Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Format till extern disk?

Magnus76

Recommended Posts

Hejsan!

Då har man just beställt en Macbook. Tänkte även passa på att köpa en extern disk för att lägga alla foton/filmer man har. Antar att man ska formatera disken för att det ska fungera bra? De flesta kommer väl med ntfs när man köper disk?

Skulle gärna ha ett format som fungerar till både Mac/win eftersom båda används i hemmet. Alltså klara både läsa och skriva. Vissa filer (filmer) blir ju stora så det kanske blir svårt att hantera för vissa format?

Något annat som är bra att ha nu när man köper en Mac? Har iPhone och iPad. Som router har jag en asus ac 66.

/Magnus

Ja många är formaterade med NTFS, vilket Mac kan läsa men inte skriva. Ska du ha till både PC och Mac så bör du formatera med exFAT.

Ja många är formaterade med NTFS, vilket Mac kan läsa men inte skriva. Ska du ha till både PC och Mac så bör du formatera med exFAT.

Tack för infon.

Har aldrig egentligen provat Mac så mkt men hur formaterar jag disken i Mac? Måste man ladda ner något program? Har iof aldrig heller formaterat en disk i win heller, därav min fråga :)

Om jag kopplar in den externa disken i routern, bör formatet vara exfat då eller gäller det bara när disken är direktkopplad med USB till datorn?

Tänk även på att skaffa en extra disk för backup av dina bilder osv.

Tack för infon.

Har aldrig egentligen provat Mac så mkt men hur formaterar jag disken i Mac? Måste man ladda ner något program? Har iof aldrig heller formaterat en disk i win heller, därav min fråga :)

Om jag kopplar in den externa disken i routern, bör formatet vara exfat då eller gäller det bara när disken är direktkopplad med USB till datorn?

Programmet Skivverktyg använder du för att formatera diskar med.

Ser ut så här... (exempel)

post-64246-0-79889500-1438476640_thumb.p

Router el i datorn. Det blir samma sak i slutändan. Resp dator måste kunna läsa filsystemet på disken, så även om den är kopplad till en router så skall både OS X och ev Windows kunna läsa filerna.

Tänk även på att skaffa en extra disk för backup av dina bilder osv.

Ja det var det jag hade tänkt. Ska lägga alla filmer/foton på den externa disken.

Programmet Skivverktyg använder du för att formatera diskar med.

Ser ut så här... (exempel)

post-64246-0-79889500-1438476640_thumb.p

Router el i datorn. Det blir samma sak i slutändan. Resp dator måste kunna läsa filsystemet på disken, så även om den är kopplad till en router så skall både OS X och ev Windows kunna läsa filerna.

Tackar. Får förhoppningsvis datorn i början av nästa vecka och då lär jag komma med fler "dumma" frågor ;)

Ja det var det jag hade tänkt. Ska lägga alla filmer/foton på den externa disken.

Uppfattade som att dun skulle ha bilderna enbart på den externa disken och då är det ingen backup...

Se till att använda time machine för din dagliga backup.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...