Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dålig DL-hastighet trådat samt wifi

gr0ttan

Recommended Posts

Upptäckte för en tid sen att jag plötsligt fått dålig nedhastighet på mitt internet och har försökt hitta något konstigt utan framgång.

Har en Macbook alu sent 2008, routern är en Asus RT-65U. Internetuppkopplingen är via stadsnät/fiber 100/100.

Resultatet från bredbandskollen ligger ALLTID på ca 50-55Mbit/s DL och ca 95Mbit/s UL oavsett trådat eller wifi. Får samma resultat även om jag kopplar kabeln direkt till fiberuttaget. Igår fick jag testat med en annan dator, tjejens sketna Toshiba jobbdator och fick betydligt bättre resultat än med min dator. Däremot så var wifi-skit från hennes men med kabel så fick jag runt 80-90 åt båda hållen.

För en tid sen så satte jag i nya minnen i min Macbook (4gb) och slängde i en SSD-disk på 120gb, detta är den enda gången jag ändrat på något öht.

Har provat div återställningar, omstarter osv utan framgång.

Jag har dock inte provat datorn på någon annans uppkoppling än.

Finns det något uppenbart jag kan leta efter?

Tacksam för svar.

Har du ställt in att den trådade anslutningen är prioriterad så att inte den trådlösa ligger överst i alla lägen?

Ändras under nätverk, kallas för prioritering vill jag minnas, sitter inte vid en Mac just nu och kan dubbelkolla.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...