Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köra Time Machine genom routern

Magnus76

Recommended Posts

Tänkte köpa en ny extern disk för att ha inkopplad i routern. På den disken tänkte jag lägga alla foton/filmer etc. Dessutom hoppas jag på att det fungerar med Time Machine. Skönt att slippa att behöva plugga in disken fysiskt hela tiden.

Om det nu fungerar med ovanstående så måste ju disken formateras i mac-os. Alltså time-machine kräver ju det formatet. Hamnar min säkerhetskopia i en särskild Time Machine mapp på disken? Tänkte ha flera mappar på den disken. Det är väl inte så att time machine kräver en hel disk för sig själv?

Vet ni om windows, ps3, xbox one kan läsa mac-os? Skulle ju vara perfekt att kunna streama till andra enheter från disken i routern....

/Magnus

Allt beror på om din router tillåter att man ansluter en hårddisk. Konsultera manualen.

Nej du behöver inte formatera den när man kör över nätverk.

Allt beror på om din router tillåter att man ansluter en hårddisk. Konsultera manualen.

Nej du behöver inte formatera den när man kör över nätverk.

Jorå routern kan köra två usbdiskar (asus ac66). Men kräver inte time-machine mac-formatet?

Nej inte om man kör genom nätverk. Det är när man ansluter med kabel som den måste formateras.

Nej inte om man kör genom nätverk. Det är när man ansluter med kabel som den måste formateras.

Tack för svaret. Då är det ju bättre att köra med exfat på disken, så att allt kan läsas/skrivas, perfekt.

Bara Time Machine fungerar lika säkert via router som vid sladd direkt in i datorn?

/Magnus

Typiskt. Det verkar inte som routern gillade exfat. Disken står som omonterad. Nåt annat format som kan läsas/skrivas av alla?

/Magnus

Provar fat32. Det borde både routern och mac:en gilla :)

Verkar vara fler som har samma problem. »»

Som en av kommerntarerna på youtube, var att FAT32 är enda format den stöder.

- - -

Manualen säger:

post-64246-0-43487100-1439543409_thumb.png

Vill du ha en router senare med stöd för HFS+ har Linksys det i deras senaste... Linksys, open source

Tack.

Ska formatera i fat32 och hoppas det ska fungera. Min router är knappt ett år gammal så jag avvaktar en ny.

Tack.

Ska formatera i fat32 och hoppas det ska fungera. Min router är knappt ett år gammal så jag avvaktar en ny.

Intressant kanske kan vara att lägga till stöd i datorn för NTFS. FAT32 har ju sina begränsningar s a s.

FAT32 file size limited to 2GB and HFS limit fr... | Apple Support Communities

https://duckduckgo.com/?q=FAT32+2GB+limit&t=ffsb

Ett annat alternativ är väl att skaffa en nätverksdisk, som du kopplar till routern sen - så alla kan nå den, om det nu var tänkt så (eftersom du kopplar den där). Om disken bara skall vara till TimeMachine? …är det väl bättre att ha den i datorns egna USB, så kan du ha vilket format du vill/föredrar.

Tanken är att få ett billigare nas. Alla skulle kunna nå disken via routern. Så hade jag tänkt.

Tanken är att få ett billigare nas. Alla skulle kunna nå disken via routern. Så hade jag tänkt.

Ja, det finns många bra/billiga (med/utan diskar). Alt om du har ngn gammal trött PC som ligger bara ligger och skräpar, så kan du enkelt göra om den till en NAS, med FreeNAS. :yeahbaby:

FreeNAS Project - Open Source Storage

duckduckgo.com/?q=!yt+FreeNAS (YouTube)

Visst finns det flera sätt.

Men innan jag skaffade Mac fungerade allt smidigt med PC:n. Alltså med den externa disken i routern. Det är det som stör mig.

Disken var ju då i ntfs och PC:n lirade bra med disken. Vill ha det så smidigt med Mac:en oxå. Vill inte behöva köpa en massa nya prylar för detta.

Visst finns det flera sätt.

Men innan jag skaffade Mac fungerade allt smidigt med PC:n. Alltså med den externa disken i routern. Det är det som stör mig.

Disken var ju då i ntfs och PC:n lirade bra med disken. Vill ha det så smidigt med Mac:en oxå. Vill inte behöva köpa en massa nya prylar för detta.

Vill du ha just så som du hade innan? ...skaffa “Paragon NTFS for Mac®”, så får du även skrivrättigheter (OS X kan läsa NTFS bara).

Det spelar i och för sig ingen roll vilket fysiskt format som disken har.

Men anslutningen måste vara AFP 3.3 eller senare. SMB duger inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Filing_Protocol

Om du tar det på svenska ;)

AFP och SMB är två olika protokoll för att kommunicera med en nätverksdisk. SMB är dominerande i Windows-världen och Macen använder det obehindrat med två undantag:

1) Time Machine

2) Om du har (riktigt) gamla Macfiler, med resursdel.

Vi kan i ditt fall bortse från 2) eftersom du nyligen köpt Mac.

Så kolla om din NAS/router uttryckligen stödjer Time Machine, annars kan det blir problem.

Vill du ha just så som du hade innan? ...skaffa Paragon NTFS for Mac®, så får du även skrivrättigheter (OS X kan läsa NTFS bara).[/

Som sagt, vill inte behöva köpa något för att enkel filöverföring. Borde vara ett ickeproblem 2015 kan man tycka.

Fungerar det dåligt med fat32 får jag köra ntfs och då bara kunna läsa med Mac:en.

Är det tänkt att du ska ansluta hårddisken i din dator också?

Är det tänkt att du ska ansluta hårddisken i din dator också?

Nej egentligen inte. Vill ha åtkomst till disken från alla enheter genom routern. Men skulle vilja kunna skriva till disken från mac:en eftersom jag har tänkt att redigera bilderna och sen lägga dem på disken (alltså den som sitter i routern).

/Magnus

Nej egentligen inte. Vill ha åtkomst till disken från alla enheter genom routern. Men skulle vilja kunna skriva till disken från mac:en eftersom jag har tänkt att redigera bilderna och sen lägga dem på disken (alltså den som sitter i routern).

/Magnus

Om du INTE ska ansluta den till datorn så formaterar du den till det filformat som din router stöder.

Men som redan konstaterats ska du använda TimeMachine måste det vara i AFP

Om du INTE ska ansluta den till datorn så formaterar du den till det filformat som din router stöder.

Men som redan konstaterats ska du använda TimeMachine måste det vara i AFP

Uppfattat. Ska prova mig fram. Tack.

Funderar mer o mer på en dedikerad nas istället. Detta via routern verkar inte flyta på som jag vill.

Någon nas (gärna med inbyggd disk) som ni rekommenderar? Alltså beprövad och gärna fungera till både mac och windows...

/Magnus

En sak man bör tänka på med TimeMachine, det är att den fyller upp det utrymme som hårddisken har. TimeMachine har nämligen versionshantering, den lägger till ny information och behåller det gamla. När hårddisken är fylld så raderar den de äldsta versionerna för att frigöra nytt utrymme.

Så du menar att man borde ha en dedikerad disk för timemachine? Dumt att lägga in andra saker på disken?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...