Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Onedrive till Mac

Magnus76

Recommended Posts

Har börjat lägga över mina foton på onedrive via min macbook. Men trodde inte att fotona skulle sparas på min hårddisk. Tanken är väl att bespara datorns minne och att det ska ligga i onedrivemolnet?

Är det nån inställning jag missat?

/Magnus

Har börjat lägga över mina foton på onedrive via min macbook. Men trodde inte att fotona skulle sparas på min hårddisk. Tanken är väl att bespara datorns minne och att det ska ligga i onedrivemolnet?

Är det nån inställning jag missat?

/Magnus

Har inte använt OneDrive själv, men det är väl en tjänst/service precis som Dropbox? Och som OneDrive själva skriver...

“Install OneDrive on your Mac and automatically sync files in your OneDrive folder across all of your devices.” »»

Så på samma sätt som Drobox så synkar den dina filer. Dvs det du du har i en folder i din dator synkar mot samma folder på OneDrive, och om du har en telefon/annan dator som synkas det även i sin tur mot den folder i den enheten. Det är så du kan editera en fil på ena datorn och få samma ändring i den andra.

Kanske OneDrive har en möjlighet att använda den som ren online-disk? Man kan ha DB till det, men inte via DB's program utan bara via 3'e-parts-script.

Jag hoppas du har backup på bilderna så du inte tänkt att de bara ska ligga i molnet?

Jag hoppas du har backup på bilderna så du inte tänkt att de bara ska ligga i molnet?

Nej för guds skull. Har flera diskar med alla bilder/filmer på ;)

Hade inte tänkt att ha dessa bilder/filmer på mac:en heller. Jag tog bilderna/filmerna från min externa och la dem i onedrive genom mac:en. Men då lagrades alla bilder/filmer i mac:en också.

Ta bort appen från datorn eller avaktivera synken. Gå sen till ondrive.com och hantera/titta på dina bilder/filer. Motsvarande går att göra med icloud och icloud.com. Då tar de ingen plats i datorn.

Ok. Men om jag senare vill fylla på med mer kort via Mac:en. Måste jag då hämta hem appen igen då?

Nej, du behöver bara appen för att synka. Lägga till, ta bort osv kan du göra på ondrive.com resp icloud.com. Prova, de bits inte.

Ok. Men om jag senare vill fylla på med mer kort via Mac:en. Måste jag då hämta hem appen igen då?

Nej, du behöver bara appen för att synka. Lägga till, ta bort osv kan du göra på ondrive.com resp icloud.com. Prova, de bits inte.

Vilket innebär att om/när du synkar upp det du vill ha och sen tar bort programmet och de lokala filerna du ville ha bort, för de tog plats... Så när du återinstallerar igen så kommer alla filer på OneDrive att laddas ner/synkas igen. Dvs alla filer hamnar på datorn igen.

Tror inte du berhöver ta bort programmet. Se till att det inte startas när du startar dator och starta inte programmet sen bara. Har så själv med DB. Startar bara när jag vill - inte när datorn startas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...