Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bränna en bootbar windowsskiva.

maccswe

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt hitta hur fasen jag gör för att kunna bränna ut betan av windows 10 på en skiva och installera med boot camp.

Jag har laddat ned .ison men lyckades inte få till det med bränningen, boot camp säger bara the installer disc could not be found.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig så jag slipper slösa fler skivor haha. Försökte först med ett USB-minne men min Macbook Pro som har superdrive vill enbart använda superdrive för installation.

Skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig på traven =)

Hur försöker du installera Windows 10, via Boot Camp eller genom Virtual Box, VM Ware eller liknande?

De gånger jag installerat Windows virtuellt så har jag kört direkt från ISO-filen och inte ens skapat någon skriva eller USB.

De gånger jag har behövt skapa en startbar CD/DVD så har jag använt skivverktyg eller programvara som t ex Burn.

Hur försöker du installera Windows 10, via Boot Camp eller genom Virtual Box, VM Ware eller liknande?

De gånger jag installerat Windows virtuellt så har jag kört direkt från ISO-filen och inte ens skapat någon skriva eller USB.

De gånger jag har behövt skapa en startbar CD/DVD så har jag använt skivverktyg eller programvara som t ex Burn.

Var lite otydlig i mitt inlägg, jag ska installera via Boot Camp så jag kan köra OS X och Windows.

Jag högerklickade på .iso filen nu och öppnade med disk utility och markerade .iso filen och tryckte på bränn. Får se hur det går =)

Körde virtuellt innan men jag vill kunna streama mina xbox one spel till windows 10 och det laggade lite när jag körde virtuellt så testar detta.

Men om det funkar nu så är det bara att gå vidare med Boot Camp guiden som jag har förstått det så sköter guiden resten?

Dök just upp i Twitterflödet...

How to Create a Windows 10 Installer USB Drive from Mac OS X

:ThumbsUp:

Har försökt med det där i över en timme haha. Googlar man så verkar alla ha samma problem som har en inbyggd superdrive. Apple har ställt in så man bara kan använda den om man har en superdrive. Har man däremot inte en superdrive så funkar det perfekt (testade på min iMac).

Jag har laddat ned .ison men lyckades inte få till det med bränningen, boot camp säger bara the installer disc could not be found.

Det där med iso-filer kan vara lite klurigt ibland och det är inte bara att bränna ISO'n på en skiva för då blir det so att lägga själva ISO'n som fil på skivan. Mounta först...

Allra enklast (tycker jag) är att ta det via terminalen.

Stoppa i en to CD/DVD och sen i Terminal:

hdiutil burn <isofilen>

# Exempel:
hdiutil burn /sökväg/till/isofilen/exempel.iso

Ser ut ungf så här sen...

[name@hostname] ~$ hdiutil burn /sökväg/till/isofilen/exempel.iso
Preparing data for burn
Opening session
Opening track
Writing track
................................................................
Closing track
Closing session
Finishing burn
Verifying burn…
Verifying
Burn completed successfully
hdiutil: burn: completed
[name@hostname] ~$ 

Väldigt smidigt just när det gäller ISO -> skiva. :crossfingers:

Det där med iso-filer kan vara lite klurigt ibland och det är inte bara att bränna ISO'n på en skiva för då blir det so att lägga själva ISO'n som fil på skivan. Mounta först...

Allra enklast (tycker jag) är att ta det via terminalen.

Stoppa i en to CD/DVD och sen i Terminal:

hdiutil burn <isofilen>

# Exempel:
hdiutil burn /sökväg/till/isofilen/exempel.iso
Ser ut ungf så här sen...

[name@hostname] ~$ hdiutil burn /sökväg/till/isofilen/exempel.iso
Preparing data for burn
Opening session
Opening track
Writing track
Closing track
Closing session
Finishing burn
Verifying burn…
Verifying
Burn completed successfully
hdiutil: burn: completed
[name@hostname] ~$ 
Väldigt smidigt just när det gäller ISO -> skiva. :crossfingers:

Tack för svaret! Jag lyckades genom högerklicka på ison, öppna med disk utility, markera ison, och bränna :-)

Installerar Windows nu!

Tack för all hjälp, snart ska det spelas xbox one spel på Macbooken :-D

Apple har ställt in så man bara kan använda den om man har en superdrive. Har man däremot inte en superdrive så funkar det perfekt (testade på min iMac).

Som sagt just ISO-filer är (kan vara) lite pilliga. Enklast för CD/DVD är att göra som ovan, och för ISO -> USB använda “dd”. Brukar alltid funka oavsett vad man har. :crossfingers:

Skrev lite om det här en gång...

- “Bränna” iso-fil till USB-minne

- Bränna iso-fil till CD

Var otroligt segt på de sidorna nu. Undra om det hänt nåt med Calepin.

- - -

Gôtt att det löste sig. :yeahbaby:

Nu är allt installerat men har missat att ladda ned drivrutiner via boot camp. Går detta att lösa på något sätt i efterhand eller måste jag göra om allt igen? :-S

Löste sig!

Alla drivrutiner är up and running! MEN nytt problem pga slarv... Windows partitionen är enbart på 25GB.. Går det att utöka en partition utan att behöva formatera om och göra om allt? Om någon vet hur man gör så skriv Gärna :-)

Löste sig!

Alla drivrutiner är up and running! MEN nytt problem pga slarv... Windows partitionen är enbart på 25GB.. Går det att utöka en partition utan att behöva formatera om och göra om allt? Om någon vet hur man gör så skriv Gärna :-)

Vet inte om detta funkar men kan vara värt att prova. Minska storleken på OSX-partitionen mha skivverktyg. Starta sen Windows(om det nu går efter partitionsändringen) och öka storleken med det frilagda utrymmet mha Diskhantering som du hittar i kontrollpanelen.

Man sköter väl den biten via Boot Camp?

Nej, det går inte att ändra storlek mha BootCamp-assistenten. Går bara att ta bort Windowspartition.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...