Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Yosemite på Macbook pro 13 mid 2010?


EliasAphram

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har läst runt lite och många som har de äldre versionerna av mbp har sagt att deras datorer blir mycket segare och hänger sig ibland. Nu tror jag inte att alla har samma problem, därför vill jag gärna höra vad ni tycker och om ni själva har en äldre mbp hur ni upplever Yosemite? Om ni nu har den installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Hej,

 

Jag har läst runt lite och många som har de äldre versionerna av mbp har sagt att deras datorer blir mycket segare och hänger sig ibland. Nu tror jag inte att alla har samma problem, därför vill jag gärna höra vad ni tycker och om ni själva har en äldre mbp hur ni upplever Yosemite? Om ni nu har den installerad.

Vad har du för Mac OS X idag? Vad har du för slags lagringsenhet? Vanlig hårddisk eller SSD? Hur mycket internminne, RAM, har du? Det är betydelsefullt för att bedöma skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer RAM är ju alltid en fördel... Jag tycker 8Gb som minimum.. Yosemite är mer grafikintensivt än tidigare, till viss del kan man lösa det genom inställningar som att minska genomskinlighet m m...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Mac OS X idag? Vad har du för slags lagringsenhet? Vanlig hårddisk eller SSD? Hur mycket internminne, RAM, har du? Det är betydelsefullt för att bedöma skillnaden.

Det jag har idag är:

Modellnamn: MacBook Pro

Modellidentifierare: MacBookPro7,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2,4 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 3 MB

Minne: 4 GB

Busshastighet: 1,07 GHz

Boot ROM-version: MBP71.0039.B0E

SMC-version (system): 1.62f7

Serienummer (system): WQ0499WUATM

Maskinvaru-UUID: 98AF7104-8040-5857-953D-FD84CD67D647

Verkar vara en s-ata disk som sitter i:

NVidia MCP89 AHCI:

Tillverkare: NVidia

Produkt: MCP89 AHCI

Länkhastighet: 3 Gigabit

Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit

Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

Hitachi HTS545025B9SA02:

Kapacitet: 250,06 GB (250 059 350 016 byte)

Modell: Hitachi HTS545025B9SA02

Revision: PB2AC60W

Serienummer: 101111PBL200NSGZZXSV

Native Command Queuing: Ja

Kölängd: 32

Borttagbart medium: Nej

Borttagbar enhet: Nej

BSD-namn: disk0

Rotationshastighet: 5400

Medietyp: Roterande

Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)

S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har läst runt lite och många som har de äldre versionerna av mbp har sagt att deras datorer blir mycket segare och hänger sig ibland. Nu tror jag inte att alla har samma problem, därför vill jag gärna höra vad ni tycker och om ni själva har en äldre mbp hur ni upplever Yosemite? Om ni nu har den installerad.

Sen är det ju en fråga om vad som är äldre. Det skiljer lite mellan årsmodellerna, men framförallt mellan MacBook Pro 13" och 15". Det är inte bara en fråga om olika skärmar utan det är helt andra prylar under huven på en 15". Den är Pro i ordets rätta bemärkelse medan 13" är konsument. Runt 2010 var de flesta Macar dåligt utrustade med RAM-minne från början eftersom RAM var dyrare då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har idag är:

Modellnamn: MacBook Pro

Modellidentifierare: MacBookPro7,1

 

4 GB RAM är alldeles för lite. Det ger garanterat en seg dator. Den klarar 16 GB så byt ut den ena stickan som är på 2 GB mot en 8 GB så får du 10 GB vilket är ganska bra. OM du lyxar till det och skaffar en SSD-hårddisk så blir datorn som ny. Ja, nästan. Har en iMac 2009 med ungefär samma innanmäte och har 12 GB RAM och en sprillans ny SSD och den gamla burken är plötsligt pigg som bara den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som segar gamla Macar med för lite RAM-minne är att OS X nödlånar utrymme från hårddisken om RAM-minnet inte räcker till och den processen gör att det går orimligt segt. Mer RAM-minne löser det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har idag är: ...

En av mina döttrar kör Yosemite utan problem på en MBP 13" Mid 2009. Den har då 6 GB RAM och en SSD. Din borde klara samma sak utan problem. Mer RAM plus en SSD, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt mycket för alla era svar! Jätte snällt att ni tar er tiden att besvara mina frågor!

 

Jag kommer att satsa på nya ramminnen till att börja med, när det är gjort installerar jag yosemite. Har funderat på en ssd disk ett tag, men det kanske får bli lite senare.

 

Jag har en macbook pro 13 i jobbet också, och Yosemite tycker jag funkar väldigt bra. Så det blir nog de här stegen jag tar nu!

 

Ännu en gång, tack för att ni hjälper mig lösa mitt problem! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du har tillräckligt med utrymme på hårddisken. Gamla datorer har små hårddiskar. Nya OS tar mer plats än gamla.

...

Rent generellt behöver du bortåt 50 GB ledigt för att allt ska vara bra. Du har plats att ladda ner program, musik bilder mm. Mellan 20 GB till 10 GB är farozonen. OS X jobbar med processer i bakgrunden och behöver ledigt utrymme. Tullar man på det kan datorn bli seg. Under 10 GB ledigt är det mer tur om den överhuvudtaget fungerar. Datorn kan totalhänga sig och det är lite krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du har tillräckligt med utrymme på hårddisken. Gamla datorer har små hårddiskar. Nya OS tar mer plats än gamla.

...

Rent generellt behöver du bortåt 50 GB ledigt för att allt ska vara bra. Du har plats att ladda ner program, musik bilder mm. Mellan 20 GB till 10 GB är farozonen. OS X jobbar med processer i bakgrunden och behöver ledigt utrymme. Tullar man på det kan datorn bli seg. Under 10 GB ledigt är det mer tur om den överhuvudtaget fungerar. Datorn kan totalhänga sig och det är lite krångligt.

Jag har mer än 60gb ledigt, så det borde inte vara några problem! Jag tittar på minnen att köpa och undrar om denna från netonnet borde fungera:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr3sodimm/crucial-8gbddr3sodimm/179819.8998/

 

Ringde apple och det han kunde säga utan att ta betalt är att ddr3 1067Mhz är det som kan läggas i. Nu har jag 2st 2gb, vill helst köpa en 8gb så att det sammanlagt blir 10, skulle nog funka väldigt mycket bättre då, eller vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte även kolla med er, ser man om jag har en ssd disk eller hur kan man se det?

 

Jag vet jag är nybörjare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte även kolla med er, ser man om jag har en ssd disk eller hur kan man se det?

 

Jag vet jag är nybörjare :)

Det står ovan från infon om din dator:

 

"Rotationshastighet: 5400

Medietyp: Roterande"
Hårddiskar består just av skivor som snurrar i hög hastighet. Du har en hårddisk. En SSD är ett slags gigantiskt flashminne som består av minneskretsar, som inte rör på sig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det står ovan från infon om din dator:

 

"Rotationshastighet: 5400

Medietyp: Roterande"
Hårddiskar består just av skivor som snurrar i hög hastighet. Du har en hårddisk. En SSD är ett slags gigantiskt flashminne som består av minneskretsar, som inte rör på sig.

 

Dåså, då vet jag även det :) Ska kika på det lite senare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mer än 60gb ledigt, så det borde inte vara några problem! Jag tittar på minnen att köpa och undrar om denna från netonnet borde fungera:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr3sodimm/crucial-8gbddr3sodimm/179819.8998/

 

Ringde apple och det han kunde säga utan att ta betalt är att ddr3 1067Mhz är det som kan läggas i. Nu har jag 2st 2gb, vill helst köpa en 8gb så att det sammanlagt blir 10, skulle nog funka väldigt mycket bättre då, eller vad tror du?

Din länk är till fel minne men det vet du nog nu. 2+8=10 vilket är bra med plus. Din MBP 7,1 klarar bara 8 GB RAM officiellt men 16 GB i praktiken. Bra att veta i fall någon skulle påstå att 8 är max. Apples datorer varierar lite mellan vad som är maxgränsen så man måste kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte även kolla med er, ser man om jag har en ssd disk eller hur kan man se det?

 

Jag vet jag är nybörjare :)

En SSD-hårddisk som vi säger har två snabbhetsfördelar. 1. Åtkomst till filer 0 sekunder 2. Läsa och skriva ca fem gånger snabbare.

...

Det betyder i praktiken att när du ger kommando som involverar hårddisken som start av ett program så är det ingen arm som ska röra sig ut på skivan och skivan ska heller inte varvas upp. Omedelbart levererar SSD och mycket snabbt.

...

Datorn startar fem gånger snabbare, filer öppnas eller sparas blixtsnabbt.

...

Nackdelen är att den är än så länge dyrare än en vanlig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk är till fel minne men det vet du nog nu. 2+8=10 vilket är bra med plus. Din MBP 7,1 klarar bara 8 GB RAM officiellt men 16 GB i praktiken. Bra att veta i fall någon skulle påstå att 8 är max. Apples datorer varierar lite mellan vad som är maxgränsen så man måste kolla.

Hade ingen aning att det var fel minne, ringde netonnet och han sa att den fungerar till min macbook pro. Han verkade kunnig och lät väldigt säker....är du säker på att den inte funkar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet KAN funka, men det har fel klockfrekvens. 1600 mot 1067. Ibland klockas de ned, ibland får man tre pip, och datorn startar inte, alternativt startar datorn bara med det gamla minnet. Du kan chansa om du vill.

 

Edit: Mina döttrars MBP 13" Mid 2009 kör på 1333 trots att de på papperet bara ska klara 1067. Mac och RAM är lite vilda västern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ingen aning att det var fel minne, ringde netonnet och han sa att den fungerar till min macbook pro. Han verkade kunnig och lät väldigt säker....är du säker på att den inte funkar??

Att det mekaniskt går att få på plats är inte samma sak. Ett RAM-minne har en viss arbetshastighet som ska matcha den övriga hårdvaran. Är det fel hastighet är chansen stor att det inte fungerar. Ibland kan det fungera med ett RAM-minne med snäppet snabbare hastighet men det finns inga garantier för det. Inget går sönder med fel hastighet, men det är helt onödigt. Macar är ofta petiga med just detta så det ska inte laboreras med i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Mac ska ha 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM. Det är den fulla beteckningen. Det kan du kolla i Om den här datorn/Mer info/Minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Mac ska ha 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM. Det är den fulla beteckningen. Det kan du kolla i Om den här datorn/Mer info/Minne

Jag ska försöka med den, då säljaren sa att det funkar. Funkar det inte lämnar jag tillbaka den. Om den funkar borde jag väl då kunna installera Yosemite utan problem? :)

 

Hur gör man sen om jag köper hårddisk, går det att föra över allt innan jag byter hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka med den, då säljaren sa att det funkar. Funkar det inte lämnar jag tillbaka den. Om den funkar borde jag väl då kunna installera Yosemite utan problem? :)

 

Hur gör man sen om jag köper hårddisk, går det att föra över allt innan jag byter hårddisk?

Vänta nu. Du länkade till 1600-minnen. Vilket är vilket nu? Jag argumenterade mot 1600-minnen för jag trodde det var dem du syftade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu. Du länkade till 1600-minnen. Vilket är vilket nu? Jag argumenterade mot 1600-minnen för jag trodde det var dem du syftade till.

Förlåt om jag är lite missvisande, jag syftar fortfarande till de minnena jag länkade till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena du länkar till är 1600 MHz-minnen och är alldeles för högt klockade för din dator. Annars är det rätt storlek och modell. Risken är stor att det inte fungerar. Varför ens prova när vi vet att man inte bör ha andra minnen än de som datorn är klockad för.

...

Om man har tur kan 1333 Mhz minnen fungera vilket är ett knäpp över datorns hastighet. Om man har TUR.

...

Att sätta in 1600 är osannolikt och om det "fungerar" blir datorn stabil? Kan du lita på att den inte krachar? Inget går ju sönder, men du kan förlora data som du jobbar med och bli tvungen att skaffa fungerande minnen IGEN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha en extern säkerhetskopia till extern hårddisk, använd programmet TimeMachine för detta (finns i datorn). När den nya hårddisken är installerad i datorn, formatera den och installera Yosemite på den. I slutet av Yosemite installationen får du en förfrågan om du har en tidigare dator eller system som du vill hämta in information från, det här är du kopplar in din externa TimeMachine och låter den hämta in dina program och dokument.

Det kan vara så att en del av dina program inte fungerar under Yosemite eller buggar under Yosemite, leta då efter uppdateringar till nya versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...