Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Yosemite på Macbook pro 13 mid 2010?


EliasAphram

Rekommendera Poster

Minnena du länkar till är 1600 MHz-minnen och är alldeles för högt klockade för din dator. Annars är det rätt storlek och modell. Risken är stor att det inte fungerar. Varför ens prova när vi vet att man inte bör ha andra minnen än de som datorn är klockad för.

...

Om man har tur kan 1333 Mhz minnen fungera vilket är ett knäpp över datorns hastighet. Om man har TUR.

...

Att sätta in 1600 är osannolikt och om det "fungerar" blir datorn stabil? Kan du lita på att den inte krachar? Inget går ju sönder, men du kan förlora data som du jobbar med och bli tvungen att skaffa fungerande minnen IGEN.

Tror du att den här funkar bättre? :

http://www.conrad.se/Internminne-Laptop-Modul-DDR3-Corsair-PC3-10600-%281-x-8-GB%29-8-GB-1333-MHz-CL9-9-9-24.htm?websale8=conrad-swe&pi=874664&ci=SHOP_AREA_17691_0412068

 

Den är på 1333mhz, jag hade redan beställt det andra minnet. Så jag kommer att prova den. Hur vet jag om den funkar?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Ha en extern säkerhetskopia till extern hårddisk, använd programmet TimeMachine för detta (finns i datorn). När den nya hårddisken är installerad i datorn, formatera den och installera Yosemite på den. I slutet av Yosemite installationen får du en förfrågan om du har en tidigare dator eller system som du vill hämta in information från, det här är du kopplar in din externa TimeMachine och låter den hämta in dina program och dokument.

 

Det kan vara så att en del av dina program inte fungerar under Yosemite eller buggar under Yosemite, leta då efter uppdateringar till nya versioner.

 

Ska försöka ta en säkerhetskopia, och om jag nu skulle råka köpa en ssd så får jag installera på den då också. Tack så mycket för hjälpen, det var nyttig information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesfel i datorn brukar yttra sig genom att datorn piper, inte går att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man startar med 2 GB kvar av de äldre minnena lär datorn starta, men bara läsa in detta. Så man får kolla i Äpplet > "Om den här datorn" om det funkar med nya minnet eller inte. Om datorn inte läser in det nya minnet kan man testa att bara starta med det nya minnet. Får man tre pip då så funkar det garanterat inte. Om det nya minnet funkar så klockas det ned till det gamla minnets hastighet, om båda accepteras av datorn. Bara det nya minnet kan ge en högre klockfrekvens än det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man startar med 2 GB kvar av de äldre minnena lär datorn starta, men bara läsa in detta. Så man får kolla i Äpplet > "Om den här datorn" om det funkar med nya minnet eller inte. Om datorn inte läser in det nya minnet kan man testa att bara starta med det nya minnet. Får man tre pip då så funkar det garanterat inte. Om det nya minnet funkar så klockas det ned till det gamla minnets hastighet, om båda accepteras av datorn. Bara det nya minnet kan ge en högre klockfrekvens än det gamla.

Jag fick hem minnet idag, la in det i datorn och startade den. Det funkade, loggade in och kollade "Om den här datorn", där står det 10GB. Klickade på "mer info" och där står det tydligt att den ena är på 2GB och den andra på 8GB. Men mitt problem nu är att den efter ett tag stannar upp, låser sig typ. Är det en bieffekt? Jag kör nu ett hårdvarutest på min mac för att kolla om den tycker att allt ser okej ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"stannar upp, låser sig typ"

 

Kan du beskriva det i detalj?

Ja, jag lämnade datorn någon sekund och sen var skärmen beige aktig, hela skärmen. Men om jag startar om datorn så försvinner det. Har hänt 2 gånger nu att den stannat upp i någon aktivitet, den ena tror jag att skärmen blev mörkblå/svart och den andra gången beige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag lämnade datorn någon sekund och sen var skärmen beige aktig, hela skärmen. Men om jag startar om datorn så försvinner det. Har hänt 2 gånger nu att den stannat upp i någon aktivitet, den ena tror jag att skärmen blev mörkblå/svart och den andra gången beige.

Okej, ingen text också, som nedan?

 

retina-macbook-pro-kernel-panic-560x417.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ingen text också, som nedan?

 

retina-macbook-pro-kernel-panic-560x417.

Nej nej ingen sådan text, allt går som det ska vid uppstart. Nu har jag haft datorn igång ett bra tag och kör programmet memtest som jag laddade ner. Den har kört ett bra tag som sagt och vi får se om den hittar några problem. Det ända problemet den hittade var: Memory lock failed - reason unknown...hittills iaf, resten av testerna har gått igenom utan några errors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer få byta minnena, det går inte att klocka ner 2 steg för datorn.

 

Byt "ner dig" och det kommer fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer få byta minnena, det går inte att klocka ner 2 steg för datorn.

 

Byt "ner dig" och det kommer fungera.

Det kan funka med bara det nya RAM-minnet. Jag fick 1333 på en MBP 13" Mid 2009.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan funka med bara det nya RAM-minnet. Jag fick 1333 på en MBP 13" Mid 2009.

Det verkar funka, har inte hängt upp sig igen än! Hur laddar jag upp bild här för att kunna visa er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar funka, har inte hängt upp sig igen än! Hur laddar jag upp bild här för att kunna visa er?

Jag tror dig. Sannolikt klockar ditt minne nu på 1333 MHz. Eller hur? Det borde bli samma som i mina döttrars MBP Mid 2009.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dig. Sannolikt klockar ditt minne nu på 1333 MHz. Eller hur? Det borde bli samma som i mina döttrars MBP Mid 2009.

Nja, det står att den gått in som 1067Mhz eller 1066.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man. Nåja, huvudsaken är att det funkar.

Ja, men igår sent på kvällen så frös den upp igen. Förstår inte riktigt varför när det står att allt är ok i systeminfo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv från tidigare i tråden:

 

"Är det fel hastighet är chansen stor att det inte fungerar. Ibland kan det fungera med ett RAM-minne med snäppet snabbare hastighet men det finns inga garantier för det. Inget går sönder med fel hastighet, men det är helt onödigt. Macar är ofta petiga med just detta så det ska inte laboreras med i onödan."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv från tidigare i tråden:

 

"Är det fel hastighet är chansen stor att det inte fungerar. Ibland kan det fungera med ett RAM-minne med snäppet snabbare hastighet men det finns inga garantier för det. Inget går sönder med fel hastighet, men det är helt onödigt. Macar är ofta petiga med just detta så det ska inte laboreras med i onödan."

Ja men som jag förstod andra svar så ser man om minnet fungerar ihop med macen genom att den startar och finns med i systeminfo. Men tydligen räcker inte det, ska efterforska lite, annars blir det väl att lämna tillbaka! Hade ju redan beställt den innan jag fick rådet att inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Mac och RAM-minnen gäller att det ska vara samma hastighet på minnet som på bussen, dvs anslutningen till datorn. Det går ibland att ha ett knäpp snabbare minne som klockas ner till rätt hastighet. Men erfarenheten visar att vissa Macar är väldigt kinkiga och vill inte ens ha vissa minnen med rätt hastighet. Varför är ingen som kan svara på men i praktiken kan det faktiskt vara så. Så för att minimera möjligheter till strul så använd minnen med samma hastighet och köp minnen som är Mac-provade/testade främst av anledningen att kunna returnera utan strul om det strular. Det är ingen skillnad på RAM och RAM lika lite som det är skillnad på hårddiskar. Men av någon konstig anledning kan RAM-minnen konstra. Inte ofta, men det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Mac och RAM-minnen gäller att det ska vara samma hastighet på minnet som på bussen, dvs anslutningen till datorn. Det går ibland att ha ett knäpp snabbare minne som klockas ner till rätt hastighet. Men erfarenheten visar att vissa Macar är väldigt kinkiga och vill inte ens ha vissa minnen med rätt hastighet. Varför är ingen som kan svara på men i praktiken kan det faktiskt vara så. Så för att minimera möjligheter till strul så använd minnen med samma hastighet och köp minnen som är Mac-provade/testade främst av anledningen att kunna returnera utan strul om det strular. Det är ingen skillnad på RAM och RAM lika lite som det är skillnad på hårddiskar. Men av någon konstig anledning kan RAM-minnen konstra. Inte ofta, men det händer.

Ja jag har nu kontaktat netonnet och meddelat om problemet, de sa att jag skulle försöka med att använda endast det nya minnet på 8gb och 1600mhz, då det kan strula om man har olika frekvenser tillsammans. Funkar inte det får jag returnera varan, inget snack om saken. Kollade även med Dustin och där sa supporten samma sak, att det inte borde vara några som helst problem med att högre frekvens, men att det brukar strula om man har 2 olika frekvenser tillsammans. Funkar det inte nu när jag ska prova med endast 8gb 1600mhz så lämnar jag tillbaka och köper från Dustin 2x4 GB men på 1066mhz, vilka inte var så dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har nu kontaktat netonnet och meddelat om problemet, de sa att jag skulle försöka med att använda endast det nya minnet på 8gb och 1600mhz, då det kan strula om man har olika frekvenser tillsammans. Funkar inte det får jag returnera varan, inget snack om saken. Kollade även med Dustin och där sa supporten samma sak, att det inte borde vara några som helst problem med att högre frekvens, men att det brukar strula om man har 2 olika frekvenser tillsammans. Funkar det inte nu när jag ska prova med endast 8gb 1600mhz så lämnar jag tillbaka och köper från Dustin 2x4 GB men på 1066mhz, vilka inte var så dyra.

Men det trodde jag att du redan hade testat, bara det nya minnet? :huh:

 

post-28798-0-69407000-1439372794_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det trodde jag att du redan hade testat, bara det nya minnet? :huh:

 

attachicon.gifRAM.png

Förlåt, menade att det funkade som det var utan att ta ut något kort. Men så fort jag kommit hem ska jag testa det! Sen blir det nog att uppdatera till Yosemite direkt :) Om allt då går som det ska. Undrar om man kommer märka av någon skillnad med det nya ram-minnet, som ju blir det dubbla än det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med det nya minnet själv, datorn startade fläkten men ingenting annat hände. Så jag skickar tillbaka den och beställer en 8gb 1066mhz istället så att det görs rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med det nya minnet själv, datorn startade fläkten men ingenting annat hände. Så jag skickar tillbaka den och beställer en 8gb 1066mhz istället så att det görs rätt :)

:ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...