Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Safari stannar och liksom väntar innan leverans

kenla

Recommended Posts

Hej,

Jag kör Safari 8.0.8 med operativsystem OS X Yosemite 10.10.5

Safari stannar väldigt ofta och är helt stilla allt för länge innan webbsidorna laddas helt och hållet och jag undrar om någon vet vad jag kan göra för att rätta till problemet?

Internet matas via ComHem och köpt hastighet nedströms är 250 mbit/s. Internetmatning till datorn sker via kabel genom thunderboltporten från router.

Goggle Chrome verkar fungera utan Safaris problem och laddar sidor väldigt snabbt.

Hej,

Jag kör Safari 8.0.8 med operativsystem OS X Yosemite 10.10.5

Safari stannar väldigt ofta och är helt stilla allt för länge innan webbsidorna laddas helt och hållet och jag undrar om någon vet vad jag kan göra för att rätta till problemet?

Internet matas via ComHem och köpt hastighet nedströms är 250 mbit/s. Internetmatning till datorn sker via kabel genom thunderboltporten från router.

Goggle Chrome verkar fungera utan Safaris problem och laddar sidor väldigt snabbt.

Kanske smugit sig in tillägg som du inte använder. Kolla i inställningar för Safari. Prova även säker start av datorn och sen vanlig start.

Det är som de skriver på Wikipedia:

"Software developers and users have argued that Apple's yearly release schedule and development practices have compromised stability, and meant that no version of OS X is truly recommendable for users requiring reliability above new UI design and features."

Slutsats: Kör på det som fungerar.

PS. Safari är visserligen ett program, men är ändå en integrerad del av Mac OS X (olika versioner beroende på operativsystem).

Kanske smugit sig in tillägg som du inte använder. Kolla i inställningar för Safari. Prova även säker start av datorn och sen vanlig start.

Det verkar varit så. Jag klickade mig fram via Safari > Inställningar > Säkerhet > Internetinsticksfiler > Webbplatsinställningar och hittade några insticksfiler. Efter det öppnade jag ett hjälpavsnitt för Safari och sökte på Internetinsticksfiler och ficks träff som heter "Om du behöver ta bort en insticksfil" och sedan "Ta bort en insticksfil du nyss lagt till". Jag följde instruktionerna och hittade två mappar med insticksfiler och jag tog bort 4 stycken av dem och nu funkar allt som det ska. Så här stod det i hjälpavsnittet:

Om du kommer fram till att en insticksfil orsakar problem kan du ta bort den.

Viktigt: Om du tar bort en insticksfil kan det hindra Safari från att göra vissa saker, som att spela upp filmer, eller påverka andra program på datorn som använder insticksfiler.

1. Avsluta Safari.

2. Leta rätt på insticksfilen. Insticksfiler installeras normalt i någon av följande mappar:

• /Bibliotek/Internet Plug-Ins/

Du öppnar den här mappen i Finder genom att välja Gå > Dator, öppna startskivan (heter oftast Macintosh HD), öppna mappen Bibliotek och sedan öppna mappen Internet Plug-ins.

• ~/Bibliotek/Internet Plug-Ins/

Du öppnar den här mappen i Finder genom att hålla ned alternativtangenten, välja Gå > Bibliotek och sedan öppna mappen Internet Plug-ins.

3. Ta bort insticksfilen du nyligen lagt till.

4. Starta Safari igen.

Man kan väl ta bort alla och lägga i en mapp, starta om Safari och se vad som händer..går ju alltid att lägga tillbaka dem igen..(hoppas jag)

VAd hette de filerna?

De är deletade och jag har inte kvar namnen.

Man kan väl ta bort alla och lägga i en mapp, starta om Safari och se vad som händer..går ju alltid att lägga tillbaka dem igen..(hoppas jag)

Jag tänker att Safari säger till om filerna behövs igen. Tänkte ladda upp en skärmdump på det som är kvar men det verkar inte inte finnas något lagringsutrymme här till forumet. Kvar är t ex Silverlight, Quick Time Plugin, flashplayer.xpt, AdobePDFViewer, Flash Player, JavaAppletPlugin

De är deletade och jag har inte kvar namnen.

En kommer jag ihåg och den hörde till Google Earth.

Tänkte ladda upp en skärmdump på det som är kvar men det verkar inte inte finnas något lagringsutrymme här till forumet.

Du kan ladda upp filer upp till 2 MB. Det är en herrans stor skärmdump i så fall.

Klicka på "Fullständig Redigerare" nere till höger när du svarar.

Sedan på "Välj fil", "Bifoga denna fil" och "Lägg till i inlägg" (i tur och ordning)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...