Jump to content
Just nu i M3-nätverket

problem vid importering av bilder med finder

Refill

Recommended Posts

Igår kväll tog jag ett antal (lite över 1100) bilder för en TL. (Timelapsefilm)

När jag kom hem skulle jag importera bilderna manuellt som jag brukar till en mapp på externa hårddisken.
Jag fick upp en ruta att importeringen startades, men det kom aldrig (inte på enhalvtimme) fram nån bar som visade att importeringen fortgick.
Till sist fick jag därför avbryta importeringen i finder.
Då fick jag upp en ruta att importeringen stoppades. Rutan låg också kvar lång tid.Var som att stoppet inte utfördes.
Till sist fick j ag tvångsavsluta finder, starta om datorn och börja med att importera ett mindre antal bilder.
Det gick bra. så jag importerade resten utan problem. enda skillnaden var att filerna kom in med ett tillägg _2 efter resp filnamn
Så långt allt väl alltså.
Sedan importerna och lort bildbehandling i Lightroom. Exportering till särskild mapp för TL direkt på skrivbordet.
Slutligen när jag ska starta kodningen för en TL i sequense eller timelapse assembler får jag upp följande felmeddelande.
post-1200-0-98232000-1439485261.png
Trycker på OK och försöker byta mapp med samma resultat
Försöker sen på olika sätt att få bort problemet men nu har jag slut på idéer.
Kan någon hjälpa till med en lösning.
Kan tillägga att vid första importen som aldrig gick igenom fanns alla filnamn i den importerade mappen men det var 0 MB på varje fil.
Har tagit bort alla dessa filer. Nu är det endast de senaste filerna med tillägget_2 som finns.
Har tömt papperskorgen, startat om flera ggr.
Allt utom att koda filerna/bilder med Sequense eller Time Lapse Assembler funkar
Samma felmeddelande kommer upp vid varje försök
Det skulle bli en timelapse som visar en solnedgång,men jag stuper på sista momentet
Första bilden av 399 ser ut så här. Det funkar alltså att behandla den och exportera i LR
post-1200-0-71791900-1439485279_thumb.jpg
Nu har jag slut på idéer. Kan någon fylla på?
Ny iMac 27 inköpt i jan 2015.
OS 10.4.4
24 MB RAM
/Gunnar

Nu kan man inte alltid lita på felmeddelandena som dyker upp på datorn, men... det står ju att det är problem med destinationsfilen. Som om du försöker att skriva till (exempelvis) finafilmen.mp4, men så finns filen redan eller så är den upptagen av ett annat program.

Uppstår felet så fort du försöker att rendera filmen? I så fall ökar ju sannolikheten att felmeddelandet är korrekt, men... om du nu försöker med andra mappar, så borde den ju ändå klara det.

Är det så att programmet har en kö med renderingar, och att du måste ta bort alla gamla/felaktiga filer i kön först innan du kan gå vidare med något nytt?

Vad händer om du bara väljer ett litet antal av bilderna och gör en film av, typ 20 bilder?

Vad händer om du väljer gamla bilder, som du vet har fungerat att göra filmer av tidigare?

/ Kiwi

Nu kan man inte alltid lita på felmeddelandena som dyker upp på datorn, men... det står ju att det är problem med destinationsfilen. Som om du försöker att skriva till (exempelvis) finafilmen.mp4, men så finns filen redan eller så är den upptagen av ett annat program.

Uppstår felet så fort du försöker att rendera filmen? I så fall ökar ju sannolikheten att felmeddelandet är korrekt, men... om du nu försöker med andra mappar, så borde den ju ändå klara det.

Är det så att programmet har en kö med renderingar, och att du måste ta bort alla gamla/felaktiga filer i kön först innan du kan gå vidare med något nytt?

Vad händer om du bara väljer ett litet antal av bilderna och gör en film av, typ 20 bilder?

Vad händer om du väljer gamla bilder, som du vet har fungerat att göra filmer av tidigare?

Felet uppstår endast när jag försöker rendera med Sequense eller TimeLapse assembler.

/ Kiwi

Det fungerar med andra filer (en ny film i en undermapp).

Inga andra filer ligger i kö för rendering.

Jag är ganska säker att det har något med finder att göra när den första importeringen inte fungerade.

Det är som om finder inte riktigt fattar att importeringen har avbrutits.

Starta om datorn.

Kör sedan reparation av den externa hårddisken (inte behörigheter utan "den riktiga") i Apples skivverktyg.

Starta om datorn.

Kör sedan reparation av den externa hårddisken (inte behörigheter utan "den riktiga") i Apples skivverktyg.

Telly82 - du är en pärla, fast jag borde ju provat detta själv.

Problemet löst, hur som helst

jag borde ju provat detta själv.

Visst, men nu kan du det till nästa gång. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...