Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med första inställning iMac.

TommyB72

Recommended Posts

Hej!

Jag har idag köpt min första Mac-dator, en iMac 21,5".

När jag kom hem och började göra den första inställningen av systemet så gick allting bra fram tills att rutan "ställer in din Mac" dyker upp.

Nu står den bara och "tuggar" utan att komma vidare förbi den rutan, hittills har den nog stått i alla fall en och en halv timme utan att komma nån vart.

Är det nån som vet vad detta kan bero på och hur jag kan lösa det så vore jag mycket tacksam! Jag vill ju komma igång och känna på min nya guldklimp! ?

Välkommen till Mac-världen och till forumet.

En och en halv timme ska det verkligen inte ta. Varför det blivit så kan nog ingen svara på.

Du får nog tvångs-stänga Macen. (Det ska man inte göra i onödan, men det är nog vad som behövs här).

Håll inne strömknappen på baksidan i cirka 5 sekunder tills Macen stänger av sig.

Sedan startar du den som vanligt och kollar vad som händer.

Tänk på att det ingår tre månaders telefonsupport hos Apple. Det är bara att ringa!

Hej igen!

När jag vaknade i morse stod den fortfarande fast på samma ställe så jag gjorde som du sa Axelman och ringde supporten.

De rekommenderade mig att göra en sådan tvångsavstängning som du rekommenderade, Telly82, eftersom de trodde att det var nån bugg som orsakat problemet.

När jag gjort det så återupptog den installationen och det visade sig att det blivit nåt fel med registreringen av iCloud som orsakat stoppet.

Summa summarum så funkar den i alla fall klockrent nu, så tack för de goda råden!

Mvh

Tommy

Gå till Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg och slå på OS X inbyggda brandvägg. Gå in under Avancerat och aktivera Dolt läge. Nu är du så säker en vanlig dödlig kan bli.

...

Om det blir något småstrul räcker det i 9 fall av 10 med att göra en

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...