Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa från TM + Skivverktyg, SSD och partitionering. Hur gör man?


boevil

Rekommendera Poster

Min Ssd pajade just , är på väg att köpa ny. Men hur gör man?
Originalskivan var partionerad, en del med Tiger och en del med Leopard.
TM backup från leopard, tiger har ju inte TM.
(Datorn är en ppc, G5)

Ska jag partionera den nya skivan innan jag återställer?
Behöver den nya skivan ha samma storlek som orginalet?
Nå't annat man bör tänka på?

Jag tänker starta datorn från min leopard-cd och sedan välja backupen som ligger på min NAS. Gör man så?

Glömde: partionerna innehåller systemen. Leopard respekt Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda viktiga för TM-backupen är att den får plats på den nya skivan, och att det är Leopard på den som kan läsa in TM-backupen. Den behöver inte alls vara samma storlek som den gamla, TM vet inte om den gamla storleken, men den nya behöver vara tillräckligt stor för att filerna som ligger i TM-backupen ska få plats.

Först installerar du Leopard på den nya skivan, sen läser du in TM-backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partionering innebär en uppdelning av hårddisken i flera delar som har sitt eget utrymme. För TM-backupen spelar det ingen roll, så länge som den läses in på samma partition som Leopard ligger på och att den har en storlek som är tillräcklig för att TM-backupen ska rymmas. Den nya skivan ska vara formaterad med Mac OS X extended journalförd filsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga innan jag börjar.

 

Behöver jag verkligen installera Leopard innan jag läser TM- backupen?

Det finns en meny, när jag stoppar in Leopard-skivan, med en time macine- symbol. Ger den ev en möjlighet att läsa in hela systemet från backup:n ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker att installera en ny SSD i min PPC- G5:a efter att den gamla "dog".

Men disken hittas inte av skivverktyg så jag kan inte formatera den:(

 

Disken är en Samsung SSD 850 EVO, 120 GB,

När jag kör Terminalens "diskutil list" får jag följande dump (fotografi)

 

Jag har en liten HD med partionerna HD80, Dokument och Övrigt ( är väl dev/disk0)

Sedan har jag Leopard installationsskiva (dev/disk1)

 

Men vad är dev/disk2…disk5 ? Är det SSD:n eller ?

 

... för SSD:n är väl kompatibel med min gamla G5:a ?

post-1012-0-81398300-1438872041_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du anslutit SSD:n till din dator? Vad är det för en slags "PPC-G5"?

Ja, jag har anslutit den till datorn. Har stoppat in den på samma plats som den förra SSD:n satt. (internt alltså)

 

G5:an är en Powermac 11,2 , 2GHz (3GB internminne)

Dubbla processorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inget om att det inte ska fungera. Pröva en annan plats i datorn.

Jag har bara två platser i datorn och behöver bägge. Jag provar att stoppa in ssd:n i ett externt usb- kabinett,

 

Men först lite styrkande mat;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara två platser i datorn och behöver bägge. Jag provar att stoppa in ssd:n i ett externt usb- kabinett,

 

Men först lite styrkande mat;)

Via USB kan man inte boota en PPC-mac. Om man kan installera på den via USB har jag aldrig prövat. Men man kan ju åtminstone se om den blir inläst. Bon appetit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA har inget med ett operativsystem eller märket på datorn att göra. Den är ett mellanting i hårdvaran mellan hårddisk och dator. Det kan ju vara glapp i kontakten som man trär på hårddisken. Sist fick jag vicka lite på den för att få kontakt i mitt kabinett så jag slängde kabinettet. Det kan ju också vara fel på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar den.

Jag formaterade den i den externa usb-lådan. Och stoppade in i datorn.

Bytte plats på de två diskarna, det skulle jag kanske inte ha gjort?

 

Skivverktyg visar disken, installationen accepterar skivan men när jag försöker återställa från timemachine- backup (som ligger på en NAS) visas inte skivan:(

 

 

Jag håller på och installerar Leopard nu.

 

ps. Nu har jag två trådar som i slutänden börjar handla om samma sak. Kanske är det lämpligt att slå ihop dom?

Här är den andra tråden, jag fortsätter där om nya problem uppstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slagit ihop 2 ämnen efter TS önskan.

Nya titlen kanske inte blev den bästa. Säg till om du vill ha en annan/bättre

 

/Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många om och men har jag installerat Leopard från CD på en av mina partitioner.
Trots att installationsskivan hade ett alternativ att installera från TM- backup så gick det inte eftersom min nya SSD inte visades:(

Nu har jag uppdaterat systemet från apple och uppdaterat från min TM- backup.

 

Jag har också läst in den andra partitionen "TIGER" innehållande systemet Tiger och Classic, men datorn förstår inte att det är en systemskiva:(

 

Jag har sökt lite på nätet och hittat bl.a det här.

 

The Fix:

1
bless --folder /Volumes/YOURHARDDRIVENAME/System/Library/CoreServices --bootinfo –bootefi

I issued this command to bless (make it bootable) the system and had it rebuild the boot files needed.

Next I set the boot drive with the following command.

1
bless --mount /Volumes/YOURHARDDIVENAME –setBoot

NOTE: If your hard drive name has a space in it – you need to escape the space with a backslash. If your hard drive name is “Macintosh HD” the command would be the following.

1
bless --mount /Volumes/Macintosh\ HD –setBoot

 

 

 

 

Men jag törs inte ... är det nå'n som tror att det kan fungera?
Vad händer om TM inte kopierat alla filer fråm skivan.

 

ps. Datorn kräver system Tiger 10.4.6, min Tigerskiva har system 10.4.4. Dvs jag kan inte installera systemet från skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...