kladda Postad 17 augusti, 2015 Share Postad 17 augusti, 2015 Hej! Har Telia Fiber med Telia som ISP, 100/100.Jag kopplar en helt ny, rakt ur lådan, AirPort Extreme (AC-versionen) till det röda uttaget på fiberboxen, till WAN.Allt går igång och jag får Grön diod och fin-fin hastighet med trådlöst. Ungefär 5-10 minuter senare (inte alltid konsekvent hur långa tid det tar, men däromkring) tappar jag uppkopplingen till internet.Jag får fortfarande grön diod och allt ser bra ut Airport-vertyget, utom just Internet som inte är nåbart. Telia har inga fel på sin lina och allt funkar fint med kabel rakt in i datorn.Hade en likadan Extreme men den fick samma problem, trodde det var hårdvara så den gamla byttes mot en ny. Dock samma fel. Känns som någon form av IP-konflikt?Routern är satt på DHCP och inga varningar kommer i AirPort-verktyg. Några tips på vad som kan vara fel?Tack! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
polken Postad 17 augusti, 2015 Share Postad 17 augusti, 2015 Om du använder enbart Telias router, hur går det då? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kladda Postad 17 augusti, 2015 Författare Share Postad 17 augusti, 2015 Jakten på strömsladden till den pågår fortfarande. Dock kan jag tillägga att jag får en 217-ip tilldelad till Extreme med DHCP inställningen. Alltså inte den extrna IP som är fram till huset, som är en 81. -ip Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
polken Postad 17 augusti, 2015 Share Postad 17 augusti, 2015 Får du 81.-adress om du kopplar datorn direkt till fibern? Har du gjort några som helst inställningar i AP efter du packade upp den och kopplade in den till fibern? Om du gjort det, fabriksåterställ och koppla till fiberuttag och datorn till AP med sladd direkt efter återställningen. Hur fungerar det då? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kladda Postad 17 augusti, 2015 Författare Share Postad 17 augusti, 2015 Ja precis, 81-ip om jag kopplar direkt till datorn från fiberbox. Har återställt den men får samma fel. Är inte på plats just nu så jag kan testa att koppla upp mig med kabel, men jag tror det fungerar med enheter kopplade via LAN. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
polken Postad 17 augusti, 2015 Share Postad 17 augusti, 2015 Nej, det kan inte fungera bättre via LAN om AP inte får en vettig IP-adress. Är AP'ns anslutningsdelning inställd på "Dela en allmän IP-adress"? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
polken Postad 17 augusti, 2015 Share Postad 17 augusti, 2015 Har du provat att Förnya DHCP'n efter att den tappat IP 81.-? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.