Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera/Ominstallera Macbook Pro 13" Mid 2010


gustavr89

Rekommendera Poster

Jag googlade runt lite på folk som haft liknande problem som jag, och då nämndes "Partitionera".

 

Är det det jag ska göra?

 

Jag gick in och tittade under fliken "Partitionera", ska jag välja 1 partition under Volymsystem, t ex namnge den "Macintosh HD" och välja "Mac OS Extended (journalförd)" på Format? Och slutligen klicka på Använd?

 

Det blir alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade det, men fick då upp meddelandet att partitioneringen misslyckades...

Ingenting funkar ju...det stod att raderingen av hårddisken misslyckades, partitioneringen misslyckades och det finns ingen startskiva att köra installationen av OS X...Toppen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade det, men fick då upp meddelandet att partitioneringen misslyckades...

Ingenting funkar ju...det stod att raderingen av hårddisken misslyckades, partitioneringen misslyckades och det finns ingen startskiva att köra installationen av OS X...Toppen!

Fick du inget mer meddelande än "misslyckades"? Ingen felkod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju högst märkligt.

 

Du bor inte i närheten av en Apple Store, dvs Malmö, Helsingborg eller Stockholm? Där kan du få hjälp helt gratis via deras Genius Bar. Möjligt att din Apple Premium Reseller kan hjälpa dig med.

 

Börja med att ta bort allting på disken, ta bort eventuella partitioner, skapa sedan en ny enligt följande - Mac OS Extended, GUID partitionstabell, som du namnger, förslagsvis Macintosh HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag bor i Göteborg.

 

Jag tänkte på en sak; Enheten "250 GB Hitachi HTS54...osv..." som fanns i Skivverktyg, är det hårddisken? För jag har för mig att när datorn tidigare var i bruk så fanns det någon som hette "Macintosh HD" när jag gick in i Finder.

 

När jag nu skulle radera hårddisken i Skivverktyg så är jag nästan säker på att det var den som jag raderade då jag tog för givet att det var den som var hårddisken. Jag är nästan säker på att det fanns en enhet i Skivverktyg som hette "Macintosh HD", men som nu är borta därifrån.

 

Kan det betyda något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan betyda något.

Så här ser det ut hos mig:

post-11001-0-77557900-1440309443.png

 

Klicka på "250 GB Hitachi HTS54...osv...".

Till höger, klicka på partitionera.

Klicka på 1 partition.

 

Härifrån borde du kunna skapa din "Macintosh HD". Har inte i huvudet precis hur man gör och vill inte partitionera om min egen disk för att ta reda på det. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det funkar inte. Får upp meddelandet:

 

"Partitioneringen misslyckades. Fel:

Filsystemsformateraren misslyckades"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske helt enkelt är så att disken har gått sönder.

 

Men testa att "Radera" i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får upp samma meddelande om jag raderar:

 

"Radering av skiva misslyckades. Fel:

Filsystemsformateraren misslyckades"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså den partitioneringen som jag tidigare haft är svagare markerad (gråmarkerad) än hårddisken och DVD-skivan som är svartmarkerade, så kanske har den tidigare partitioneringen raderats ändå. Men det ändrar inget för mig. Jag kommer ingenstans i Skivverktyg och det finns inget startskiva att välja i installationen av OS X när jag försöker göra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag in under "Säkerhetsalternativ" och snurra? "Radera inte data" är ibockat där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte nu att när jag testade att Radera enheten "250 GB Hitachi..." så försvann den tidigare partitioneringen som gjorts tillfälligt medan processen gjordes. Partitioneringen dök dock upp i listan igen en kort stund senare, och sedan fick jag meddelandet om att raderingen misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte på runt 2010 som det var problem med hårddiskkabeln som kunde ge konstiga problem som detta? :fundersam:

 

Att allt fungerat så länge man inte försökt radera hårddisken spelar ingen roll, kabeln är trasig.

 

Lösningen är att byta hårddiskkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att datorn och hårddisken varit med i 5 år nu, så kanske det helt enkelt är dags att byta och sätta in en ny?

 

Jag bor som sagt i Göteborg, och här finns HomeMedia som utför reparationer av Mac, bl.a. byte av hårddisk+nytt operativsystem samt uppgradering av RAM-minne till 8 GB.

 

Kan det vara en idé eller ska jag rentav köpa en helt ny Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara en idé eller ska jag rentav köpa en helt ny Mac?

Ja och nej. Det som talar för är att datorn är gammal. Inte bara gammal i år utan också i teknik. 2011 genomförde Apple ett teknikskifte som ökade prestandan med ca 100% på bärbara. Dessutom kom snabba anslutningar som gör att man kan köra externa hårddiskar i full fart och även externa SSD-diskar i full fart.

...

Det som talar mot är att en ny bärbar kostar skjortan och kallingarna. Jag har en iMac från 2009 och tänkte jag skulle byta upp mig, men en vanlig 21" med lite mer RAM-minne och en snabbare hårddisk kostar 19.000:- så det blev en SSD-disk till min gamla trotjänare. Nu går den som ett skott! Det är samma pris på en 13" med 256 GB SSD-disk och 16 GB RAM vilket jag anser är minimum för framtiden. Det är för dyrt.

...

Så ett alternativ är att leta upp en 13" 2011 i bra skick till bra pris så får du en dator med dubbla sprutten och som är ganska nära dagens 13" i prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hände det lite grejer här.

 

Plötsligt gick det att göra en partitionering som jag gav namnet "Macintosh HD".

Den gamla gråmarkerade partitioneringen försvann och den svartmarkerade nya partitioneringen kom in som en enhet i Skivverktyg.

 

Jag stängde ner "Skivverktyg" och såg glädjande nog att det nu fanns en startskiva att köra igång installationen av OS X på - nämligen "Macintosh HD". Jag startade installationen som började rulla igång. Plötsligt så bara avbröts installationen efter några minuter och följande meddelande kom upp:

 

"Installationen misslyckades

Mac OS X kunde inte installeras på din dator

 

SYMBOL AV EN GUL TRIANGEL MED ETT UTROPSTECKEN

 

Installeraren kunde inte kopiera nödvändiga hjälpfiler

Klicka på Starta om så startar datorn om. Försök sedan installera igen."

 

 

Jag testade att starta om datorn; det såg likadant ut i Skivverktyg och installationen av OS X drog igång som vanligt, men återigen kom ovanstående meddelande upp om en misslyckad installation.

 

Någon som vet vad detta kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hände det lite grejer här.

 

Plötsligt gick det att göra en partitionering som jag gav namnet "Macintosh HD".

Den gamla gråmarkerade partitioneringen försvann och den svartmarkerade nya partitioneringen kom in som en enhet i Skivverktyg.

 

Jag stängde ner "Skivverktyg" och såg glädjande nog att det nu fanns en startskiva att köra igång installationen av OS X på - nämligen "Macintosh HD". Jag startade installationen som började rulla igång. Plötsligt så bara avbröts installationen efter några minuter och följande meddelande kom upp:

 

"Installationen misslyckades

Mac OS X kunde inte installeras på din dator

 

SYMBOL AV EN GUL TRIANGEL MED ETT UTROPSTECKEN

 

Installeraren kunde inte kopiera nödvändiga hjälpfiler

Klicka på Starta om så startar datorn om. Försök sedan installera igen."

 

 

Jag testade att starta om datorn; det såg likadant ut i Skivverktyg och installationen av OS X drog igång som vanligt, men återigen kom ovanstående meddelande upp om en misslyckad installation.

 

Någon som vet vad detta kan vara?

Antingen trasig kabel eller trasig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trasig kabel, är det en sådan där hårddisk kabel som någon i tråden här nämnde?

 

Var finns i så fall sådana att köpa? Hur byter man en sådan? Lämnar man in datorn för det? Är det en billig åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...