Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Prestanda på Samsung 840 EVO

jan.s

Recommended Posts

Jag satte en sådan på min mini från late 2009 för ett par år sedan. Jag har inte lidit av långsam dator men iom att sonen började labba med ssd började även jag. Och läste då att min Samsung kunde lida av långa läs/skrivtider.

Laddade ner HD health pro (windows som körs via parallevs) som visar ett snittläs på 222 ms (se bild). Det är lågt va ? Har gjort i ordning en usb-sticka för uppdatering av diskens firmvare men fegar ur. Och har en färsk superduperkopia. Min fråga är om 222 ms är för dåligt och om någon uppdaterat firmware på denna populära ssd ?

post-48757-0-68912800-1439540073_thumb.png

Vad jag har förstått så lider just 840-modellen av försämrad prestanda över tid. Det finns en uppdatering till disken som ska hjälpa upp det hela även om felet i sig inte ligger i programvaran utan i hårddisken i sig.

Men du har en Mini från 2009 som har det äldre SATA 3.0-gränssnittet vilket inte kan utnyttja hela kapaciteten i en modern SSD, så dina siffror låter ändå helt OK.

Jag satte en sådan på min mini från late 2009 för ett par år sedan. Jag har inte lidit av långsam dator men iom att sonen började labba med ssd började även jag. Och läste då att min Samsung kunde lida av långa läs/skrivtider.

Laddade ner HD health pro (windows som körs via parallevs) som visar ett snittläs på 266 ms (se bild). Det är lågt va ? Har gjort i ordning en usb-sticka för uppdatering av diskens firmvare men fegar ur. Och har en färsk superduperkopia. Min fråga är om 266 ms är för dåligt och om någon uppdaterat firmware på denna populära ssd ?

Du menar 266 ms 266 MB/s...

Det är väl ok. Eftersom datorn är äldre (2009) så har du säkert bara SATA II (3G) i den. Om du hade SATA III (6G) och disken var 6G borde det väl ha varit högre antar jag.

-menyn, tryck ner ⌥ och välj systeminfo -> Serial-ATA

post-64246-0-28847900-1439540977_thumb.jpg

Sen får du kolla gentemot disken du har, vad den säger att den skall klara av vilken SATA den använder osv.

Som en skrev här:

“The actual maximum observed has been 285MB/s in sequential for the Sandforce controllers.”

Då är 266MB/s rätt ok. Man kan med fördel se till att ha mycket ledigt på disken. Om den är fylld mer än 50% börjar det påverka hastigheten.

- - -

SSD speed SATA II

Stoppade nyss i en SSD i min gamla iMac 2009 med samma hårddiskbuss. Innan på den mekaniska fick jag runt 60 Mbs både på läs och skriv. Nu har jag 220 på skriv och 260 på läs. Man hamnar där med det gamla gränssnittet och det är bra för en gammal dator.

...

Sen värt att veta är också att små SSD är långsammare än större då små SSD som 64 och 128 GB har färre kanaler att jobba med. Beroende på konstruktion måste man upp i 512 för att få full sprutt. Vissa 256 GB har det också.

...

2011 introducerades SATA III med 6 Gbps i Macarna.

Tack för snabba, bra svar. Känner mig lite som Bambi på hal is..

Systemrapporten ser inte riktigt som ovan utan (se bif). Är det sata 2 ?

Axelman skrev sitt svar samtidigt med mitt. Allt är nu 'clear as mud' och firmwareuppdatering behöver inte göras, skönt. Thx.

post-48757-0-82794600-1439542748_thumb.png

Tack för snabba, bra svar. Känner mig lite som Bambi på hal is..

Systemrapporten ser inte riktigt som ovan utan (se bif). Är det sata 2 ?

Datorn klarar SATA II 3.0Gbps men hårddisken har av någon anledning bara kopplat upp sig i SATA I 1,5Gbps. Skitkretsen nVidia MCP79 är ökänd att ha problem att koppla upp hårddiskar i rätt hastighet. SandForce baserade SSD-diskar hade fruktansvärda problem med MCP79 styrkretsarna och tydligen tycks Samsung 840 Evo också ha det.

... om någon uppdaterat firmware på denna populära ssd ?

Jag har gjort det på två MBP Mid 2009, som har varsin Samsung 840 Evo på 120 GB. Jag gjorde så klart backup först, men uppdateringen, via bootad cd-skiva, var superenkel (i mina ögon i alla fall) och genomfördes utan problem.

PS. Jag använde denna iso från den här hemsidan och brände ut den på skiva med hjälp av SimplyBurns.

Jag har gjort det på två MBP Mid 2009, som har varsin Samsung 840 Evo på 120 GB. Jag gjorde så klart backup först, men uppdateringen, via bootad cd-skiva, var superenkel (i mina ögon i alla fall) och genomfördes utan problem.

PS. Jag använde denna iso från den här hemsidan och brände ut den på skiva med hjälp av SimplyBurns.

Att “bränna” ISO-filer är annars rel enkelt i Terminal med “dd”, och att man anv "rdisk"

I Terminal:

diskutil list

Kika i listan över diskar och leta upp den som är stickan/minnet. I början står det t ex: /dev/disk4. Om disken nu är #4 så blir kommandot:

dd if=/sökväg/till/filen.iso of=/dev/rdisk4 bs=1m

# dd :: programmet
# if :: input file
# of :: output file
# bs :: bit size. 1m är 1MB. (I Linux: 1M, i OS X: 1m)

rdisk... Man kan skriva /dev/disk4, men med rdisk (r = raw) så blir det en “råkopia”, skulle man kunna kalla det. Vill man kan man ju FAT-formatera disken innan, men det skall inte vara helt nödvändigt.

https://duckduckgo.com/?q=iso+dd+of=/dev/rdisk

Kanske borde vara i egen tråd?

Jag har även två gamla bärbara bojsänken, vita MacBooks från 2007 pga att det är lätt att byta diskar i dessa. En av dessa diskar är en ssd, ocz agility 3. Där läsning tar 80 ms. Jag som inte kan något om bussar: Är detta ok ?

80 ms betyder 80 millisekunder. Termen är Mbs dvs megabit per sekund.

...

KOllade lite och enligt länken varierar resultaten, men runt 80 Mbs verkar en Agility ligga i många delmoment trots att testdatorerna har 3 Gbs i bussen. Vissa testar snabbare och andra långsammare. Det är ingen bra SSD...

...

Men det är en 1,5 Gbs buss i en MB från 2007 så den går inte lika fort som en Nyare MacBook Pro. Gissningsvis går det att få uppåt 140 Mbs vilket är hälften av vad jag har i min iMac med sprillans ny SSD och 3 Gbs.

http://ssd.userbenchmark.com/OCZ-Agility-3-120GB/Rating/2262

KOllade på en 120 GB Agility. Kollar man på den mindre 60 GB är värdena rent usla. Så det beror ju på storleken på SSD-n.

Jag har en 120 gb, rätt gammal men jag säger som hustrun: 'bättre än förut' vilket var en mekanisk disk.

Jag har en 120 gb, rätt gammal men jag säger som hustrun: 'bättre än förut' vilket var en mekanisk disk.

Precis. Jämförelsevis är den superbra mot en mekanisk. Men har bara halva farten jämfört med de bästa idag som Samsung 850 Evo, Crucial BX 100 mfl. Det är ingen ide att kosta på en dator från 2007. Det roliga är att om man köper en 2011 MacBookPro och slänger i någon av de ovanstående så blir datorn som en ny. Så för relativt lite pengar blir det mycket prestandalyft.

Kollar nu efter en macbook pro från 2011..Det visade sig att, efter att ha följa Alix tips, min superdrive i minin gett upp. Körde då på firmware mha den bootbara usbpinnen (se ovan) som fungerade utmärkt. Bara som återkoppling..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...