Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte till Samsung SSD i Mac Pro 2012


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

I flera månader har jag haft en Samsung EVO 850 1 terabyte liggandes i väntan på installation i min Mac Pro 2012. Jag köpte den på Dustin home för över 4 000 kronor. Köpte till en sorts kabel och en cd-skiva (Apricorn SATA Wire) som skulle klona hårddisken. SuperDuper hette Mac-programmet. När jag kopplar in SSD:n med sladden kommer meddelandet att datorn inte kan läsa skivan så jag väljer då att formatera den. Då kommer Skivverktyg upp. Jag väljer den nya SSD:n som mål och Macintosh HD som källa och klickar på Återskapa. Då kommer meddelandet som syns på bifogad skärmdump.

Jag har både SuperDuper och Carbon Copy Cloner i datorn. Kan de vara till någon hjälp? USB 3.0 finns i datorn på baksidan.

 

Det följde med en skiva med SSD:n också, men den innehöll bara pc-filer.

 

 

 

 

post-3723-0-86613700-1436992066_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda SuperDuper eller CCC om du har det? De är ju liksom gjorda för ändamålet. CCC får ju även med Recoverypartionen om du så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda SuperDuper eller CCC om du har det? De är ju liksom gjorda för ändamålet. CCC får ju även med Recoverypartionen om du så önskar.

+ 1 på den, satt precis och tänkte skriva detsamma. Välj CCC av den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Jag har en del problem ändå med CCC och SSD. När jag kopplar in SSD:n vet jag inte hur jag ska få upp den i kloningsprogrammet. Jag har valt Macintosh HD som källa men sen hittar jag inte den nya skivan eftersom den kopplas ner när datorn frågar om jag ska formatera, ignorera eller mata ut. Väljer jag formatera öppnas Skivverktyg, väljer jag ignorera händer ingenting.

 

Se skärmdump!

post-3723-0-56946600-1438277148_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer jag formatera öppnas Skivverktyg

Ja, då formaterar du den där. Glöm att FÖRST partitionera den med GUID partitionskarta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då formaterar du den där. Glöm att inte FÖRST partitionera den med GUID partitionskarta.

 

Ska det inte läggas till ett inte i den meningen enligt min redigering ovan? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska det inte läggas till ett inte i den meningen enligt min redigering ovan? :fundersam:

Hoppsan. Som det kan bli. :blushing:

Det ska såklart vara som du skrev. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är GUID partitionskarta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ser att S.M.A.R.T. inte stöds av Yosemite. Har läst att nästa system El Capitain ska ha stöd för det. Då är det väl bäst att vänta till i höst då med installationen?

 

Läste en annan tråkig grej där man jämfört Mac Pro mid 2010 med mid 2012 och man kan i stora drag säga att 2012 är en kopia av 2010. Nästan inga förbättringar gjordes på de två åren, inte ens USB 3.0 kunde Apple förmå sig att installera. Dessutom har datorn med singelprocessor bara Nehalem-processor medan modellerna med två processorer och flera kärnor än fyra har Westmere. Men jag vet inte om det är någon större skillnad mellan dem.

Men i praktiken köpte man alltså en tre år gammal dator i april 2013 när man trodde att den var bara ett år. Så nu är den alltså redan fem år om man hårdrar det hela lite. Och jag märker att datorn står och tuggar flera minuter vid uppstart trots att det finns 717 gigabyte kvar på hårddisken och trots att jag avinstallerat Norton Internetsecurity. Internminnet är dock bara på 6 gigabyte 1066 MHz. Badbollen kommer fram särskilt ofta när jag använder filöverföringsprogrammet Fetch. Ska jag lägga ut filen roste.nu kommer badbollen fram direkt. Kan det bero på att mappen som roste.nu ligger i består av ca 7 000 filer? Eller är det programmet som är segt? FileZilla finns i datorn men jag har inte börjat använda det än. Eller rättare sagt, jag har inte fått fart på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 kan du få via ett PCIe-kort. Exempel här. Mac Pro Mid 2012 har följande Intel Xeon-processorer i ordning: Bloomfield, Westmere och Gulftown. Även den enklaste av dessa har hygglig prestanda. Sannolikt beror dina problem på Pemtos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du sjutusen filer i en mapp så underlättar det inte för datorn, även om du sitter med en riktig arbetshäst ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser bilden ut. Identiska prestanda sa Bull....

post-363-0-08971700-1439361438.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internminnet är dock bara på 6 gigabyte 1066 MHz.

 

6 GB är inte mycket att hänga i julgranen. En klar flaskhals. OM du kollar minnesavnändningen i Akrivitetskontrollen, hur stor är växelfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en ledig minnesslott över? Har några Hynix 2GB PC3 8500E minnen över om du vill fylla upp den sista och få totalt 8GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har monterat in USB 3.0-kort med 4 portar. Den externa hårddisken är kopplad till en av dem. Tycker att överföringen inte ligger på 3.0-nivå, snarare 2.0. Men det beror förstås på hur mycket som ska överföras.

Det ska få plats 32 gig internminne i denna har jag för mig.

Hade en 2008 av denna modell förr. Om jag inte bytt upp mig 2013 så hade det inte varit så kul att ha en så gammal maskin, det måste jag erkänna. Och den svarta cylindern är ju inget för vanliga löntagare. Pratade med nån elektronikaffär, och de sa att det skulle gå att montera in 1333 Mhz-minnen i den, men jag har inte testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har monterat in USB 3.0-kort med 4 portar. Den externa hårddisken är kopplad till en av dem. Tycker att överföringen inte ligger på 3.0-nivå, snarare 2.0. Men det beror förstås på hur mycket som ska överföras.

Det ska få plats 32 gig internminne i denna har jag för mig.

Hade en 2008 av denna modell förr. Om jag inte bytt upp mig 2013 så hade det inte varit så kul att ha en så gammal maskin, det måste jag erkänna. Och den svarta cylindern är ju inget för vanliga löntagare. Pratade med nån elektronikaffär, och de sa att det skulle gå att montera in 1333 Mhz-minnen i den, men jag har inte testat.

Så vad får du för överföringshastighet över USB 3.0 då? Vad är det för extern disk du använder dig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är ju att köpa en saftigare MacPro 2012. Om du kollar in grafen ovanför så ser du att 2012 med två 2,4 Ghz presterar väldigt bra. 17,000 i Geekbench kommer ingen av dagens Macar upp i utom nya MacPro. Nu kan väl inte alla program dra nytta av två processorer och 8 kärnor. Men med tanke på att nyaste MacPro börjar på 13,000 och nästa har 17,000 i Geekbench så är du inte långt efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Så vad får du för överföringshastighet över USB 3.0 då? Vad är det för extern disk du använder dig av?

Hårddisken heter WD My Passport 2 TB anpassad för Mac och med USB 3.0. Hastigheten känner jag inte till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är ju att köpa en saftigare MacPro 2012. Om du kollar in grafen ovanför så ser du att 2012 med två 2,4 Ghz presterar väldigt bra. 17,000 i Geekbench kommer ingen av dagens Macar upp i utom nya MacPro. Nu kan väl inte alla program dra nytta av två processorer och 8 kärnor. Men med tanke på att nyaste MacPro börjar på 13,000 och nästa har 17,000 i Geekbench så är du inte långt efter.

Det är så ont om kapital just nu så jag tror inte jag har råd. Låga inkomster är aldrig bra om man jobbar i Mac-världen. Trodde denna maskin skulle vara snabb ändå med sin 3,2 ghz-processor. Nu har jag beställt mera minne till den så får vi se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

https://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

 

Men du menar kanske egentligen hur man ställer in det?

Klicka på "Alternativ".

attachicon.gifFormatera disk 1.png

 

Välj GUID.

attachicon.gifFormatera disk 2.png

 

Bekräfta.

attachicon.gifFormatera disk 3.png

Då har detta moment utförts. Ska jag formatera nu då eller...? Nu finns SSD:n som symbol på Skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har detta moment utförts. Ska jag formatera nu då eller...?

Jajamän! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter GUID partitionskarta försökte jag formatera SSD:n i Skivverktyg, men det blev samma sak igen. Macintosh HD kan inte användas som källa. ’’Om du vill använda den här skivan som källa måste du starta om datorn med återställningssystemet och öppna Skivverktyg igen’’ står det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter GUID partitionskarta försökte jag formatera SSD:n i Skivverktyg, men det blev samma sak igen. Macintosh HD kan inte användas som källa. ’’Om du vill använda den här skivan som källa måste du starta om datorn med återställningssystemet och öppna Skivverktyg igen’’ står det.

Vad startar du Macen ifrån? Alltså vilken startskiva?

Var ligger installeraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...