Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nyare OS på en egen partition?


Mariana

Rekommendera Poster

Jag undrar om man kan ha ett nyare OS på sin iMac på bara en partion?
Jag har Snow Leopard 10.6.8 på min Mac och kan inte byta upp mig för jag är beroende av flera program som inte går under de nyare systemen.
Men nu har jag ett program som kräver minst 10.8. Kan jag göra en partion på 60GB där jag installerar 10.8 och det nya programmet?
Vill bara försäkra mig om att resterande 440GB med 10.6.8 inte ändras utan förblir som idag.

Vad jag förstår om man köper en uppgradering på Apple så får man en kod och när man laddar ner OS:et så installeras det direkt. Kan jag då låta uppgraderingen bara installeras på de 60GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa en ny partition måste dessvärre hela hårddisken formateras om så allt du har nu försvinner.

 

Bättre/enklare att köpa en billig extern hårdisk och skapa partition/installera ny Mac OSX där istället, visst, blir lite segare kanske än att köra på den interna, men om syftet är att testa nytt OSX så fungerar det utan problem...

 

Hoppas detta svarar din fråga...

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa en ny partition måste dessvärre hela hårddisken formateras om så allt du har nu försvinner.

 

 

Det måste man inte alls!

Nu har jag visserligen Bootcamp på min disk, men principen är densamma.

 

I skivverktyg, klicka på hårddisken uppe till vänster och sedan på Partitionera.

post-11001-0-01582400-1439272097_thumb.png

 

post-11001-0-19534000-1439272112_thumb.png

 

Drag ihop din nuvarande partition för att ge plats åt en ny.

post-11001-0-87931200-1439272149_thumb.png

 

Klicka på plusset nere till vänster på bilden för att skapa en ny partition.

post-11001-0-39218600-1439272203_thumb.png

 

Klicka sedan på "Använd" för att verkligen utföra ändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde en viktig sak: Ta backup FÖRST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste man inte alls!

Nu har jag visserligen Bootcamp på min disk, men principen är densamma.

 

I skivverktyg, klicka på hårddisken uppe till vänster och sedan på Partitionera.

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-11 kl. 07.47.35.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-11 kl. 07.45.30.png

 

Drag ihop din nuvarande partition för att ge plats åt en ny.

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-11 kl. 07.45.47.png

 

Klicka på plusset nere till vänster på bilden för att skapa en ny partition.

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-11 kl. 07.45.56.png

 

Klicka sedan på "Använd" för att verkligen utföra ändringen.

Tackar det var det jag hade för mig.

 

Men om jag nu gör en partion på 60GB det räcker väl till 10.8 och det program som jag vill ha ( det är ett litet program men värdefullt)

Då blir det ju i första skedet 10.6.8 på bägge partionerna.

Ska jag ställa mig på 60GB och därifrån ladda ner 10.8 så att det inte installeras på 440GB:arn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tackar det var det jag hade för mig.

 

Men om jag nu gör en partion på 60GB det räcker väl till 10.8 och det program som jag vill ha ( det är ett litet program men värdefullt)

Då blir det ju i första skedet 10.6.8 på bägge partionerna.

Ska jag ställa mig på 60GB och därifrån ladda ner 10.8 så att det inte installeras på 440GB:arn?

 

Ja, 60 GB räcker gott.

 

Ja, installera 10.6.8 på den nya partitionen, starta från den partitionen och ladda ner 10.8 därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på att man kan ladda ner 10.8 längre. Har du inte laddat ner det innan så får du nog problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på att man kan ladda ner 10.8 längre. Har du inte laddat ner det innan så får du nog problem.

Tackar :)

Jag tror att man kan det. Men jag ska höra med Apple Store. Jag pratade med dom i början av sommaren och då skulle det gå på 170 eller nåt sånt och man fick en kod som man klickade på och då installerades allt på en gäng. Det var där som jag blev lite orolig ...haha

 

Men tack så jättemycket allihopa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om man kan ha ett nyare OS på sin iMac på bara en partion?

Jag har Snow Leopard 10.6.8 på min Mac och kan inte byta upp mig för jag är beroende av flera program som inte går under de nyare systemen.

Men nu har jag ett program som kräver minst 10.8. Kan jag göra en partion på 60GB där jag installerar 10.8 och det nya programmet?

Vill bara försäkra mig om att resterande 440GB med 10.6.8 inte ändras utan förblir som idag.

Vad jag förstår om man köper en uppgradering på Apple så får man en kod och när man laddar ner OS:et så installeras det direkt. Kan jag då låta uppgraderingen bara installeras på de 60GB?

Hej Mariana! OM man utgår från de data du har i signaturen verkar det vara en iMac 2011. Den billigaste iMacen det året har en hårddisk på 500 GB. OM du har en sådan och den är fylld till 440 GB ska du ABSOLUT INTE fylla på med en partition. De resterande ca 60 GB behöver du tillgängligt för att kunna fortsätta använda den. NÄr du bara ha 20 kvar är du i farozonen för strul relaterat till för lite utrymme på hårddisken. Du kan inte ladda ner något program, bilder får inte plats eller musik.

...

Om du nu har en iMac 2011 så har den Thunderboltanslutning som är i stort sett lika snabb som den interna anslutningen för hårddisken. Så om du ansluter en ny vanlig hårddisk där kommer den att gå fortare än den interna helt enkelt för att en ny är snabbare. Köper du en SSD-hårddisk kommer den att gå fem gånger snabbare än den interna.

...

iMac 2011 har modellintentifier iMac12,1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigaste iMacen det året har en hårddisk på 500 GB. OM du har en sådan och den är fylld till 440 GB ska du ABSOLUT INTE fylla på med en partition.

Varför tror du att den är fylld med 440 GB data?

Hon diskuterar partitionsstorlekar och inget annat.

 

Men visst, en Thunderbolt-disk vore inte dumt, tekniskt sett. Men de kostar ju skjortan, tyvärr. Eller känner du till någon disk eller kabinett till bra pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att den är fylld med 440 GB data?

Hon diskuterar partitionsstorlekar och inget annat.

 

Men visst, en Thunderbolt-disk vore inte dumt, tekniskt sett. Men de kostar ju skjortan, tyvärr. Eller känner du till någon disk eller kabinett till bra pris?

Jasså?

 

"Vill bara försäkra mig om att resterande 440GB med 10.6.8 inte ändras utan förblir som idag."

 

OM nu dessa 440 GB är tomma, varför oroas över att de ska ändras? Mariana får väl korrigera mig om jag är ute och cyklar men jag ser inget annat sätt att tänka här än att hårddisken innehåller 440 GB material.

...

Jag har inte sagt att det är billigt. Jag pekar på en möjlighet som man kanske inte tänkte på. Man kan ju om man vill byta ut den interna hårddisken mot en större. Men det är ännu dyrare än att ansluta en extern med Thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså?

 

"Vill bara försäkra mig om att resterande 440GB med 10.6.8 inte ändras utan förblir som idag."

 

OM nu dessa 440 GB är tomma, varför oroas över att de ska ändras? Mariana får väl korrigera mig om jag är ute och cyklar men jag ser inget annat sätt att tänka här än att hårddisken innehåller 440 GB material.

...

Jag har inte sagt att det är billigt. Jag pekar på en möjlighet som man kanske inte tänkte på. Man kan ju om man vill byta ut den interna hårddisken mot en större. Men det är ännu dyrare än att ansluta en extern med Thunderbolt.

440 GB plus 60 GB = 500 GB, en vanlig hårddiskstorlek. Förmodligen är väl disken idag halvfull. Det står i vilket fall inget om hur mycket data som faktiskt ligger på disken.

 

Hur kan det vara dyrare med en intern disk än en extern? Särskilt en med Thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips:

Enligt Pricerunner har Komplett denna snabba och rymliga externa hårddisk med Thunderbolt. Kan köras 180 Mbs vilket är ca 200-300% snabbare än en vanlig intern hårddisk. Går att ta med till nästa Mac.

 

post-363-0-89215100-1439280627_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

440 GB plus 60 GB = 500 GB, en vanlig hårddiskstorlek. Förmodligen är väl disken idag halvfull. Det står i vilket fall inget om hur mycket data som faktiskt ligger på disken.

 

Hur kan det vara dyrare med en intern disk än en extern? Särskilt en med Thunderbolt.

Jag antar att det är 440 GB utifrån vad jag fattar av texten. OM det är 440 ska det inte vara en partition för den får inte plats. Jag ska väl inte ge ett råd som ger elände?

...

Eftersom jag räknade in ett hårddiskbyte på verkstad. Det är få som gör den operationen själv på en iMac. Det vet du ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Eftersom jag räknade in ett hårddiskbyte på verkstad. Det är få som gör den operationen själv på en iMac. Det vet du ju.

iMac? Jag har läst fel. Sorry.

Tänkte på en MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac? Jag har läst fel. Sorry.

Tänkte på en MBP.

Jag undrar om man kan ha ett nyare OS på sin iMac på bara en partion :elaktflin:

 

 

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om man kan ha ett nyare OS på sin iMac på bara en partion :elaktflin:

 

 

 

;)

Ja, ett löjligt litet "i" där mitt i meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät nyss sätta i en SSD-hårddisk på 500 GB i min iMac från 2009. Den partionerade jag så jag har en liten del till Yosemite och resten till 10.6 Så jag kör vidare som vanligt och kan boota om till Yosemite om jag vill. Men nu när allt ligger på SSD har det gamla fått anabola och är görsnabbt! Så det blir inte så mycket Yosemitekörning. Men Safari i 10.6 börjar falla för åldersstrecket och jag ville vara lite uppdaterad och detta fungerar bra och jag är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha Axelman, jag har en på 500GB och då är det 268GB ledigt. Men jag menade att jag vill endast avsätta 60GB på en partion för 10.8 och detta program. Lite just av den anledningen du sa om att man inte ska ha knökfulla interna diskar :)

 

Jag köpte en G-drive disk via Apple som jag har thunderbolt på. Den är på 3TB och där är det ledigt 1200 i dagsläget eftersom jag har den som backupp på allt ( har mycket foton och filmer för kunder där ) och det var lite därför jag ville ha detta program direkt på datorn istället. Drömmen är att köpa en till likadan och arbeta mot, men det får bli när lottovinsten kommer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha Axelman, jag har en på 500GB och då är det 268GB ledigt. Men jag menade att jag vill endast avsätta 60GB på en partion för 10.8 och detta program. Lite just av den anledningen du sa om att man inte ska ha knökfulla interna diskar :)

 

Jag köpte en G-drive disk via Apple som jag har thunderbolt på. Den är på 3TB och där är det ledigt 1200 i dagsläget eftersom jag har den som backupp på allt ( har mycket foton och filmer för kunder där ) och det var lite därför jag ville ha detta program direkt på datorn istället. Drömmen är att köpa en till likadan och arbeta mot, men det får bli när lottovinsten kommer ;)

OK. Bra. Jag tog för givet att du hade 460 GB material. Telly gissade rätt. Grattis! :hihihi:

...

Då är det i princip bara att partionera på. Men tänk på att när du gör det så kan precis vad som helst hända!

...

En liten nyfiken fråga, är G-driven den enda BackUp du har? Efter att ha slängt en blick på dina länkar och häpnat (! :tappahakan: ) så kanske du ska ha mer platser som BU. Fast man inte vill det så KAN BU-pen krångla. Låt säga att den interna hårddisken skär. Sen är det något knas med den externa. Svara på frågan för dig själv om allt är kört då.

...

Jag fick mig en tankeställare när jag fick en ny SSD härom veckan. När jag skulle ta den gamla hårddisken och importera från var den död. Svetten pärlade och stressnivån var hög. Som tur var visade det sig att det var glapp i kontakten i hårddiskkabinettet så det löste sig. Jag hade visserligen en TM-backup men pga att jag inte sparat systemfiler så blev det komplikationer så jag tänkte helt enkelt klona den gamla hårddisken med Carbon Copy Cloner. CCC var superenkelt och klockrent.

...

Så mitt förslag är att klona hela hårddisken till en liten billig extern USB-hårddisk innan du gör partitioneringen så är det fler alternativ om det skulle krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Bra. Jag tog för givet att du hade 460 GB material. Telly gissade rätt. Grattis! :hihihi:

...

Då är det i princip bara att partionera på. Men tänk på att när du gör det så kan precis vad som helst hända!

...

En liten nyfiken fråga, är G-driven den enda BackUp du har? Efter att ha slängt en blick på dina länkar och häpnat (! :tappahakan: ) så kanske du ska ha mer platser som BU. Fast man inte vill det så KAN BU-pen krångla. Låt säga att den interna hårddisken skär. Sen är det något knas med den externa. Svara på frågan för dig själv om allt är kört då.

...

Jag fick mig en tankeställare när jag fick en ny SSD härom veckan. När jag skulle ta den gamla hårddisken och importera från var den död. Svetten pärlade och stressnivån var hög. Som tur var visade det sig att det var glapp i kontakten i hårddiskkabinettet så det löste sig. Jag hade visserligen en TM-backup men pga att jag inte sparat systemfiler så blev det komplikationer så jag tänkte helt enkelt klona den gamla hårddisken med Carbon Copy Cloner. CCC var superenkelt och klockrent.

...

Så mitt förslag är att klona hela hårddisken till en liten billig extern USB-hårddisk innan du gör partitioneringen så är det fler alternativ om det skulle krångla.

Nä jag har två till. Så att alla original och jobb ligger på minst två varav G-driven har allt. Den lämnar jag in till grannfrun om jag åker nånstans ;)

Hängslen och livrem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag har två till. Så att alla original och jobb ligger på minst två varav G-driven har allt. Den lämnar jag in till grannfrun om jag åker nånstans ;)

Hängslen och livrem ;)

Härligt. Fantastiska bilder på länkarna! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt. Fantastiska bilder på länkarna! :galetglad:

Tackar :) det är dom som köpt mina hårddiskar och kameror :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel i detta resonemang :)

 

Jag gör en partion på 60GB i skivverktyg ( då är 10.6.8 på båda partionerna)

Sedan köper jag 10.8 via appel store kostar 189:- och då får jag ett mejl med en innehållskod som kan lösas in på Mac App Store.

Ska jag via skivverktyg markera den 60GB partionen och dra ner OS:et när jag är där och då blir det bara installerat på den partionen?

Eller ska jag starta om datorn och där någonstans "logga in" på den partionen?

 

Jag har backup på allt, men vill naturligtvis slippa installera om allt om det skulle fungera utan det :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...