Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Från Lion till Yosemite

engelbrekt

Recommended Posts

Jag är lite skakis för att hopp upp till Yosemite från mitt nuvarande OS X Lion. Faktum är att det är min tredje Mac men jag har inte på egen hand gjort uppgeraderingarna. Vad kan hända? Jag har naturligtvis en färsk ™ på en extern hårddisk. Mina program är allt från PS CC till tex Nik´s software. Om jag nu går in i shoppen och börjar nerladda Yosemite vad händer med mitt gamla OS och på verkas det jag har på hårddisken, bilder, musik och sån´t? Om något går åt skogen kan jag då återgå till mitt gamla OS?

Sega frågor från en som börjar få fullt i den egna "hårddisken" men väldigt tacksam för svar. Känns lite dyrt att lämna in den för uppgradering om det nu går att ordna på egen hand.

:)

Bo

post-26417-0-66843600-1438936802_thumb.png

Det som händer är att ditt gamla OS X skrivs över av det nya. Allt annat är intakt och kvar. För att återgå till det gamla OS X sen så rensar du datorn, installerar om det gamla OS X och hämtar upp en TimeMachine säkerhetskopia som du har av den gamla installationen. Då får du tillbaks allt som det var innan.

Viktigt är att du har senaste versioner av program. Yosemite innebär stora förändringar under ytan. Det finns en hel del program som i äldre versioner inte fungerar bra med Yosemite, mycket handlar om programtillverkare som inte helt följt Apples riktlinjer. Adobe tillhör dem som är kända för att göra på sitt eget sätt... Det har varit en del strul med Yosemite och Adobes program, jag har inte så värst koll på dem då jag kör andra lösningar, men det var ett tag sedan som det rapporterades om strul så det har väl kommit uppgraderingar som löser dem... Men se iaf till att ha senaste versioner av all programvara du använder.

Tack Raphael, Adobe´s PS ligger ju som en prenumeration och där sägs att jag inte kan uppgradera mer med mitt nuvarande OS. Men, då sätter jag igång och är det något litet program som hoppar ur så får jag leva med det.

Det är rejält krångligt att byta hårddisk. Det finns två "läger". De som inte frågar utan byter. De som frågar bör lämna bort den. MEN: En 2011 har Thunderbolt vilket innebär att du kan lägga pengarna på en extern SSD och ha Yosemite på och behålla din nuvarande disk med allt den har. En extern SSD via Thunderbolt är i princip lika snabb som en intern SSD. Men billigare eftersom du slipper Appleverkstadens superpris.

...

Nackdelen är att det finns väldigt få SSD på Thunderbolt för konsument. Bifogar ett exempel.

post-363-0-66029000-1438938850.png

Ja en uppdatering till Yosemite kan låsa upp flera uppdateringar för program också, om uppdateringarna förutsätter Yosemite för att fungera optimalt. Sådana program finns också...

Enkel uppgradering på min MacbookPro. Nu till iMacen. Där har jag ™ men är som märkts lite orolig inför vad som kommer att hända eller inte hända. Jag har tex konstruerat min hemsida via iWeb som nu inte längre finns. Hur ska man kunna redigera utan programmet? Kan återföra det från backupdisken?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...