Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro retina 13" "Coating problem"


raubtier76

Rekommendera Poster

köpte den begagnad

Ja, då gäller inte konsumentköplagen.

Garantin gäller inte nödvändigtvis heller.

 

Fråga:

Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fragor-och-svar/Alla-fragor-och-svar/Garanti-vid-kop-i-andra-hand/

 

 

Och du har ju faktiskt ingen aning om vad den förste ägaren gjorde med skärmen. Han kanske hade på någon kemikalie som bryter ner skiktet?
Så det är nog tyvärr ganska kört för din del. :(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo,misstänker det,dock är det inte mycket som blivit avskrapat på min skärm,så inget som stör egentligen,men är man perfektionist så.. :-),tänker dock inte lägga ut 6000:- på en ny skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är fullkomligt uppenbart att det är produktionsfel det handlar om. Som sagt: jag har ett gäng MacBook´s unibody och har aldrig sett något liknande innan. Den första är ifrån 2008, visserligen ingen retina, men det är ju i själva "ytterskärmen" problemet ligger, inte displayen.

 

Jag gillar OSX men tröttnar mer och mer på Apples arrogans, så vete fan om det blir så många fler Mac´ar för min del. En sådan elementär sak skall inte fallera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är fullkomligt uppenbart att det är produktionsfel det handlar om. Som sagt: jag har ett gäng MacBook´s unibody och har aldrig sett något liknande innan. Den första är ifrån 2008, visserligen ingen retina, men det är ju i själva "ytterskärmen" problemet ligger, inte displayen.

 

Jag gillar OSX men tröttnar mer och mer på Apples arrogans, så vete fan om det blir så många fler Mac´ar för min del. En sådan elementär sak skall inte fallera!

denna behandling finns endast på retina-modellerna om jag fattat det rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

vet att detta låter som en galen idé,men finns det nåt medel som går att ta bort ytbehandlingen med utan att för den delen förstöra skärmen?,stör mig mer o mer på min lilla "fläck" :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 years later...
2015-08-02 på 16:20, raubtier76 säger:

Nån här som råkat ut för detta "fenomen" dvs. att om man rengör skärmen för "intensivt" så finns risk att man "skrapar" bort antireflex-skyddet som sitter på retina-skärmarna,vilket gör att det blir som "fläckar" på skärmen,ser inte alls kul ut...har läst en del om det på nätet o många verkar drabbas av detta,en del har fått utbytt skärmen på garantin,en del inte då Apple vägrar erkänna att det är ett "problem" ,funderar själv på lämna in min o se vad dom säger,nån här i sverige som har detta "problem" o fått det åtgärdat kostnadsfritt? vore kul o veta vad Ni fått för svar/åtgärder gjorda mm...

 

Exempel på "coating"
post-69119-0-60563700-1438525182_thumb.png

Jag har exakt samma problem. jag har använt mig av glasögonputsduk + skärmrengöringsmedel. Jag har varken gnuggat skithårt eller använt något konstigt på den. Kändes så märkligt och också tråkigt när en dator som kostar så mycket kan bli förstörd så lätt. håller med trådskaparen om att det inte känns som oaktsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

Apple byter ut skärmar som "drabbats" av staingate, upp till 4 år från inköpsdatum.

Knata in till Apple och se om du får skärmen utbytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...