Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad är egentligen vegankost?

Alix

Recommended Posts

Om vegankost står det så här i NE:

"kost som består av enbart vegetabiliska livsmedel, det vill säga inte innehåller fisk, kött, ägg eller mjölkprodukter."

Om vegetabilier står det så här i NE:

"vegetabiliska livsmedel, samlingsbenämning på livsmedel som kommer från växtriket, till exempel spannmål, rotfrukter, ärtväxter och grönsaker."

Men hur är det då med övriga organismriken? Det finns nämligen de prokaryota organismerna, bakterier och arkéer, och de eukaryota organismerna, vilka förutom djur och växter är svampar och protister (de sista är exempelvis amöbor, flagellater och encelliga alger).

Fast min fråga är egentligen kort (vi bortser från övriga organismriken ovan):

Får en vegan äta svamp?

Svamp är nämligen inte ett vegetabiliskt livsmedel. En följdfråga är då hur det förhåller sig med fermenterade livsmedel, som är beroende av svamp, exempelvis jäst bröd och öl. Får man äta och dricka sådant?

Att vara vegan är ingen vetenskaplig eller medicinsk hållning eller dyligt. Det är en politisk hållning som protesterar mot djurhållning och exploatering av djur och jordens ineffektiva nyttjande. En vegan äter svamp, dricker öl och vin om man vill och inte är helnykterist också.

Att vara vegan är ingen vetenskaplig eller medicinsk hållning eller dyligt. Det är en politisk hållning som protesterar mot djurhållning och exploatering av djur och jordens ineffektiva nyttjande. En vegan äter svamp, dricker öl och vin om man vill och inte är helnykterist också.

Jag har hört klagomål på honung, eftersom det är en sorts biprodukt. Jag har även sett öl, som inte innehåller https://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass , marknadsföras som lämpligt för veganer.

Allt handlar väl om hur bokstavstroende man vill vara.

Man hade lika gärna kunnat skriva principiell hållning, och då är frågan berättigad om svamp får ingå som föda. I vilket fall som helst definieras vegankost enligt NE som att den enbart innehåller växter.

Jag har hört klagomål på honung, eftersom det är en sorts biprodukt. Jag har även sett öl, som inte innehåller https://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass , marknadsföras som lämpligt för veganer.

Honung och mjölk är i princip samma sak, det vill säga föda avsedd till ungar. Jag förstår att honung ifrågasätts.

http://www.veganrecept.se/fraga-kocken/kan-veganer-ata-svamp-2455641

Fick höra av en kock ,att strikt vegan äter inte svamp. Är detta sant ?

- izabela
pen.png

Jag har inte träffat någon vegan som inte äter svamp, men det är möjligt att det finns de som väljer bort även svamp. Vi räknar in svamp i vegankost och det kan förekomma i våra recept.

Den första delen om vegankost "kost som består av enbart vegetabiliska livsmedel" är ju inte helt kompatibel med den andra "det vill säga inte innehåller fisk, kött, ägg eller mjölkprodukter" eftersom man kan blanda in en massa andra riken också. Texten delar in mat i djur och växter. Ska man vara vetenskaplig så är det tydligen fel (annars har ju du fel) men är vetenskapen relevant i sammanhanget?

Svampar är i vart fall närmare släkt med djur än med växter. Källa här. Bland annat använder de samma sätt som djur (och bakterier) för att ta upp kol, de är heterotrofer. Rätt intressant. Det är för övrigt bakterier som står för produktionen av B12, ett vitamin som är essentiellt för oss, och som inte kan fås på annat sätt.

PS. Ja, NE:s definitioner leder mig ju att fråga om svampar, doh!

Ena dottern hade lite hyxter för sig om maten när hon var yngre. Vägrade kött och såg sig nog som en slags vegan.

Risgrynsgröt på tub köpt i affären och formfranska gillade hon bäst.

Ingen mening att diskutera med henne..... men vegan? Nej, absolut inte.

Kontentan av det är att jag tror att många ungdomar inte har en susning om vad det handlar om, men i vissa kretsar så kan det vara inne att vara vegan. Det är s a s PK. Vad det innebär tar de inte reda på så noga, förutom kanske några enstaka få.

Höjden av "veganism" är väl när veganen får barn som inte får annat än vegankost från början. Då har det gått för långt, spädbarn ska inte vara veganer! Punkt! Frågan är om de ens kan få bröstmjölk då? Om man ska vara noga.

Honung är ju en produkt som inte exploaterar jorden. Tvärtom är ju bin livsnödvändiga och som Poca säger bristvara.

Man hade lika gärna kunnat skriva principiell hållning, och då är frågan berättigad om svamp får ingå som föda. I vilket fall som helst definieras vegankost enligt NE som att den enbart innehåller växter.

Min veganerfarenhet är att svamp är ok. Så länge den inte är patenterad av Monsanto...................

... Höjden av "veganism" är väl när veganen får barn som inte får annat än vegankost från början. Då har det gått för långt, spädbarn ska inte vara veganer! Punkt! Frågan är om de ens kan få bröstmjölk då? Om man ska vara noga.

Läste för länge sedan om ett ungt veganpar i Göteborg som blev fråntagna vårdnaden om sin bebis eftersom den bara fick mosad avokado och annan växtföda. Det var illa ställt med barnet då. Inte ens svamp hade nog gjort saken bättre.

Man kanske kan säga att veganer äter sådant som inte har nervsystem (och inte är producerade av sådant som har nervsystem). Eller?

För mjölk och ägg är producerat av varelser med nervsystem.

Svampar har inte nervsystem. Inte växter heller.

Man kanske kan säga att veganer äter sådant som inte har nervsystem (och inte är producerade av sådant som har nervsystem). Eller?

För mjölk och ägg är producerat av varelser med nervsystem.

Svampar har inte nervsystem. Inte växter heller.

Svampdjur, placozoer och mesozoa är alla djur och saknar nervsystem, så det håller inte som princip (dock i praktiken för jag tror inte att sådana djur äts).

Om man försöker se veganism som en ideologi så är det väl ungefär så enkelt som att man äter inte djur eller djurprodukter. Svamp är inget djur. Alltså är svamp OK.

Skulle man däremot ägna sig åt plantaeism så hade svampar inte varit OK.

Sedan verkar det extremt korkat att basera sin diet på hur en taxonomi råkar se ut för tillfället.

Ollie Williams

Orka vara en massa saker som slutar på -an och -ist......

Ollie Williams

Fan vad trist?

Javisst!

En sak jag undrar över, veg/etari-aner verkar tycka det är okej om ett rovdjur äter sig mätt på ett annat djur, ett lejon på en gnu t ex, men människan är ju oxå ett rovdjur (allätare, men vi har bevisligen ätit oxå från djurriket miljoner år av vår utveckling) varför ska inte det rovdjuret, vi alltså, få följa sina naturliga instinkt och av naturen givna roll när de andra får det?

Jag trodde hela tråden handlade om vad veganer kan äta, inte att den handlade om hur man ska tolka ett lexikon.

Det ena utesluter inte det andra.

En sak jag undrar över, veg/etari-aner verkar tycka det är okej om ett rovdjur äter sig mätt på ett annat djur, ett lejon på en gnu t ex, men människan är ju oxå ett rovdjur (allätare, men vi har bevisligen ätit oxå från djurriket miljoner år av vår utveckling) varför ska inte det rovdjuret, vi alltså, få följa sina naturliga instinkt och av naturen givna roll när de andra får det?

Därför att vi kan avstå rent praktiskt, och därmed bespara djuren. Vi kan äta det vi behöver på annat sätt. Därtill finns det resurs- och miljömässiga skäl. Men vad då "får"? Att äta kött med mera är inte förbjudet.

Nej men för en vegan är det typ inte tillrådligt. Sen så behöver man väl inte va vegan för att äta lite kött, inget som säger att icke-veganer ska äta mycket kött?

Sen vet jag inte det verkar svårt få i sig tillräckligt med järn bara från växtriket.

Nej men för en vegan är det typ inte tillrådligt. Sen så behöver man väl inte va vegan för att äta lite kött, inget som säger att icke-veganer ska äta mycket kött?

Sen vet jag inte det verkar svårt få i sig tillräckligt med järn bara från växtriket.

Det finns vegetabilier som ger oss allt vi behöver, utom vitamin B12.

Det är för att du vet för lite. ;) Det är en hel del jobb att sköta sin kost om man är vegan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...