Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 13" tidig 2011 med stora problem

beckis

Recommended Posts

Sitter med en Macbook Pro 13" tidig 2011 med Yosemite installerat och har fått stora problem efter att den varit helt urladdad under semestern. Den laddar inte alls. Batteriet står på 0%, kontakten lyser grönt och den funkar med strömsladd i men laddar inte. Drar man ur den dör den direkt. Dessutom har den blivit otroligt seg. Kör parallell desktop i men det var inga problem innan sommaren. Kört virusprogram i windows-partitionen men den hittar inget. Vad gör man? Den går inte att jobba med när den är så trög. Tänkte försöka backa tillbaka till tidigare OS men mycket jobb som man inte vet om det hjälper. Någon klok person ute i cyberspace som kan hjälpa till?

Mer fakta:

Processor: 2,3 GHz Intel Core i5

Minne: 8 GB 1333 MHz DDR3

Har för mig att om batteriet är slut/trasig blir datorn seg så det är inga virus eller något.

Testa att byta batteriet för troligtvis så är det helt slut efter att ha blivit urdraget helt och det har några år på nacken.

Hur länge har du laddat? Har för mig att det kan ta en stund innan laddningen börja ta om den varit urladdad.

Hur länge har du laddat? Har för mig att det kan ta en stund innan laddningen börja ta om den varit urladdad.

Den har stått över natten men det står fortfarande på 0% och dör så fort man tar bort sladden.

Tack för klokskapen man alltid får i detta forum. Div. Återställningen vid uppstart är gjorda utan effekt men jag ska testa batteriets status. Känns som att den borta ha något år kvar i livslängd i alla fall när den inte används för tunga grafiska ändamål utan bara "kontorsjobb". Återkommer med resultat - och kanske fler goda råd!

Div. Återställningen vid uppstart är gjorda utan effekt

Blir inte klok på om du återställt SMC eller inte. För den återställningen gör man inte vid en uppstart, utan INNAN uppstart.

Så här återställer du SMC:

"Så här nollställer du systemhanteraren:

1. Stäng av datorn.
  2. Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn.
  3. Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
  4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
  5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

På MagSafe-nätadaptrar kan LED-lampan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer systemhanteraren."

Jag har testat att återställa smc men ska prova igen. Blev lite osäker när jag läste din vägledning nu om jag gjort helt rätt. Tack!

Nu har jag testat att återställa SMC. Blev inte bättre men laddaren slutade lysa grönt efter det och infon säger ”Byt batteri nu. Batteriet laddar inte” så jag kom en bit på väg. Köper man nytt från apple eller rekommenderar ni någon annan bra leverantör. Tror ni att den enorma segheten försvinner med batteribytet? Tacksam för mera klokskap.

Jag skulle ALDRIG sätta ett piratbatteri i en dator. Kvaliteten är alldeles för ojämn och man vet inte hur länge de håller.

Nej, segheten beror på något annat.

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Nu har jag testat att återställa SMC. Blev inte bättre men laddaren slutade lysa grönt efter det och infon säger ”Byt batteri nu. Batteriet laddar inte” så jag kom en bit på väg. Köper man nytt från apple eller rekommenderar ni någon annan bra leverantör. Tror ni att den enorma segheten försvinner med batteribytet? Tacksam för mera klokskap.

Bit i det sura äpplet och köp original. Annars kommer det med största sannolikhet inte att lira ihop med laddnivåer och indikeringar. Batteriet som sådant kommer säkert att fungera. Men som Telly skrev är det ett litet osäkert område.

Nu har jag testat att återställa SMC. Blev inte bättre men laddaren slutade lysa grönt efter det och infon säger ”Byt batteri nu. Batteriet laddar inte” så jag kom en bit på väg. Köper man nytt från apple eller rekommenderar ni någon annan bra leverantör. ...

Du kan köpa ett bättre begagnat via Ebay.

Skicka ett meddelande till Stereotypen här på forumet, han skruvar en hel med datorer och kan kanske ha något batteri liggandes som passar i din dator.

Tack för all hjälp men jag ger upp och skickar iväg den till en auktoriserad verkstad nu. Eftersom segheten inte beror på batteriet behöver den mer än bara ett batteribyte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...