Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är skillnaden på grafikkorten i iMac 5K retina 27"


TB-000

Rekommendera Poster

Är det värt pengarna att köpa det dyrare/bättre grafikkortet till iMac 5K retina 27", om man inte ska spela spel eller redigera film på datorn?

 

Grafikkortsalternativen är:

  • AMD Radeon R9 M290X 2 GB GDDR5
  • AMD Radeon R9 M295X 4 GB GDDR5

post-66583-0-99558400-1434049715_thumb.png

 

Datorn ska användas för:

  • bildredigering (foton, inte video)
  • CAD (med 3D-modeller)
  • "vanlig" datoranvändning som app-utveckling i xcode, m.m.

I framtiden kommer man kanske att vilja använda datorn med 2 skärmar.

 

Skulle man ha verklig nytta av det dyrare grafikkortet i en sådan här användning, eller är det bara i spel och videoredigering man ser någon större skillnad på grafikkorten?

 

Tack på förhand till alla som svarar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skulle jag tro med tanke på ditt användningsområde. Låter som du tänker använda datorn yrkesmässigt vilket också gör att merkostnaden borde rättfärdigas. Dessutom så har du en massiv upplösning att leka med som kräver sin prestanda, lägg därtill 3d-modellering och redigering av foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så har du en massiv upplösning att leka med som kräver sin prestanda,

 

Jo, så tänkte jag också först. Men sedan tänkte jag att Apple borde ha tagit höjd för den massiva upplösningen i sitt val av standardgrafikkort. Frågan är helt enkelt hur bra det billigare grafikkortet egentligen är?

 

Det skulle vara surt att lägga nästan 3000 kronor på ett dyrare grafikkort, om det billigare hade fungerat precis lika bra.

 

Jag lutar nog mest åt det dyrare "för säkerhets skull", men jag skulle gärna vilja ha en bättre motivering till valet av grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat utan att hitta bra jämförelse. Mitt råd är att försöka hitta någon Appleåterförsäljare som vet skillnaden. Att dubbla bildminnet brukar ge marginellt bättre prestanda. Men skillnaden mellan 290 och 295 har jag inte klarat ut än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste länkarna som Axelman tillhandahöll, och slutsatsen är att bara program som också utnyttjar i7-processorns fler virtuella kärnor, också utnyttjar det dyrare grafikkortet på ett signifikant sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste länkarna som Axelman tillhandahöll, och slutsatsen är att bara program som också utnyttjar i7-processorns fler virtuella kärnor, också utnyttjar det dyrare grafikkortet på ett signifikant sätt.

Nu måste man också tänka på att gpuboss testar utifrån ett PC-perspektiv. Apple KAN ha lite eget specialtrick. De har ofta väldigt bra integration i hårdvaran. Så jag tror inte man ska dra för stora växlar på allt, men ta det som en hyfsad adekvat jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste man också tänka på att gpuboss testar utifrån ett PC-perspektiv. Apple KAN ha lite eget specialtrick. De har ofta väldigt bra integration i hårdvaran. Så jag tror inte man ska dra för stora växlar på allt, men ta det som en hyfsad adekvat jämförelse.

Man får väl fråga sig om "KAN ha" är värt 2750 kronor. Jag skulle tycka att det är för vagt. Värstinggrafikkort behövs till spel, och de spelen är nästan enbart för Windows (eller spelkonsoller), inte Mac. Jag kan inte komma på något program för Mac som solklart funkar bättre med det dyrare grafikkortet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman för länkarna.

 

Det som slår mig när jag tittar på gpuboss är att det dyrare kortet (M295X) har en termisk effekt på 250 W (jämfört med 100 W för det billigare). Det är mycket värme som ska kylas bort. Extra fläktbrus är ingen höjdare. Hur bra är grafikkorten på att gå ner på lägre effekt när man inte behöver prestandan?

 

I övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska tolka gpuboss. Grafiken behöver ju bara vara tillräckligt snabb för det man gör. (Hur grafikintensiva spel fungerar är ju inte intressant när man inte kör sådana.)

 

Bare Feats test är kanske lättare att förstå. Där är det prestanda på vanliga program. Tyvärr testar man ju genomgående M290X med i5 och M295X med i7. Det går alltså inte att säga vad i testen som beror på CPUn (i7 kontra i5) och vad som beror på grafikkortet (M295X kontra M290X). Här var ju dessutom Photoshop snabbare på i5 med M290X än på i7 med M295X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl fråga sig om "KAN ha" är värt 2750 kronor. Jag skulle tycka att det är för vagt. Värstinggrafikkort behövs till spel, och de spelen är nästan enbart för Windows (eller spelkonsoller), inte Mac. Jag kan inte komma på något program för Mac som solklart funkar bättre med det dyrare grafikkortet.

Dessvärre är jag sämst på grafikkort. Men det jag läst mig till är att Apple inte nödvändigtvis måste ha exakt samma hårdvara trots samma namn. Många gånger tidigare har grafikkort i Macen presterad klart bättre än i PC pga en bättre implementering av Apple. OM det är värt det dyrare kortet eller inte kanske du vet bättre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman för länkarna.

 

Det som slår mig när jag tittar på gpuboss är att det dyrare kortet (M295X) har en termisk effekt på 250 W (jämfört med 100 W för det billigare). Det är mycket värme som ska kylas bort. Extra fläktbrus är ingen höjdare. Hur bra är grafikkorten på att gå ner på lägre effekt när man inte behöver prestandan?

 

I övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska tolka gpuboss. Grafiken behöver ju bara vara tillräckligt snabb för det man gör. (Hur grafikintensiva spel fungerar är ju inte intressant när man inte kör sådana.)

 

Bare Feats test är kanske lättare att förstå. Där är det prestanda på vanliga program. Tyvärr testar man ju genomgående M290X med i5 och M295X med i7. Det går alltså inte att säga vad i testen som beror på CPUn (i7 kontra i5) och vad som beror på grafikkortet (M295X kontra M290X). Här var ju dessutom Photoshop snabbare på i5 med M290X än på i7 med M295X.

PÅ låg belastning är det nog ganska tyst i Booken med båda korten. Sen presterar korten olika med olika uppgifter så det är aldrig ett entydigt svar. Jag kan inte hjälpa dig längre än hit. Har du specifika programfrågor så kolla om du kan hitta en duktig Appletekniker på någon firma som vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det "värre" kortet i min maskin.

Kan bekräfta tyst gång förutom när jag renderar högupplöst film ... då väser det ganska bra om den.

 

I övrigt så har jag inget att tillföra i diskussionen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det "värre" kortet i min maskin.

 

Kan bekräfta tyst gång förutom när jag renderar högupplöst film ... då väser det ganska bra om den.

 

 

 

Tack för informationen. Har du en iMac retina 2015? I vänstermarginalen står det iMac 2008, som säkert hade något helt annat grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för informationen. Har du en iMac retina 2015? I vänstermarginalen står det iMac 2008, som säkert hade något helt annat grafikkort.

 

Har en sån också ... (visst missat att uppdatera min profil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...