Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Apex

Å, Ä, Ö ersätts av rutor av MS Word vid kopiering från nätet

Rekommendera Poster

När jag kopierar text från dokument på internet och klistrar in i word-dokument blir å, ä och ö ersatt av vokaler samt en ruta vilket kan se ut som (lek med tanken att x:et är en ruta) "oxppen" jämfört med "öppen" eller "axtgaxrder""åtgärder. Detta har inte inträffat tidigare. Jag antar att det är en simpel inställningssak men jag kan inte hitta det. En märklig sak är att om jag tar samma text från word och exempelvis skulle klistra in det här så återgår texten till sitt ursprung, dvs. med å, ä och ö korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för slags dokument på internet?

Syns de i webbläsaren eller är det dokument som du först laddar ner och sedan öppnar?

Problemet är den myriad av (mer eller mindre) inkompatibla teckenuppsättningar som fortfarande florerar.

6.1 Common character encodings

Nyare dokument använder oftast Unicode och där ligger åäö på samma ställe i teckentabellen och då blir det alltid rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte MS Word, men den PDF:en kan jag klistra in utan problem både i Apples Pages och i Apples Textredigerare.

Vad händer om du klistrar in texten i ett annat program än MS Word?

Om det ser bra ut där kan du markera texten och kopiera därifrån och in till MS Word.

Vilken version av MS Word kör du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde som du föreslog, klistrade in texten i Pages vilket fungerade. Jag har version 2011 14.5.1. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...