Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bilder och Delete

Jeepen66

Recommended Posts

Sitter och försöker vänja mig vid bilder efter att ha använt Aperture i många år.

Det går så där och nu fixar jag till semesterbilderna och upptäcker den ena konstigheten efter den andra.

En märklig grej är att jag lärt mig att delete är = fn-tangenten + bakåttangenten och symbolen för detta är ⌫ eller?

Men i Bilder betyder den tangenten "⌫" "ta bort ifrån album och det fungerar inte med fn+ bakåt. Däremot kringlan+bakåt raderar bilden vilket tangenten egentligen står för men då raderar den bilden från bilder dvs permanent.

Eftersom när man fixar till ett bildspel eller album så arbetar jag baklänges. Jag lägger alla aktuella bilder i ett album för att sedan bestämma vilka som ska vara kvar.

Men detta blir så evinnerligt omständligt i bilder.

Jag är inte så pigg på att behöva köpa ett nytt bild-redigeringsprogram, betalade ändå en del för Aperture när den kom. Men finns där något lättarbetat med bra redigeringsmöjligheter så är det kanske läge att köpa nytt igen.

Någon som har en lösning?

Bakåtsteg tar bort bilder ur album. Bara bakåtsteg utan kombination med andra tangenter. Markera en bild, tryck på bakåtsteg och bilden försvinner ur albumet men finns kvar i biblioteket "Alla bilder".

Kringla / cmd plus bakåtsteg är radera ja, det är standard i Mac. Detta tar bort bilder ur biblioteket, även om bilden ligger i ett album. De hamnar i "papperskorgen" i Bilder som inte heter papperskorg men fungerar som en. Om en bild hamnat där så ser man den under Arkiv - Visa senast raderade. Raderade bilder ligger kvar där i 30 dagar om man inte raderar dem permanent.

Det går även att högerklicka/sekundärklicka på en bild och där välja mellan olika alternativ som radera bild, ta bort från album och andra funktioner.

Tack för ett bra svar...

Men Fn+bakåt var ju delete förr är inte kringla + bakåt "radera hela ord"? Eller har man ändrat?

I Bilder så raderar man inte "hela ord" det är ju ett bildprogram... Om du har frågor på ett annat program än Bilder, så säg vilket program du frågar på... :) Bilder fungerar ju inte som en ordbehandlare... Jag tror att problemet här är att du tänker i delete-knappar istället för vad tangenterna gör. En Macbook har som sagt ingen delete-knapp...

Bakåtsteg raderar bilder från album, men låter de vara kvar i biblioteket.

Bakåtsteg plus kringla raderar bilder från biblioteket, även om de ligger i ett album.

Så fungerar det i Bilder.

Tack för ett bra svar... Men Fn+bakåt var ju delete förr är inte kringla + bakåt "radera hela ord"? Eller har man ändrat?

Det är skillnad på tangenter och deras funktion. Ofta är funktionen beroende av vilket program som körs.

Backstegstangenten har en funktion/betydelse.

"Delete" har en annan funktion/betydelse. Om man inte har en "delete"-tangent så är det fn+backsteg.

Sedan vad som ska hända när man använder "delete" kontra backsteg är (som sagt) helt beroende av programmet. För att radera filer (i Finder) har det alltid varit kommando-backsteg. Så därför används samma kommando både i iPhoto och Bilder.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...