Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val av internetoperatör för fiber


mpower

Rekommendera Poster

Hej!

Vet inte riktigt om det har ventilerats här tidigare eller om det är rätt ställe, ger dock det ett försök. Vi får snart fiber i villan vilket känns trevligt och bra. Men, frågan är ju vilken leverantör man bör välja? Och en annan sak som också har snurrat runt i mina tankar är om man kan välja en internetleverantör och en annan som levererar TV via fibernätet? Eller bör det vara en och samma?

 

I dagsläget har vi Telia för både internet (ADSL/VDSL) och TV vilket har varit si sådär. Internet har jag inte alls varit 100% nöjd med men när det gäller deras TV-del har jag varit lite mer nöjd. Men i det stora hela vet jag inte om jag vågar satsa på Telia igen. I och för sig blir det ju lite annorlunda nu när man slipper kopparledning samt gamla och urusla modem.

 

Någon som har några bra tips och råd att ge? Vi har många leverantörer att välja mellan - Bahnhof, Bredband2, Telia, Universal Telecom, Bredbandsbolaget m.fl.

Är det kanske så att det finns någon bra sida/sajt där det gjorts tester och fins tips/råd samt diskussionsforum kring just dessa typer av leverantörer?

 

Vore väldigt tacksam för tips, råd och förslag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har AllTele som internetleverantör. Fick 3 år fritt i samband med fiberinstallationen från Svensk Infrastruktur. Har funkat bra. Är ett 100/10-abonnemang, får ut ca 25 % mer, 125/12 på bredbandskollen.

 

 

Det ingick också ett ViaSat-abonnemang med det struntade jag i. Ingen box med inspelning (bara playtjänster, där programmen försvinner efter okänd tidsperiod). Ingen möjlighet till Kanal 9, Discovery, etc. Kort sagt, det sög. Så jag skaffade istället ett Com Hem Tivo som jag är nöjd med. Alla kanaler jag vill ha finns tillgängliga, Tivo-boxen har bra inspelningsmöjligheter (3 samtidiga) och jag kan spara programmen så länge jag vill.

 

Och TV och Internet har inget med varann att göra, man kan kombinera fritt vad man vill ha för leverantörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet, men ett par kompisar som har stadsnätet i Helsingborg. De har testat ett par operatörer var utan att märka någon skillnad.

Jämför pris för den hastighet du vill ha och välj den billigaste operatören är mitt råd.

 

TV har inget med internetleverantören att göra, precis som Yellowman skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia och det är ett paket med telefon,tv och internet 100/100 och är supernöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med TV och internet från samma är att man får en faktura... :)

Jag har B2 / Bredband 2. Jag har haft Telia, Bredbandsbolaget och ComHem. Inte nöjd med någon av dem. B2 / Bredband har framförallt en bra kundtjänst. Men de tillhör inte de billigaste, och är inte heller de dyraste. Ligger i mitten tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och tankar, guld värt. Tror dock det rör sig om några månader till och i värsta fall till slutet av året innan stadsnätet/fibern (Helsingborg) blir klar här bland våra villor. Men hur som helst är det bra att undersöka lite i god tid innan.

 

ComHem är ju utesluten som TV-leverantör för vår del via fiber, i varje fall om man ser till vilka leverantörer som finns på http://stadenistaden.se/serviceguide/

 


Jag har B2 / Bredband 2. Jag har haft Telia, Bredbandsbolaget och ComHem. Inte nöjd med någon av dem.
På vad sätt var du missnöjd med Telia, Bredbandsbolaget och ComHem? Var det också via fiber på alla tre?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Banhof. De är de enda som jobbar aktivt mot internetkontrolltrollens övergrepp. Dessutom är det det snabbaste här. Kör 100/10 Vet inte vad man ska med 100/100 till.

...

Rent praktiskt är det ju smartare med en leverantör av hela klabbet. Det är ofta paketpris och rabatter med om man väljer internet/tv/telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...