Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"Folk har redan tröttnat på Apple Music"

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Hade gärna betalat men det funkar ju inte om du har ett stort iTunesbibliotek, i mitt fall ca 60.000 låtar (tror gränsen går runt 20.000) . Du kan då inte lägga till Apple Music-låtar till egna spellistor och då är ju tjänsten så gott som värdelös.

Läste en riktigt intressant artikel häromdagen - minns inte var det var men tror det var 9to5mac som länkade den....

Det handlade om en musiker/tonsättare/producent som ville älska Apple Music & iCloud Music Library, men kunde inte eftersom att det förstörde hans bibliotek. Han skrev något i still med att eftersom han alltid köper musik på cd-skivor för att kunna importera i full lossless (ALAC) format till sin dator och sin iPhone så gjorde iCloud Music Library det svårt för honom eftersom det förstörde hans musikfiler när han aktiverade det...

Det koda om all hans musik till iTunes Plus 256kbps, eller ersatte alla hans ALAC-låtar med sämre kvalité... Och inte nog med det så musik som inte fanns i iTunes Store, laddades ju då upp till iCloud Music Library, och kodades därefter om till 256kbps innan det sen delades ut till alla hans enheter...

Så han ville älska det, men hade inget val än att avaktivera det igen...

- Samma sätt som jag kör det på, eftersom jag vill ha högsta möjliga kvalité på den musik jag själv gör och syncar med mina enheter genom iTunes - går inte detta med iCloud Music Library aktiverat... Och eftersom jag inte har det aktiverat försvinner ju själva idén med att betala för Apple Music? Eller?

- Som jag sagt innan, jag har hellre all musik i samma app, vägrar gå tillbaka till Spotify bara för att få lyssna på "gratis" musik... Såååå...

Jag kommer nog ändå betala 99kr/mån ändå sen när det är dags... Känns på något sätt som om själva funktionen med Apple Music väger så pass mycket att det är värt pengarna bara genom att veta att det finns där. Och att man faktiskt har tillgång till så många låtar, när man vill...

:whistling:

Hade gärna betalat men det funkar ju inte om du har ett stort iTunesbibliotek, i mitt fall ca 60.000 låtar (tror gränsen går runt 20.000) . Du kan då inte lägga till Apple Music-låtar till egna spellistor och då är ju tjänsten så gott som värdelös.

- Eddie Cue har nämt att dom höjer gränsen till 100'000 låtar när iOS9 släpps läste jag någonstans...

Gäller bara iCloud musikbiblioteket, som har begränsat lagringsutrymme. Det går ju att använda Apple Music utan att iCloud musikbiblioteket är på. Då använder du Apple Music som strömningstjänst a'la Spotify, och du kan ha blandade spellistor - men skillnaden är att du får synka din iPhone med kabel mot iTunes för att få över din köpta eller rippade musik istället för att dra ner dem via iCloud musikbibliotek.

Det handlade om en musiker/tonsättare/producent som ville älska Apple Music & iCloud Music Library, men kunde inte eftersom att det förstörde hans bibliotek. Han skrev något i still med att eftersom han alltid köper musik på cd-skivor för att kunna importera i full lossless (ALAC) format till sin dator och sin iPhone så gjorde iCloud Music Library det svårt för honom eftersom det förstörde hans musikfiler när han aktiverade det...

...

- Samma sätt som jag kör det på, eftersom jag vill ha högsta möjliga kvalité på den musik jag själv gör och syncar med mina enheter genom iTunes - går inte detta med iCloud Music Library aktiverat... Och eftersom jag inte har det aktiverat försvinner ju själva idén med att betala för Apple Music? Eller?

Nja, iCloud musikbiblioteket är ju bra en del av Apple Music och är i grunden samma som iTunes Match men med lite utökad funktionalitet. Det går utmärkt att använda Apple Music utan. Om du inte betalar för Apple Music så får du bara radiostationerna. Betalar du för Apple Music så får du strömningstjänsten där du får tillgång till Apple Musics musikbibliotek och kan strömma låtar som Spotify, fast utan reklam då, och dessutom till högre kvalitet än Spotify. Du kan inte strömma musik om du inte betalar för Apple Music.

Utan iCloud musikbibliotek går det utmärkt att ha samma spellistor på iPhone/iPad och Mac och även blandade med låtar från Apple Music och sådant man köpt på iTunes och även det man rippat på CD, även i högsta kvalitet. Däremot så synkas inte dina rippningar till molnet utan du får synka med kabel mellan enheterna, eller köra trådlöst via Wifi mellan enheterna och iTunes. Det är skillnaden - att det går via iTunes synk istället för iCloud musikbibliotek.

Själv har jag iCloud musikbibliotek avslaget och synkar mina grejjer som jag alltid har gjort med iTunes, det som Apple Music ger mig är just strömningen med tillgång till massa artister, låtar och album på alla mina enheter och till högre ljudkvalitet än Spotify.

Så för mig är det värt att betala för Apple Music, och jag har hellre allt i samma app än uppdelat på flera. Jag har betalat för Spotify tidigare och har sagt upp det.

Utan iCloud musikbibliotek är Apple Music som Spotify, det är tillräckligt för mig att betala för det (och slippa reklam) Och vill jag använda iCloud musikbibliotek en dag så har jag också den möjligheten.

Jag hade Spotify (premium) först i flera år sen tyckte jag Apple Music lät intressant. Först förstod jag inte hur man la upp spellistorna men kom på sedan hur man ska göra och började bygga upp flera spellistor i kategorier.

Blev så förtjust att jag sa upp Spotify och valde automatisk förnyelse på Apple Music. Men sen kom problemen...

Alla min spellistor med dess album och låtar kunde jag se på min dator där hemma. Men på jobb såg jag listorna men inga låtar fanns där, likaså var det på min iPhone och iPad. Jag testade att logga ut från mitt Apple-ID, det skulle jag inte ha gjort för då försvann alla mina spellistor!

iCloud-musikbibliotek på slaget på alla enheter men funkade inte ändå.

Det slutade med att jag stoppade den automatiska förnyelsen på Apple Music och öppnade upp mitt abbonemang på Spotify på nytt.

Saknar dock en funktion som fanns i Apple Music, att man kunde filtrera offline-albums så bara de syntes i iPhonen när man kör offline-läge. Detta kan man uppenbart inte göra i Spotify appen, i alla fall inte på iPhone. Har hört att det ska gå att filtrera på en Android app.

De allra flesta användarna har inte Spotify som jämförelse. Även om Spotify har många användare, så är det ingenting mot hur många som använder iTunes (Apple Music) över hela världen. Och det är inget konstigt med att de flesta hoppar av efter en testperiod, spelar ingen roll vilken tjänst eller produkt det handlar om.

Beträffande bytet av filer, visst finns det väl en inställningsmöjlighet som gör att man kan köra Music Match utan att automatiskt få uppdaterade filer?

De allra flesta användarna har inte Spotify som jämförelse. Även om Spotify har många användare, så är det ingenting mot hur många som använder iTunes (Apple Music) över hela världen. Och det är inget konstigt med att de flesta hoppar av efter en testperiod, spelar ingen roll vilken tjänst eller produkt det handlar om.

Beträffande bytet av filer, visst finns det väl en inställningsmöjlighet som gör att man kan köra Music Match utan att automatiskt få uppdaterade filer?

Inga filer ändras eller byts ut automatiskt som man har lokalt på sin dator.

Det som har hänt är att någon person har tagit bort musiken lokalt från sin dator.

Och sen när denne har laddat ner den igen så är det/ska vara en DRM-fri fil.

Tydligen har det klickat för några så deras musik har bytts ut mot DRM-skyddad.

Vad jag har läst är detta något som Apple har löst och dom som fått DRM-filer är ändrade till utan DRM-skydd.

Jag har inte tröttnat. Kommer fortsätta köra Apple music. Betydligt bättre än Spotify.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...