Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Går ej kopiera till extern disk eller fickminne

Gissberg

Recommended Posts

Varför går det plötsligt inte att kopiera filer till extern disk eller fickminne? Fil eller mapp åker tillbaks om man försöker dra den. Ej heller går det att klistra in om man kopierar. Däremot går det kopiera från extern disk till datorn. Någonstans måste det finnas någon inställning som är fel, att skrivskydd är på eller liknande. Men hur åtgärda?

Det låter som om det gått bra och plötsligt slutat fungera. Är det så?

Eller har det aldrig fungerat med just den disken eller minnet?

I det sistnämnda fallet kan disken/minnet varit formaterad med NTFS. Macen kan bara läsa NTFS, bara läsa.

Formatera om med exFAT löser problemet. Men alla filer försvinner, förstås, vid formateringen.

Nizze i Umeå

Varför går det plötsligt inte att kopiera filer till extern disk eller fickminne? Fil eller mapp åker tillbaks om man försöker dra den. Ej heller går det att klistra in om man kopierar. Däremot går det kopiera från extern disk till datorn. Någonstans måste det finnas någon inställning som är fel, att skrivskydd är på eller liknande. Men hur åtgärda?

I förrgår stannade min externa HD, My Passport for Mac, som jag använder för Time M. Systemet kan inte hitta den.

Det går inte att reparera den med skivverktyget. Kan det vara något strul i 10.10.5 som jag läst ner ?

Du kan markera minnet, göra en cmd+i så ser det ut som på bilden. Dels ser du vilket format den har och du ser om det finns hinder att komma åt.

post-363-0-91324400-1439970043_thumb.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...