Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny iMac eller uppgradera min mid-2010 med SSD och mer RAM?


Thorbearius
 Share

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Telly82 säger:

TB är väl dubbelt så snabb som USB 3 och TB2 fyra gånger så snabb. Eller menar du om man har en SATA-disk i änden?

Om man har en SATA-disk i änden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2019-05-01 på 17:43, TommyS säger:

Det blev ett köp, SSD-disk (a la Samsung ovan i tråden) och https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/extern-lagring/harddiskchassi/deltaco-map-gd29u3-2a5-usb-3-0-silver/249672.13910/

 

Har känts bra, så när som (!) på att iMacen startat om av sig själv ett par tre gånger efter installationen. 

Jag stänger normalt aldrig ner datorn.

 

Någon som vet vad det kan bero på - känns ju som att det hänger ihop med min nya "konfig", med macOS på extern disk?

 

 

 

Ingen som har en tanke kring ovan?
Kom hem till bostaden/iMacen nyss - och kunde ånyo finna den i "välj konto, logga in"-läge. D v s den har startat om, av sig själv. 

 

?!?

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-02 på 08:58, Axelman säger:

Thunderbolt (TB) är lite snabbare än USB 3 och väsentligt dyrare och skillnaden är inte märkbar annat än vid mätning.  Ladda hem Black Magic Disk Speed Test och posta en skärmbild över mätarna. resten är ointressant. Du borde ha cirka 400 MB/s läs och skriv med din disk. 450 Med TB och 500 om du installerar den i din Mac. Vill du ha toppfart ska du montera disken i Macen.

 

OK, tack. 
Då är det inget för mig att bry mig om. Thunderbolt-ingångarna får bli fortsatt oanvända!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-03 på 18:14, TommyS säger:

 

Ingen som har en tanke kring ovan?
Kom hem till bostaden/iMacen nyss - och kunde ånyo finna den i "välj konto, logga in"-läge. D v s den har startat om, av sig själv. 

 

?!?

 

Är kanske ute och cyklar men beror kanske på att datorn går ner i sömnläge och tappar kontakten med den externa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-05 på 14:41, lappen71 säger:

 

Är kanske ute och cyklar men beror kanske på att datorn går ner i sömnläge och tappar kontakten med den externa hårddisken.

 

Den tanken känns ju inte ologisk.

Om så är fallet så:

 

1. Måste jag ju dela de bekymmerna med många andra, som valt alternativet med OS på extern (SSD) disk. I det här fallet alltså också premium, Samsung. 

 

2. Att ställa in så att datorn aldrig går ner k sömnläge torde vara out of the picture. Energislöseri (stänger bara av datorn vid semesterresor, vilket ju skall vara rätt princip för datorer) samt att datorn väl då inte heller kräver inloggning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan som haft detta bekymmer?

Märkligt i så fall. 

Men det bästa blir kanske att lägga upp en egen tråd för detta bekymmer.

(Konstaterade när jag satte mig vid datorn nu att det hänt igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig fixade programmet Onyx så att min externa SSD (Samsung T5) blev bootbar, men Onyx gjorde också att viloläget krashade och datorn startades om. Det är inte så att du har det programmet installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
2019-05-18 på 12:44, iMarc säger:

För mig fixade programmet Onyx så att min externa SSD (Samsung T5) blev bootbar, men Onyx gjorde också att viloläget krashade och datorn startades om. Det är inte så att du har det programmet installerat?

Nope.

 

Å problemet/fenomenet fortsätter.

Nyss hände det även när jag satt och jobbade på datorn.


(Vid återstart fick jag auto-meddelandet/möjligheten att skicka felrapport till Apple, vilket jag såklart gjorde.)

 

Hmmm...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, TommyS säger:

Nope.

 

Å problemet/fenomenet fortsätter.

Nyss hände det även när jag satt och jobbade på datorn.


(Vid återstart fick jag auto-meddelandet/möjligheten att skicka felrapport till Apple, vilket jag såklart gjorde.)

 

Hmmm...?

Det där minns jag nu att det bara fungerade en gång. Några dagar senare när jag skulle starta om datorn blev det som vanligt, äpplet kommer fram, stapeln går sakta framåt, efter ca 2 min så försvinner stapeln och den börjar gå framåt igen, men bara några sekunder och jag hamnar i återställningsmenyn som vanligt. Det enda jag kan göra är att stänga av datorn helt, hålla inne ALT och starta datorn, då kan jag välja min SSD. 

Tycker det är märkligt att den interna disken ska behöva vara ett problem uppenbarligen. Jag har formaterat den interna disken i alla möjliga format men det är som att den interna Ska bootas först. Jag vet inte, men är rejält trött på detta problem som tydligen inte finns någon lösning på. Tycker det är väldigt märkligt att inte en modern extern SSD kan bli bootbar. Blir förbannad bara jag tänker på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-18 på 00:01, iMarc säger:

Det där minns jag nu att det bara fungerade en gång. Några dagar senare när jag skulle starta om datorn blev det som vanligt, äpplet kommer fram, stapeln går sakta framåt, efter ca 2 min så försvinner stapeln och den börjar gå framåt igen, men bara några sekunder och jag hamnar i återställningsmenyn som vanligt. Det enda jag kan göra är att stänga av datorn helt, hålla inne ALT och starta datorn, då kan jag välja min SSD. 

Tycker det är märkligt att den interna disken ska behöva vara ett problem uppenbarligen. Jag har formaterat den interna disken i alla möjliga format men det är som att den interna Ska bootas först. Jag vet inte, men är rejält trött på detta problem som tydligen inte finns någon lösning på. Tycker det är väldigt märkligt att inte en modern extern SSD kan bli bootbar. Blir förbannad bara jag tänker på det. 

Har du tagit bort den dolda recovery partitionen på din HDD? Om inte så kan den vara en bov. 

 

Kör själv med extern 1TB SSD via Thunderbolt 1 på min iMac 27 2011 utan problem, men det är med rensopad HDD och med dold recovery partition på den externa SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, William A säger:

Har du tagit bort den dolda recovery partitionen på din HDD? Om inte så kan den vara en bov. 

 

Kör själv med extern 1TB SSD via Thunderbolt 1 på min iMac 27 2011 utan problem, men det är med rensopad HDD och med dold recovery partition på den externa SSD:n.

Bifogar bilder,  funderar över det grå (andra volymer) som jag måste radera, och om det är något vad gäller info som är fel. 

0B9E52EF-A93B-4623-ABE7-953F4EEECFF1.jpeg

D1CED2EB-2F81-4712-8DCF-8890101AE109.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Bifogar bilder,  funderar över det grå (andra volymer) som jag måste radera, och om det är något vad gäller info som är fel. 

0B9E52EF-A93B-4623-ABE7-953F4EEECFF1.jpeg

D1CED2EB-2F81-4712-8DCF-8890101AE109.png

Nej, att det finns en dold recovery partition på SSD är inte problemet.

 

Det som eventuellt kan vara ett problem är om du har en sådan dold recovery partition på din interna HDD (APPLE HDD) i din lista. Om nu din burk gett sig sjutton på att leta efter startskiva på den interna APPLE HDD som första försök att hitta något att boota ifrån och den inte hittar det, så kan du hamna i recovery på HDD om du har en sådan dold partition där. 

 

Jag rensade min HDD helt sopetom och har använder den externa SSDn som startskiva och där finns även recoverypartitionen vilket är bra.

 

Kolla alltså istället din APPLE HDD och ta bort recovery partitionen där om den finns. Ser att du har Time machine där även. Jag har som sagt min interna HDD som ren lagringsplats utan någon systemfunktion alls. 

 

Som sagt jag antar att det kan trassla om systemet letar startskiva på intern HDD och inte hittar det men hittar intern recovery men det kan ju alltid vara något annat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, William A säger:

Nej, att det finns en dold recovery partition på SSD är inte problemet.

 

Det som eventuellt kan vara ett problem är om du har en sådan dold recovery partition på din interna HDD (APPLE HDD) i din lista. Om nu din burk gett sig sjutton på att leta efter startskiva på den interna APPLE HDD som första försök att hitta något att boota ifrån och den inte hittar det, så kan du hamna i recovery på HDD om du har en sådan dold partition där. 

 

Jag rensade min HDD helt sopetom och har använder den externa SSDn som startskiva och där finns även recoverypartitionen vilket är bra.

 

Kolla alltså istället din APPLE HDD och ta bort recovery partitionen där om den finns. Ser att du har Time machine där även. Jag har som sagt min interna HDD som ren lagringsplats utan någon systemfunktion alls. 

 

Som sagt jag antar att det kan trassla om systemet letar startskiva på intern HDD och inte hittar det men hittar intern recovery men det kan ju alltid vara något annat.

 

 

 

Ja det är precis som du säger, den verkar leta en lång stund på interna efter boot men hamnar som sagt i recoveryläge. Om jag väljer att starta om där, så frågas det vilken startskiva jag ska använda och enda alternativet är min SSD, men hjälper inte trots att jag valt SSD och startar om, blir recoveryläge ändå. Tror jag ska ändra Time Machine till SSD tillfälligt, efter backupen är gjord radera hela interna disken. Har tidigare raderat den helt, men recovery-partitionen måste tydligen finnas kvar ändå verkar det som. Så jag skulle vilja ha som dig, den interna endast för lagring. Hur raderade du disken och vilket filsystem använde du osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg så hade High Sierra Installationsprogram på usb. Startade upp med shift så jag kunde välja usb-stickan. Sedan valde jag att formatera intern HDD som journaled HFS (std för HDD). Viktigt att det är hela disken som formateras, inte bara den gamla systempartitionen. Därefter nyinstallerade jag High Sierra på den externa SSDn. Då fick jag en ny recovery-partition och ett nytt HS. Allt hade så att säga flyttat ut till SSD. Jag såg även till att SSD blev en APFS disk. 
 

Systemet går igång på 12 sek. Jag har lite filer på den interna HHDn men den är som om den vore någon typ extra disk bara. 
 

Kan nämnas att jag kör time machine på extern HDD sedan tidigare.

 

Hursom inget problem med startup. Inga badbollar eller häng.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är alltså inte vid uppstart av datorn, utan att den startar om av sig själv lite då och då. 

Vilket var ett fenomen som alltså började när jag hade skaffat mig SSD-disken och lagt OS X där. 

 

Irriterande. 

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

"Tragikomiskt"... nja, men ser att det är precis 1 år och 1 dag sedan mitt (någons) senaste inlägg i tråden.

 

Å nu påmindes jag, då det alldeles nyss blev precis en sådan obefogad omstart av iMacen. 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej,

Hittade denna tråd. Min Mac från sent 2013 är fruktansvärt långsam. Den är inte mycket använd.

Tänkte köpa ny men har inte lust att lägga de pengarna på en ny dator.

Om jag förstått detta rätt räcker det att köpa en ny hårddisk som man ansluter med kabel USB eller Thunderbolt. 

Vilken externhårddisk ska jag köpa? Ska den pluggas in med USB eller Thunderbolt för bästa resultat?

 

/ DH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Daddydj säger:

Hej,

Hittade denna tråd. Min Mac från sent 2013 är fruktansvärt långsam. Den är inte mycket använd.

Tänkte köpa ny men har inte lust att lägga de pengarna på en ny dator.

Om jag förstått detta rätt räcker det att köpa en ny hårddisk som man ansluter med kabel USB eller Thunderbolt. 

Vilken externhårddisk ska jag köpa? Ska den pluggas in med USB eller Thunderbolt för bästa resultat?

 

/ DH

Bästa resultatet blir om man installerar SSD innuti Macen. Annars är det USB 3 som gäller. TB-diskar är sällsynta och mycket dyrare. Vad har du för Mac och hur är datorn långsam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac 21" från 2013 med SSD som jag installerat. Går som tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac 2,9 Ghz 8 gb ram från sent 2013. Har kört lite olika städvarianter och ominstallationer men fått upp felmeddelande om att disken är skadad. 

Att starta datorn och bara komma ut på internet kan ta 15 min...

 

Är oerhört okunnig detta så enklaste lösning med en extern bra snabb hårddisk är nog alternativet.

Vilken och var hittar jag den ?.

/DH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Daddydj säger:

Har en iMac 2,9 Ghz 8 gb ram från sent 2013. Har kört lite olika städvarianter och ominstallationer men fått upp felmeddelande om att disken är skadad. 

Att starta datorn och bara komma ut på internet kan ta 15 min...

 

Är oerhört okunnig detta så enklaste lösning med en extern bra snabb hårddisk är nog alternativet.

Vilken och var hittar jag den ?.

/DH

Köp en extern Samsung med USB 3 på tex Net on Net. Jag har en lika dan iMac med SSD. Processorn är fyrkärnig och riktigt bra för att vara en gammal dator. Med en SSD blir det en raket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Köp en extern Samsung med USB 3 på tex Net on Net. Jag har en lika dan iMac med SSD. Processorn är fyrkärnig och riktigt bra för att vara en gammal dator. Med en SSD blir det en raket.

Samma här. Kör en iMac 27-tum 2013 med en extern Samsung T5 USB SSD disk. Går snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle en sådan här funka?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/extern-ssd-harddisk/samsung-t7-portable-ssd-500gb-red/1013921.14090/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...