Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hårddisken krymper

Macjanne

Recommended Posts

Vad är det som händer? Hårddisken blir allt mer full, alltså det lediga utrymmet minskar, trots att jag rensar febrilt.

Det konstiga är att om man summerar huvudmapparna på huvudhårddisken (500 Gb) så blir summan mindre över tid. (se bifogad bild)

post-3133-0-65423300-1439806117_thumb.png

Har du Time Machine påslagen, men inte låter den köra? Då skapar den lokala backuper som äter utrymme.

Det finns en massa osynliga mappar som du inte ser i Finder, så att summera synliga mappar ger inget (bra) resultat.

Det syns för övrigt ingen bild i ditt inlägg.

Om du verkligen vill se vad som tar plats på din hårddisk, kör OmniDiskSweeper.

https://www.omnigroup.com/more

Har du Time Machine påslagen, men inte låter den köra? Då skapar den lokala backuper som äter utrymme.

Ja, det händer att TM är på, men att den externa hårddisken inte är inkopplad.

Var hittar jag de lokala backuperna? Låter som att jag kan radera dem utan risk om jag gjort en extern backup.

Om din hårddisk för TimeMachine inte är inkopplad så tas ändå en säkerhetskopia en gång i timmen av det som har förändrats sedan sist. Dessa överförs sedan till den externa hårddisken när den är inkopplad och försvinner från din hårddisk.

Det är ingen bra idé att radera dessa själv, för anledningen att TimeMachine gör detta är för att TimeMachine har versionshantering. Den sparar alltså olika versioner av filer för att man ska kunna gå tillbaks i tiden och hämta upp det gamla. Om du raderar TimeMachine-filerna från din interna hårddisk så bryter du versionshanteringen.

För att maximera utrymmet på din interna hårddisk så bör du ha din externa hårddisk för TimeMachine inkopplad så mycket som möjligt, för då lägger den över säkerhetskopiorna och versionerna dit istället.

Ja, det händer att TM är på, men att den externa hårddisken inte är inkopplad.

Var hittar jag de lokala backuperna? Låter som att jag kan radera dem utan risk om jag gjort en extern backup.

Du kan stänga av lokala TM-backup'er. I Terminal kör:

sudo tmutil disablelocal

Om din hårddisk för TimeMachine inte är inkopplad så tas ändå en säkerhetskopia en gång i timmen av det som har förändrats sedan sist. Dessa överförs sedan till den externa hårddisken när den är inkopplad och försvinner från din hårddisk.

Det är ingen bra idé att radera dessa själv, för anledningen att TimeMachine gör detta är för att TimeMachine har versionshantering. Den sparar alltså olika versioner av filer för att man ska kunna gå tillbaks i tiden och hämta upp det gamla. Om du raderar TimeMachine-filerna från din interna hårddisk så bryter du versionshanteringen.

För att maximera utrymmet på din interna hårddisk så bör du ha din externa hårddisk för TimeMachine inkopplad så mycket som möjligt, för då lägger den över säkerhetskopiorna och versionerna dit istället.

Jag har ett par olika diskar för TM, som jag alternerar emellan (medan den andra ligger i bankfacket). Men om de lokala backuperna ska raderas av sig självt borde detta inte vara problemet. Fast hur hittar jag dessa filer om de finns? Vore intressant att veta storleken och varför de eventuellt inte syns vid summering av innehållet enligt bilden i mitt första inlägg.

Vore intressant att veta storleken och varför de eventuellt inte syns vid summering av innehållet enligt bilden i mitt första inlägg.

Se inlägg #3

Om du verkligen vill se vad som tar plats på din hårddisk, kör OmniDiskSweeper.

https://www.omnigroup.com/more

Jag har använt OmniDiskSweeper (ODS) och det gör inte saken mer begriplig, åtminstone inte för mig.

I den första listan över hårddiskar anges den totala storleken till 465 Gb, vilket verkar någorlunda rimligt för en 500 Gb disk. (462,5 Gb använda och 2,2 Gb ledigt.) När jag sedan låter programmet lista innehållet får den bara ihop 307 Gb! Så jag kan inte se att ODS visar som verkligen tar plats på hårddisken.

post-3133-0-33997700-1439821119_thumb.png

post-3133-0-42299000-1439821133.png

Jag tycker det fattas en (hel) del mappar. Hur är du inloggad? Som administratör?

Låter du OmniDiskSweeper köra färdigt innan du kollar (för det kan ta en stund). När det inte längre står "sizing" i fönstrets titelrad så är den klar.

Om du kör Apples Skivverktyg och gör "kontrollera skiva", säger den då att disken måste repareras?

Jag tycker det fattas en (hel) del mappar. Hur är du inloggad? Som administratör?

Låter du OmniDiskSweeper köra färdigt innan du kollar (för det kan ta en stund). När det inte längre står "sizing" i fönstrets titelrad så är den klar.

Om du kör Apples Skivverktyg och gör "kontrollera skiva", säger den då att disken måste repareras?

Ja, jag är administratör.

Ja, OmniDS får gå färdigt. I de bifogade klippen har jag bara visat de mappar som innehåller mer än 1 Gb.

Nej, enligt Skivverktyg verkar hårddisken vara felfri.

Har du fler användare upplagda på datorn?

Hur många mappar finns det i mappen Användare/Users?

Kan du reparera skivbehörigheter, starta om och kolla sedan om det blir någon skillnad.

• 2 months later...

Tänkte väcka liv i den här tråden igen.

Jag försökte lösa det hela på så sätt att jag formaterade en ny hårddisk och sedan flyttade över till den. I samband med detta upptäckte jag orsaken till mysteriet med den krympande hårddisken och att en massa gigabyte fattas när man summerar innehållet.

Det visade sig att en av datorns användare, som bor på annan ort, har en dropbox på den här datorn. Där finns en massa data, men de syns inte när man bara tittar på innehållet i den användarens hemmamapp! Så när hen sitter och fyller på sin dropbox många mil härifrån, så verkar det som att dropboxen på min dator sväller också, fast användaren inte är inloggad!

Verkar vara samma sak med iTunes.

Så vad göra? Jag använder inte dropbox själv, men nog måste det vara så att man kan ställa in om man vill ha lokal lagring på datorn eller bara ha filerna i molnet?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...