Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tappat iPhone 6 i toaletten - funkar igen efter en vecka!


LucretiaEldritch

Rekommendera Poster

LucretiaEldritch

Hej!

 

Söker någon med samma eller liknande erfarenhet som jag.

Förra söndagen var jag på semester och tappade min iPhone 6 i toaletten, den låg i max 3 sek. Torkade av den ytligt och i kontakterna och fortsatte använda den (dumt, jag vet!) vilket gjorde att den stängdes av helt efter ca 5 min. Jag lade den då i solen (tappade min gamla iPhone 4 i toaletten för ett par år sen [jag vet, varför lär man sig inte??] och då funkade detta) under ett par timmar. Gick inte att starta den, stoppade in den i laddaren (fel på fel, I know) och det enda som hände var att Apple-loggan kom upp. Den försvann när jag tog ur laddaren. Förtvivlad och utan ris som jag var, lade jag telefonen i en påse skruvmakaroner. Tänkte att det också borde suga fukt... testade att ladda lite då o då under veckan som följde men utan resultat. När jag kom hem stoppade jag telefonen i Macen men den hittades inte av iTunes förrän jag försatte den i dfu-läge. Jag tog bort dfu-läget och lät den vara ansluten till Macen i ett dygn till. Helt plötligt hoppade den igång! Den har fungerat felfritt i två dygn nu. Möjligtvis att den drar lite mer batteri, men det kan jag leva med!

 

Kan jag tro att den kommer hålla nu eller ska jag oroa mig för att den ska dö när som helst igen?

 

Jag läste inför releasen att Apple fixat extra packningar runt de känsliga hålrummen och blev därför förvånad när 6an dog, vilket inte 4an gjorde. Finns det även andra skyddsmekanismer som räddar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fippla med telefonen på toaletten? Jag bara frågar. Där borde man väl göra helt andra saker, menar jag. :)

 

Den kan sluta funka när som helst. Det betyder inte nödvändigtvis idag eller i morgon, utan verkligen när som helst. Den KAN hålla i flera år, men jag skulle inte sätta några större pengar på det. Någon kontakt någonstans kan ha börja oxidera och sluta funka i morgon, eller nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var vattnet rent? Alltså hade du spolat?

För om det var urin i toaletten så är överlevnadschanserna mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LucretiaEldritch

Var vattnet rent? Alltså hade du spolat?

För om det var urin i toaletten så är överlevnadschanserna mycket mindre.

Tack för svar.

Förra gången låg telefonen på handfatet intill på en mycket trång toalett och jag puttade ner den när jag skulle spola (urin). Den funkade felfritt i över ett år, då jag bytte ut den mot 6an. Denna gången låg telefonen i bakfickan och ramlade i när jag drog ner brallorna för att sätta mig.

Ja, varför ha med telefonen på toa? Som nybliven spädbarnsförälder är toabesöken den enda egentiden jag får. Veckan utan telefon effektiviserades mina toabesök...

 

Är nyfiken på vad du grundar ditt svar på (för att veta hur jag ska värdera det). Har du reparerat telefoner eller har du själv dränkt en lur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nyfiken på vad du grundar ditt svar på (för att veta hur jag ska värdera det).

Jag har byggt en del elektroniska prylar genom åren, både lött ihop färdiga byggsatser och egen konstruktion. Därmed har jag märkt vad litet oxid på kontakter kan ställa till med.

 

Jag har följt diskussioner om dränkt elektronik i många år, både i tidningar och på forum.

Ett tips är att skaffa en bra bälteshållare till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta som kallas för en skitsak? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stod i tidningen,att man ska inte ha mobiltelefon med sig till toaletten,på grund av bakterier som florera sig omkring.

Risken att telefonen bli smittohärdad är ofantligt stort.

Vi tvättar våra händer efter toabesök,så då borde man göra samma sak med telefonen också. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LucretiaEldritch

Det stod i tidningen,att man ska inte ha mobiltelefon med sig till toaletten,på grund av bakterier som florera sig omkring.

Risken att telefonen bli smittohärdad är ofantligt stort.

Vi tvättar våra händer efter toabesök,så då borde man göra samma sak med telefonen också. :hihihi:

 

Javisst, då får vi sluta använda telefoner på offentliga platser också! :) Finns ju bakterier överallt. Lite skit rensar magen (och tydligen telefonen, hehe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LucretiaEldritch

Eller en armhållare. Blir typ en “Apple Watch Gigantor”. ^_^

 

Haha, en sån skulle man ha :D Nä men jag har blivit mer restriktiv med telefonen på toan. Får se hur länge det håller i sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LucretiaEldritch

Jag har byggt en del elektroniska prylar genom åren, både lött ihop färdiga byggsatser och egen konstruktion. Därmed har jag märkt vad litet oxid på kontakter kan ställa till med.

 

Jag har följt diskussioner om dränkt elektronik i många år, både i tidningar och på forum.

Ett tips är att skaffa en bra bälteshållare till telefonen.

 

Ok, då är jag med!

Har du någon teori till varför telefonen dog ihop under en vecka och nu fungerar helt felfritt? Batteriet verkar också ha återhämtat sig och drar som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, då är jag med!

Har du någon teori till varför telefonen dog ihop under en vecka och nu fungerar helt felfritt? Batteriet verkar också ha återhämtat sig och drar som vanligt igen.

Allt vatten (utom destillerat vatten) innehåller olika typer av salter. Saltvatten leder ström. Tills telefonen torkat invändigt så är det kortslutning någonstans. Eftersom vattnet i telefonen är mer eller mindre instängt så tar det några dagar innan det dunstat bort (torkat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...