Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro retina 13" "Coating problem"


raubtier76

Rekommendera Poster

Nån här som råkat ut för detta "fenomen" dvs. att om man rengör skärmen för "intensivt" så finns risk att man "skrapar" bort antireflex-skyddet som sitter på retina-skärmarna,vilket gör att det blir som "fläckar" på skärmen,ser inte alls kul ut...har läst en del om det på nätet o många verkar drabbas av detta,en del har fått utbytt skärmen på garantin,en del inte då Apple vägrar erkänna att det är ett "problem" ,funderar själv på lämna in min o se vad dom säger,nån här i sverige som har detta "problem" o fått det åtgärdat kostnadsfritt? vore kul o veta vad Ni fått för svar/åtgärder gjorda mm...

 

Exempel på "coating"
post-69119-0-60563700-1438525182_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byter skärmarna om datorn har garanti eller Apple Care, än så länge har Apple inte sagt något och har heller inte fått några fakturor på bytta skärmar.

Någon reklamation efter att garantin har gått ut har dock Apple inte godkänt. Har du garanti kvar?

 

Provade för skojs skull vad som krävdes för att putsa bort antireflexbehandlingen på en redan skadad skärm och det enda som bet när jag testade var ren isopropanol och ett jäkla gnuggande så hur ni lyckas få bort reflexbehandlingen är för mig ett mysterium. Rengör ni med sprit varannan dag typ?

Själv har jag väl rengort min MBPr 13" mid-2014 ungefär 5-6 gånger på ganska exakt ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byter skärmarna om datorn har garanti eller Apple Care, än så länge har Apple inte sagt något och har heller inte fått några fakturor på bytta skärmar.

Någon reklamation efter att garantin har gått ut har dock Apple inte godkänt. Har du garanti kvar?

 

Provade för skojs skull vad som krävdes för att putsa bort antireflexbehandlingen på en redan skadad skärm och det enda som bet när jag testade var ren isopropanol och ett jäkla gnuggande så hur ni lyckas få bort reflexbehandlingen är för mig ett mysterium. Rengör ni med sprit varannan dag typ?

Själv har jag väl rengort min MBPr 13" mid-2014 ungefär 5-6 gånger på ganska exakt ett år.

har enligt serienumret har jag rätt till reperation/garanti t.o.m. 6/8-2015,gnuggade rent skärmen med en mikrofiberduk lätt fuktad med vatten,då uppkom detta,vilket jag anser är riktigt dålig från Apples sida,när man köper en dator för nästan 20 000:-,( har den med 512gb ssd) tycker man borde kunna torka av skärmen 1 gång/vecka utan att den ska se ut som skit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mikrofiberdukar för skärmar. De används torra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Rengör ni med sprit varannan dag typ?

 

Jag hörde nåt om värme, att det skulle kunna vara om man jobbar med datorn ihopslagen eller har nån annan värmekälla i närheten. Det kanske mjukar opp lite, och sen kommer man med trasan och sliter bort det.

 

Men jag har inga bevis för något av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de är känsliga för rengöring är uppenbart men vid reklamationer efter att garantitiden löpt ut är det ju upp till kunden att påvisa fabrikationsfel och kunna påvisa att en icke felaktig rengöring är gjord med starka lösningsmedel är väl i det närmaste omöjlig då Apple nekar reklamationerna. Men det är väl bara att fortsätta hävda sin rätt och om man orkar ta det till någon civilrättslig process?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de är känsliga för rengöring är uppenbart men vid reklamationer efter att garantitiden löpt ut är det ju upp till kunden att påvisa fabrikationsfel och kunna påvisa att en icke felaktig rengöring är gjord med starka lösningsmedel är väl i det närmaste omöjlig då Apple nekar reklamationerna. Men det är väl bara att fortsätta hävda sin rätt och om man orkar ta det till någon civilrättslig process?

att torka rent skärmen med en lätt fuktad mikrofiberduk anser inte jag som ett handhavandefel...dessutom är jag knappast ensam om problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mikrofiberdukar för skärmar. De används torra.

ja,o med det vill du säga vad?? en dator för drygt 20 papp ska inte bli förstörd för att man gör rent skärmen enligt Apple´s egna rekommendationer eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att torka rent skärmen med en lätt fuktad mikrofiberduk anser inte jag som ett handhavandefel...dessutom är jag knappast ensam om problemet

Normalt sett, nej.

 

Men om man gnuggar för hårt och för ofta så...

En vanlig mikrofiberduk är faktiskt en ganska sträv trasa.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT3226

"Använd endast en mjuk, luddfri trasa. Sträva, slipande trasor, handdukar, pappershanddukar och liknande kan skada enheten."

 

"Rengör skärmen på MacBook, MacBook Pro och MacBook Air genom att först stänga av datorn och koppla från nätadaptern. Fukta sedan den rengöringsduk som följer med datorn med enbart vatten och torka av bildskärmen. Spreja inte vätska direkt på bildskärmen."

(Min fetstil.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,o med det vill du säga vad?? en dator för drygt 20 papp ska inte bli förstörd för att man gör rent skärmen enligt Apple´s egna rekommendationer eller?

Du får gärna leta upp sidan där Apple rekommenderar en mikrofiberduk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är det du beskriver välkänt av många inklusive Apple.

Jag har haft många MacBookar (Unibody) Bara den sista har det problemet.

Apple ville inte kännas vid problemet.

 

Det kallas "Staingate" och har startats en grupp som skall stämma Apple.

Du kan anmäla dig där ifall du vill.

 

http://www.staingate.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan så BORDE Apple ha skärmar som tål mikrofiberdukar.

 

Å andra sidan så borde raubtier följt Apples instruktioner.

 

När raubtier lämnar in Macen, så ta gärna med en utskrift från staingate.org för att visa på den stora mängden drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna leta upp sidan där Apple rekommenderar en mikrofiberduk. :)

jag menade faktiskt den duk som följde med datorn,så nej,ingen mikrofiberduk,mitt fel... :whistling: jag tycker dock ändå att man ska kunna torka av en skärm utan att det blir massa märken mm på den,så länge man inte använder sandpapper o kemikalier på skärmen,jag liksom många andra med samma problem anser att det är en stor miss hos Apple,vilket dom givetvis vägrar erkänna,en så pass dyr dator ska inte ha sådana brister anser jag,man vill ju gärna kunna använda den o inte låta den stå i ett vitrinskåp som prydnad för att man ska behöva vara rädd att den blir förstörd om man använder den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är det du beskriver välkänt av många inklusive Apple.

Jag har haft många MacBookar (Unibody) Bara den sista har det problemet.

Apple ville inte kännas vid problemet.

 

Det kallas "Staingate" och har startats en grupp som skall stämma Apple.

Du kan anmäla dig där ifall du vill.

 

http://www.staingate.org

jo,jag känner till den sidan och har anmält mig där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan så BORDE Apple ha skärmar som tål mikrofiberdukar.

 

Å andra sidan så borde raubtier följt Apples instruktioner.

 

När raubtier lämnar in Macen, så ta gärna med en utskrift från staingate.org för att visa på den stora mängden drabbade.

jag har mailat min lokala Apple butik med både bilder o länkar där detta problem tas upp,så inväntar ett svar därifrån först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menade faktiskt den duk som följde med datorn,så nej,ingen mikrofiberduk,mitt fel... :whistling: jag tycker dock ändå att man ska kunna torka av en skärm utan att det blir massa märken mm på den,så länge man inte använder sandpapper o kemikalier på skärmen,jag liksom många andra med samma problem anser att det är en stor miss hos Apple,vilket dom givetvis vägrar erkänna,en så pass dyr dator ska inte ha sådana brister anser jag,man vill ju gärna kunna använda den o inte låta den stå i ett vitrinskåp som prydnad för att man ska behöva vara rädd att den blir förstörd om man använder den

Ah OK.

 

Jo, jag håller med (som jag redan skrivit). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har mailat min lokala Apple butik med både bilder o länkar där detta problem tas upp,så inväntar ett svar därifrån först...

Men du har inte många dagar på dig att hävda garanti. Du bör nog lämna in den den 5/8 för säkerhets skull. Det är på onsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har inte många dagar på dig att hävda garanti. Du bör nog lämna in den den 5/8 för säkerhets skull. Det är på onsdag.

jo,jag vet,men hoppas på ett svar under dagen (dom brukar svara snabbt),är det så dom vill ta tag i det så åker jag in med den imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev en tråd om detta sk "Staingate" tidigare https://forum.macworld.se/topic/173670-staingateundvika/

 

Jag kör alltid ScreenSavrz från Radtech när locket är stängt. och använder inte vatten på medföljande putsduk,även fast apple skriver att man ska fukta den.

 

om man redan drabbats av staingate så tycker jag som ovanstående, lämna in den och ta med en utskrift på staingate.org. Stå på dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar tyvärr inte var mycket man kan göra...,fick detta till svar idag från macbutiken jag mailade till:

"Det finns lite olika skador på retina displayerna som jag har sett tidigare.

Vilket typ av skada du har kan jag se i mitt mikroskåp om du lämnar in enheten för service.
Normalt så täcker inte Apple några fysiska skador på sina enheter även om man har garanti kvar, ibland så har Apple utbytesprogram som täcker tillverkningsfel, men för just retina displayer finns inget sådant program för tillfället. Skulle det vara så att du upplever att skadan inte är ett resultat av oförsiktig hantering så kan man kontakta Apple care på 020 - 10 05 29 och förklara situationen, de har ibland möjlighet att hjälpa dig utöver din ordinarie garanti."
Har mycket svårt att tänka mig att Apple skulle gå med på att byta ut skärmen kostnadsfritt,men ska göra ett sista försök o kolla med Apple o se vad dom säger...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"fysiska skador".

Inte om du skött datorn enligt instruktionerna.

 

Om de kan den svenska konsumentköplagen lika dåligt som de stavar så undrar jag inte på att de vägrar.

 

Du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel. Efter sex månader har du "bevisbördan" som det heter. Men det är enkelt: Tala bara om att du varit rädd om datorn och att du följt instruktionerna till punkt och pricka. Om den ändå går sönder (som i ditt fall) så är det i lagens mening ett "ursprungligt fel".

 

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

 

Du kan ju hota med ARN. Det kostar inget att anmäla.

http://www.arn.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"fysiska skador".

Inte om du skött datorn enligt instruktionerna.

 

Om de kan den svenska konsumentköplagen lika dåligt som de stavar så undrar jag inte på att de vägrar.

 

Du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel. Efter sex månader har du "bevisbördan" som det heter. Men det är enkelt: Tala bara om att du varit rädd om datorn och att du följt instruktionerna till punkt och pricka. Om den ändå går sönder (som i ditt fall) så är det i lagens mening ett "ursprungligt fel".

 

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

 

Du kan ju hota med ARN. Det kostar inget att anmäla.

http://www.arn.se/

jo,problemet är ju dock att "bevisbördan" ligger ju hos mig numera,och hur ska man kunna bevisa att man skött datorn perfekt o problemet ändå uppstått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo,problemet är ju dock att "bevisbördan" ligger ju hos mig numera,och hur ska man kunna bevisa att man skött datorn perfekt o problemet ändå uppstått?

De får tro dig på ditt ord.

Eller så presentera bevis på motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stränga krav på att bevisa motsatsen. (Min fetstil nedan)

 

 

http://www.arn.se/referat--vanliga-fall/vanliga-fall-hos-arn/vanliga-fall-regler-vid-kop-av-vara--tjanst/koparens-rattigheter--skyldigheter/tre-ars-reklamationsratt/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stränga krav på att bevisa motsatsen. (Min fetstil nedan)

 

 

http://www.arn.se/referat--vanliga-fall/vanliga-fall-hos-arn/vanliga-fall-regler-vid-kop-av-vara--tjanst/koparens-rattigheter--skyldigheter/tre-ars-reklamationsratt/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

jo,sant,men blir ju ändå svårt o hävda då problemet har blivit under min ägo,köpte den begagnad,sedan är ju detta kanske lite särskilt då det handlar om en kosmetisk defekt,även om det i detta fallet sitter på skärmen,det jag kan tycka Apple borde upplyst om är att ,rengör inte skärmen för mycket,då det finns risk att den skyddande antireflex-hinnan som sitter på skärmen kan komma att påverkas/skrapas bort! men förmodligen var dom inte medvetna om det själv,o nu vill dom inte veta av problemet utan hänvisar till dåligt handhavande...konstigt då att det är ett allmänt känt problem (enligt vad man läst...),men som vanligt vill inte Apple ta nåt ansvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...