan förvarning och så vidare. När jag var yngre och hade samma problem i Windows Moive Maker brukade jag spara ner projektet i en enda fil, radera det ursprungliga projektet, skapa ett nytt och importera filen och fortsätta jobba därifrån. På så sätt blev det bara en fil programmet behövde tänka på, istället för 40 olika. När jag försöker lösa mitt problem på samma sätt i iMovie får jag felmeddelande: Delning misslyckades, Videorenderingsfel -50.

 

Jag har uppdaterat iMovie, jag har startat om datorn, jag har skaffat en externhårddsik för att spara ner filmen på om det är bristande plats som spökar - ingenting hjälper.

 

Projektet går inte att jobba i, den går inte att spara ner som fil. Vad ska jag göra?

post-78247-0-71054500-1440062756_thumb.pngpost-78247-0-76521300-1440062757_thumb.pngpost-78247-0-38905200-1440062759_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker spara ner ett projekt som fil iMoive utan framgång.

Går på Dela - Fil och sen får jag felmeddelande "Delning misslyckades", "Videorenderingsfel -50"

 

__________________________________________________________________

 

Hej!

Jag försöker klippa ihop flera videoklipp från en utlandsresa. Nu när jag är uppe i 29 minuter börjar iMovie bråka - det blir långsamt, går inte att arbeta i, hänger sig, avslutas utan förvarning och så vidare. När jag var yngre och hade samma problem i Windows Moive Maker brukade jag spara ner projektet i en enda fil, radera det ursprungliga projektet, skapa ett nytt och importera filen och fortsätta jobba därifrån. På så sätt blev det bara en fil programmet behövde tänka på, istället för 40 olika. När jag försöker lösa mitt problem på samma sätt i iMovie får jag felmeddelande: Delning misslyckades, Videorenderingsfel -50.

 

Jag har uppdaterat iMovie, jag har startat om datorn, jag har skaffat en externhårddsik för att spara ner filmen på om det är bristande plats som spökar - ingenting hjälper.

 

Projektet går inte att jobba i, den går inte att spara ner som fil. Vad ska jag göra?

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-20 kl. 10.54.31.pngattachicon.gifSkärmavbild 2015-08-20 kl. 10.54.48.pngattachicon.gifSkärmavbild 2015-08-20 kl. 10.59.47.png

Även om du sparar projekt på en extern disk kan det behövas utrymme på systemdisken för att kunna arbeta med dem. Hur står det till med utrymmet på systemdisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-50 betyder "parameterfel" (vid anrop till Mac OS X inbyggda programrutiner). Det är rätt intetsägande och kan i princip vara nästan vad som helst som är fel.

 

Den externa disken, hur är den formaterad? Den borde vara Mac OS Extended (Journalförd). Kan möjligen gå med exFAT. Däremot funkar vare sig NTFS eller FAT32. (FAT32 har en begränsning på filstorleken till max 4GB, vilken inte funkar i videosammanhang. NTFS kan Macen bara läsa, inte skriva till.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du sparar projekt på en extern disk kan det behövas utrymme på systemdisken för att kunna arbeta med dem. Hur står det till med utrymmet på systemdisken?

Tack för snabbt svar!

Hårddisken jag köpte är helt ny och jag har ingenting annat på den (förutom sånt där som gör den kompatibel med både PC och Mac), den är på 1TB och kan inte tro att filmen är större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Hårddisken jag köpte är helt ny och jag har ingenting annat på den (förutom sånt där som gör den kompatibel med både PC och Mac), den är på 1TB och kan inte tro att filmen är större.

Nu var det inte utrymmet på den externa disken som efterfrågades, utan hur mycket som är ledigt på den interna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 148,2 GB ledigt utrymme på den interna.

 

Nu var det inte utrymmet på den externa disken som efterfrågades, utan hur mycket som är ledigt på den interna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-50 betyder "parameterfel" (vid anrop till Mac OS X inbyggda programrutiner). Det är rätt intetsägande och kan i princip vara nästan vad som helst som är fel.

 

Den externa disken, hur är den formaterad? Den borde vara Mac OS Extended (Journalförd). Kan möjligen gå med exFAT. Däremot funkar vare sig NTFS eller FAT32. (FAT32 har en begränsning på filstorleken till max 4GB, vilken inte funkar i videosammanhang. NTFS kan Macen bara läsa, inte skriva till.)

Det verkar var Tuxera NTFS for Mac.dmg

 

Men iMovie borde kunna spara ner på in dator med cirka 150GB ledigt minne, jag borde inte behöva köpa en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall som helst så borde du formatera om den externa disken innan du lägger något på den.

 

Ska du enbart ha den till Mac: Mac OS Extended (Journalförd).

Ska du dela innehållet med Windows: exFAT.

 

Det finns tredjepartsprogramvara av varierande kvalitet som påstår att man ska kunna använda NTFS-diskar på Mac, men ingen som funkar fullt ut. Det beror på att Pyttemjuk hemlighåller NTFS-specifikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller iMovie-problemet:

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Efter säker start och omstart fick jag ytterligare felmeddelande, samma som jag fått sen februari. Felmeddelande och en 23 sekunder lång film, av mina 27 minuter hamnade på skrivbordet. Men trots att jag fick felmeddelandet så hamnade filmen i "Bion" på iMovie, och jag kunde därifrån "överföra till fil" och spara ner den som en mp4. Tack för tipset om den säkra starten, något rätt gjorde jag denna förmiddag, och det måste vara den. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej! Jag har samma problem, och gjort allt som står ovan men lyckas ändå inte spara eller dela min film. Hittar inte heller "överföra till fil", några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...