Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extreme tappar internet efter några minuter


kladda

Rekommendera Poster

Hej!

Har Telia Fiber med Telia som ISP, 100/100.
Jag kopplar en helt ny, rakt ur lådan, AirPort Extreme (AC-versionen) till det röda uttaget på fiberboxen, till WAN.
Allt går igång och jag får Grön diod och fin-fin hastighet med trådlöst.

Ungefär 5-10 minuter senare (inte alltid konsekvent hur långa tid det tar, men däromkring) tappar jag uppkopplingen till internet.
Jag får fortfarande grön diod och allt ser bra ut Airport-vertyget, utom just Internet som inte är nåbart.

Telia har inga fel på sin lina och allt funkar fint med kabel rakt in i datorn.
Hade en likadan Extreme men den fick samma problem, trodde det var hårdvara så den gamla byttes mot en ny. Dock samma fel.

Känns som någon form av IP-konflikt?
Routern är satt på DHCP och inga varningar kommer i AirPort-verktyg.

Några tips på vad som kan vara fel?
Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder enbart Telias router, hur går det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakten på strömsladden till den pågår fortfarande.

 

Dock kan jag tillägga att jag får en 217-ip tilldelad till Extreme med DHCP inställningen. Alltså inte den extrna IP som är fram till huset, som är en 81. -ip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du 81.-adress om du kopplar datorn direkt till fibern? Har du gjort några som helst inställningar i AP efter du packade upp den och kopplade in den till fibern? Om du gjort det, fabriksåterställ och koppla till fiberuttag och datorn till AP med sladd direkt efter återställningen. Hur fungerar det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, 81-ip om jag kopplar direkt till datorn från fiberbox. Har återställt den men får samma fel.

 

Är inte på plats just nu så jag kan testa att koppla upp mig med kabel, men jag tror det fungerar med enheter kopplade via LAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan inte fungera bättre via LAN om AP inte får en vettig IP-adress. Är AP'ns anslutningsdelning inställd på "Dela en allmän IP-adress"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att Förnya DHCP'n efter att den tappat IP 81.-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...