Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilket RAM-minne rekommenderas?

srydstedt

Recommended Posts

Har en MBP early 2011 som jag ska fräscha upp med en SSD och lite nytt RAM hade jag tänkt. Vet vad jag ska köpa för hårddisk och har sett guider på youtube på hur man ska göra (verkar inte vara särskilt avancerat, har skruvat ihop några stationära datorer så det ska nog inte vara några problems) men jag har fastnat lite i vilket RAM man ska köpa. Har aldrig köpt RAM till en bärbar dator förut och jag vet heller inte vad som rekommenderas till en Apple. Jag hade tänkt att jag skulle uppgradera till 8 GB RAM, tror att det kan göra en massiv skillnad mot hur den mår nu.

Vilket ram rekommenderas?

Har en MBP early 2011 som jag ska fräscha upp med en SSD och lite nytt RAM hade jag tänkt.....tror att det kan göra en massiv skillnad mot hur den mår nu.

Det får mig att fråga hur du tänker. Beskriv gärna problemet.

Den är långsam helt enkelt. Trött. Precis som så många andra åldringar. Den räknas som "gammal" i den här världen. Vad man än ska göra så tar det lång tid. Starta ett program, surfa, titta på film. Allt tar tid. Hårddisken är inte full (inte på långa vägar, är över 60% ledigt för att jag inte sparar särskilt mycket på den) det är inga andra "fel" på den. Jag använder photoshop en del men har mer och mer gått över till min stationära gamingburk. Därför är jag säker på att lite mer arbetsminne och en snabbare hårddisk kommer göra skillnad.

Den är långsam helt enkelt. Trött. Precis som så många andra åldringar. Den räknas som "gammal" i den här världen. Vad man än ska göra så tar det lång tid. Starta ett program, surfa, titta på film. Allt tar tid. Hårddisken är inte full (inte på långa vägar, är över 60% ledigt för att jag inte sparar särskilt mycket på den) det är inga andra "fel" på den. Jag använder photoshop en del men har mer och mer gått över till min stationära gamingburk. Därför är jag säker på att lite mer arbetsminne och en snabbare hårddisk kommer göra skillnad.

En 2011 är faktiskt en snabb och pigg maskin även med dagens mått mätt. Det är inte RAM-brist om allt är segt. Men jag skulle misstänka att det inte går särkilt bra med Photoshop om du har 4 GB RAM. PS slukar RAM så för den skull maxa RAM vilket är 16 GB i din burk.

...

Om precis allt är segt kan det vara hårddisken som håller på att hälsa hem. Så en hy hårddisk kanske är botemedlet. Men framförallt blir datorn som en raket med en bra SSD oavsett om den går som den ska innan. Det kan vara enklare så att OS X är skadat och behöver bli utbytt vilket är enkelt i en Mac. Det kan också vara ännu enklare. Bifogar några tips som du kan prova för att se om något blir bättre.

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...