Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera/Ominstallera Macbook Pro 13" Mid 2010


gustavr89

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro 13" - Mid 2010 som jag aldrig tidigare formaterat/ominstallerat. När man talar om att "formatera/ominstallera/rensa ur" en Macbook, är det operativsystemet (Mac OS) man menar då?

 

Jag såg nämligen att jag har två skivor hemma; "Mac OS X Install DVD" och "Applications Install DVD".

 

Är det dessa skivor jag ska använda mig utav? Är det någon som kan förklara/länka vidare hur jag ska gå tillväga för att formatera/ominstallera min Macbook Pro?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en motfråga: Varför vill du göra det?

Är det bara för att man brukar göra det som Windows-användare?

 

EDIT: För har du problem med Macen så brukar vi kunna lösa dem i kanske 99% av fallen utan omformatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig uppdaterat operativsystemet till en nyare version än vad datorn levererades med så är det de skivorna du ska använda. De nyare versionerna av OS X skapar en återställningspartition som du kan installera om ifrån alternativt radera och sedan installera om ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro 13" - Mid 2010 som jag aldrig tidigare formaterat/ominstallerat. När man talar om att "formatera/ominstallera/rensa ur" en Macbook, är det operativsystemet (Mac OS) man menar då?

 

Jag såg nämligen att jag har två skivor hemma; "Mac OS X Install DVD" och "Applications Install DVD".

 

Är det dessa skivor jag ska använda mig utav? Är det någon som kan förklara/länka vidare hur jag ska gå tillväga för att formatera/ominstallera min Macbook Pro?

 

 

Du kan ominstallera OS X utan att radera hårddisken. Sätt i "Mac OS X Install DVD", håll ner C under omstart, välj anpassad installation. Det som sker då är att OS X byts ut och det nya har alla gamla inställningar kvar. Sen måste du uppdatera via nätet eftersom man i regel har den sista versionen men ominstallerar till en tidigare version.

...

Alternativet är att vid C-omstart välja Skivvertyg i menyn, välja Radera, markera disk köra. Sedan installera OS X, stoppa i nästa skiva och installera alla program. Sen upppdatera via nätet.

...

När jag skriver uppdatera version menar jag de mindre uppdateringarna. OS X 10.5 eller 10.6 är de stora uppdateringarna som är nya hela versioner av OS X. Har man tex 10.6.3 ska man uppdatera till 10.6.8 som är den sista mindre uppdateringen. Din dator levererades troligen med 10.6.3 på skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ominstallera OS X utan att radera hårddisken. Sätt i "Mac OS X Install DVD", håll ner C under omstart, välj anpassad installation. Det som sker då är att OS X byts ut och det nya har alla gamla inställningar kvar. Sen måste du uppdatera via nätet eftersom man i regel har den sista versionen men ominstallerar till en tidigare version.

...

Alternativet är att vid C-omstart välja Skivvertyg i menyn, välja Radera, markera disk köra. Sedan installera OS X, stoppa i nästa skiva och installera alla program. Sen upppdatera via nätet.

...

När jag skriver uppdatera version menar jag de mindre uppdateringarna. OS X 10.5 eller 10.6 är de stora uppdateringarna som är nya hela versioner av OS X. Har man tex 10.6.3 ska man uppdatera till 10.6.8 som är den sista mindre uppdateringen. Din dator levererades troligen med 10.6.3 på skiva.

Stort tack för ditt svar!

 

Det stämmer att det är OS 10.6.3 som jag har på skivan. Vilket av de två alternativen skulle du rekommendera att jag kör?

 

Sedan det där du nämnde med att uppdatera, var gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar!

 

Det stämmer att det är OS 10.6.3 som jag har på skivan. Vilket av de två alternativen skulle du rekommendera att jag kör?

 

Sedan det där du nämnde med att uppdatera, var gör man det?

Vilka två? Nu hänger jag inte med. OM du har 10.6.3 ska du uppgradera till 10.6.8 som är den sista versionen av 10.6

...

Upptateringar hämtas här

post-363-0-88856400-1439970405.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka två? Nu hänger jag inte med. OM du har 10.6.3 ska du uppgradera till 10.6.8 som är den sista versionen av 10.6

...

Upptateringar hämtas här

Ursäkta att jag var lite otydlig. Jag menar vilket av dessa två alternativ som rekommenderas som du skrev här:

 

 

Du kan ominstallera OS X utan att radera hårddisken. Sätt i "Mac OS X Install DVD", håll ner C under omstart, välj anpassad installation. Det som sker då är att OS X byts ut och det nya har alla gamla inställningar kvar. Sen måste du uppdatera via nätet eftersom man i regel har den sista versionen men ominstallerar till en tidigare version.

...

Alternativet är att vid C-omstart välja Skivvertyg i menyn, välja Radera, markera disk köra. Sedan installera OS X, stoppa i nästa skiva och installera alla program. Sen upppdatera via nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket som rekommenderas beror på ditt syfte. Till skillnad från Windows så behöver inte hårddisken formateras för att ominstallera operativsystemet. Om du exempelvis vill behålla dina program och data och har en säkerhetskopia, då får du samma resultat med installation av operativsystemet utan formatring som om du formaterar (raderar) hårddisken, installerar operativsystemet och sedan hämtar in din säkerhetskopia. Och då är det ju enklare att bara göra en ominstallation av operativsystemet utan formatering (radering). En ominstallation ersätter den tidigare mappen och systemfiler med nya så du får ett fräscht system.

Men om du vill rensa datorn på allt och börja om helt från nytt med operativsystemet, och inte behöver ha det gamla sparat, då kan du radera (alternativ 2) hårddisken först och sen installera operativsystemet.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket som rekommenderas beror på ditt syfte. Till skillnad från Windows så behöver inte hårddisken formateras för att ominstallera operativsystemet. Om du exempelvis vill behålla dina program och data och har en säkerhetskopia, då får du samma resultat med installation av operativsystemet utan formatring som om du formaterar (raderar) hårddisken, installerar operativsystemet och sedan hämtar in din säkerhetskopia. Och då är det ju enklare att bara göra en ominstallation av operativsystemet utan formatering (radering). En ominstallation ersätter den tidigare mappen och systemfiler med nya så du får ett fräscht system.

 

Men om du vill rensa datorn på allt och börja om helt från nytt med operativsystemet, och inte behöver ha det gamla sparat, då kan du radera (alternativ 2) hårddisken först och sen installera operativsystemet.

 

...kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raderar och ominstallerar alltihopa, föreslår jag att du väljer säkerhetsalternativet Överskrivning med nollor.

...

Den vanliga raderingen tar bara bort länkar till filerna men OS X tror att det är tomt och behandlar hårddisken som tom. Det är helt ok och inget problem.

...

Överskrivningen raderar verkligen hårddisken. MEN: alla felaktiga sektorer stängs av vilket gör att driftsäkerheten kan bli mer optimal. Överskrivningen tar en stund, men på en hårddisk som har varit med ett tag skulle jag föreslå att man kör en Överskrivning med nollor.

post-363-0-07863000-1439980720_thumb.png

post-363-0-52916500-1439980725_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en Youtube-film:

 

 

 

Är det "alternativ 2" som nämnts här i tråden, eller vad är det denna personen gör för åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en Youtube-film:

 

 

 

Är det "alternativ 2" som nämnts här i tråden, eller vad är det denna personen gör för åtgärd?

Han gör en alternativ 2 ( dvs raderar/formatterar hårddisken och installerar OS X och i detta fallet OS X Yosemite eller OS X 10.10 ).

...

Observera att han gör det från ett nyare OS X som inte har DVD-skivor utan en RECOVERY-partition på hårddisken. OS X 10.6 har inte det utan du gör samma sak men från installations-DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort fråga bara; ska jag ha i OS 10.6.3-skivan innan jag kör en uppstart med C intryckt? Eller ska jag sätta in den efter att jag varit inne i Skivverktyg och jobbat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns skivvertyg som du kan arbeta med från datorn. Men du kan inte radera. Sätt i DVD-skivan, starta om med C nedtryckt tills den startar upp via DVD-n. Det tar ett tag. Sedan kan du gå upp i menyn, välja skivverktyg och radera hårddisken. Efter det installation av OS X som ligger på skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att jag tar inte ansvar för om du gör fel. Jag gör mitt bästa för att hjälpa men det kan ändå bli missförstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du startar om med DVD OS X ( 10.6 och äldre ) ska du hålla ner C vid uppstart.

...

OM du ska komma åt Recoverypartitionen ( OS X 10.7 och nyare ) håller du ner cmd+R vid uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar!

 

Sedan har jag funderat på att ha en backup. Jag har mina dokument och mappar på datorn överförda till både USB-minne och en extern hårddisk.

 

Jag har hört talas om Time Machine också. Behövs det, eller räcker det med att överföra mina dokument, bilder och mappar till USB och extern hårddisk?

 

Eller är det några viktiga inställningar eller liknande som måste innehas som backup via Time Machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är HELT säker på att du kopierat ALLA dina dokument så behöver du inte Time Machine.

 

Men två backuper är bättre än en, särskilt om den ena förvaras i en annan byggnad än originalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar!

 

Sedan har jag funderat på att ha en backup. Jag har mina dokument och mappar på datorn överförda till både USB-minne och en extern hårddisk.

 

Jag har hört talas om Time Machine också. Behövs det, eller räcker det med att överföra mina dokument, bilder och mappar till USB och extern hårddisk?

 

Eller är det några viktiga inställningar eller liknande som måste innehas som backup via Time Machine?

Time Machine förenklar för dig genom att den fungerar helt automatisk i bakgrunden.

...

Första gången den aktiveras kopieras allt. Man kan undanta saker om man vill. Efter första grundkopieringen registreras bara de FÖRÄNDRINGAR som är gjorda och det sker varje timme. Så varje timme skapas en "kopia" av allt material som fanns just då.

...

OM du har på USB och särskild hårddisk så är TM kanske överflödigt. Men det är grymt smidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, stort tack då vet jag! :)

 

Slutligen tänkte jag på alla programmen som kom med Macen, de är bara att installera om igen med skivan väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, stort tack då vet jag! :)

 

Slutligen tänkte jag på alla programmen som kom med Macen, de är bara att installera om igen med skivan väl?

De ligger på skiva två. Installera OS X OCH program innan du sätter igång med uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känns det som att något blivit fel...

 

Jag gjorde såhär:

 

1. Stoppade in OS-skivan

2. Startade om datorn och höll nere C

3. Fick upp rutan om installation av OS X

4. Jag gick till Skivverktyg uppe i menyn

5. Valde hårddisk och tog Radera

6. Sedan avslutade jag Skivverktyg, och skulle sätta igång med Installationen av OS X. Men då kommer jag till steget där man ska "Markera den skiva som du vill installera Mac OS X på, och där är det tomt...jag kommer alltså inte längre.

 

Någon som vet hur jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade runt lite på folk som haft liknande problem som jag, och då nämndes "Partitionera".

 

Är det det jag ska göra?

 

Jag gick in och tittade under fliken "Partitionera", ska jag välja 1 partition under Volymsystem, t ex namnge den "Macintosh HD" och välja "Mac OS Extended (journalförd)" på Format? Och slutligen klicka på Använd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slänger in ett till inlägg, känner att jag börjar få lite lätt panik här...

 

Såhär ser det ut för mig i "Skivverktyg":

 

- Längst till vänster syns 3 enheter eller vad man ska säga; överst "250 GB Hitachi HTS54...osv...", sedan som det verkar en underenhet till denna; "disk0s2" som verkar vara en partition.

Och längst ner, OS-skivan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...