Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple care eller inte?


Uppohoppa

Rekommendera Poster

Är det värt att köpa till Applecare om jag köper en Macbook som privatperson? Återförsäljaren/Apple kan väl inte kringgå konsumentköplagen?

 

Så... vad är det jag egentligen får när jag köper Applecare i samband med inköp av ny dator? Och, framför allt, vad är det jag kommer sakna om jag inte köper till Applecare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att köpa till Applecare om jag köper en Macbook som privatperson? Återförsäljaren/Apple kan väl inte kringgå konsumentköplagen?

 

Så... vad är det jag egentligen får när jag köper Applecare i samband med inköp av ny dator? Och, framför allt, vad är det jag kommer sakna om jag inte köper till Applecare?

Se AppleCare som en utökad garanti/tjänst. Normalt sett har man väl 90dagars fri support på en ny dator. Du får mer/längre med AC. Och garantin sträcker sig väl även längre med om jag inte minns helt fel.

 

https://www.apple.com/se/support/products/

https://www.apple.com/se/support/products/mac.html

 

AppleCare Protection Plan gäller utöver de rättigheter du redan har enligt konsumentköplagen vad gäller kostnadsfri reparation, byte, prisavdrag eller återbetalning för varor som inte stämmer överens med säljavtalet inom tre år från leveransdagen. Konsumenten kan även rikta sina anspråk mot tillverkaren om försäljaren saknar medel, har lagt ned verksamheten eller inte kan hittas. ...

Man får väl känna av lite själv vad man vill/tycker att man har det behovet. Jag har kört utan på mina datorer, men det kan ju vara bra om inte annat för supportdelen om man behöver den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte köpa Apple care för att få garanti. Lagen ger dig rätt till garanti.

 

Däremot har jag goda erfarenheter av apple care. När jag köpte iMac från en återförsäljare (inte direkt från Apple), så levererades den med RAM-minne som strulade. Jag kontaktade återförsäljaren som var rätt ointresserad. Jag fick själv köra iväg med datorn för att lämna in den på service rätt långt borta från där jag bor (och från där jag köpt datorn). Sedan tog det en vecka innan de hade tid att titta på den. Och sedan konstaterade de att de inte hittade något fel. När jag hämtat tillbaka datorn från den misslyckade garantiservicen ringde jag apple-care. Killen där tyckte att så här ska det inte vara. Han ordnade så att ett bud hämtade datorn till en annan verkstad. Där hittade de felet och jag fick tillbaka den reparerade datorn med bud följande dag. Jag kommer absolut att betala för apple care även nästa gång jag köper mac.

 

Förutom VIP-service i garantiärenden så ger apple care möjlighet att ställa frågor om apples programvara (OS X, iCloud sync, mail, safari, ...). Alla dessa "det är säkert någon inställning någonstans men var". Är man nybörjare på mac så är det här värdefullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte köpa Apple care för att få garanti. Lagen ger dig rätt till garanti.

 

Däremot har jag goda erfarenheter av apple care. När jag köpte iMac från en återförsäljare (inte direkt från Apple), så levererades den med RAM-minne som strulade. Jag kontaktade återförsäljaren som var rätt ointresserad. Jag fick själv köra iväg med datorn för att lämna in den på service rätt långt borta från där jag bor (och från där jag köpt datorn). Sedan tog det en vecka innan de hade tid att titta på den. Och sedan konstaterade de att de inte hittade något fel. När jag hämtat tillbaka datorn från den misslyckade garantiservicen ringde jag apple-care. Killen där tyckte att så här ska det inte vara. Han ordnade så att ett bud hämtade datorn till en annan verkstad. Där hittade de felet och jag fick tillbaka den reparerade datorn med bud följande dag. Jag kommer absolut att betala för apple care även nästa gång jag köper mac.

 

Förutom VIP-service i garantiärenden så ger apple care möjlighet att ställa frågor om apples programvara (OS X, iCloud sync, mail, safari, ...). Alla dessa "det är säkert någon inställning någonstans men var". Är man nybörjare på mac så är det här värdefullt.

Just det. Lagen ger mig väl rätt till garanti.

Poängen är ju om jag får något mer med Applecare.

 

På min nuvarande burk har jag Applecare men funderar över om det är onödigt. Är det inte bara ett sätt för Apple att tjäna mer pengar på mitt datorköp som jag ändå skulle ha rätt till enligt svensk lag?

 

Min nuvarande MacbookPro har krånglat rejält och den har varit inlämnad ett antal gånger, men jag får ingen ny. Enligt mitt sätt att se det skulle återförsäljaren/Apple varit precis lika tvungna att reparera datorn utan Applecare. Eller gäller inte konsumentköplagen mot fel i burken under tre år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är ju om jag får något mer med Applecare.

 

 

Läste du mer än första raden av det jag skrev och du citerade?

 

Jag försökte beskriva vad jag anser är "mer-värdet" man betalar för om/när man köper AppleCare. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bedöma om man anser att det är värt kostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantitiden är ett år, sedan har man reklamationsrätt mot ursprungsfel i ytterligare två år. Men reklamationsrätt är inte samma sak som garanti. Så Apple Care ger tre års fri support och ytterligare två års fabriksgaranti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantitiden är ett år, sedan har man reklamationsrätt mot ursprungsfel i ytterligare två år. Men reklamationsrätt är inte samma sak som garanti. Så Apple Care ger tre års fri support och ytterligare två års fabriksgaranti.

 

Ok, där har du nog identifierat den huvudsakliga skillnaden. Fast jag är inte riktigt säker på hur garanti förhåller sig till reklamationsrätt.Kan det vara något i stil med att återförsäljare/Apple tar hand om problemen utan omsvep och utan att ta ytterligare betalt för det? Men med reklamationsrätt har jag som kund och enligt lag rätt att reklamera om det påträffas något fel efter den ettåriga garantitiden.

 

Är då en pajad hårddisk eller lossnad hårddiskkabel att anse som fel? Hur ser ett sådant fall ut för mig efter exempelvis två år? Är det jag som betalar reparationen eller står Apple för den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Läste du mer än första raden av det jag skrev och du citerade?

 

Jag försökte beskriva vad jag anser är "mer-värdet" man betalar för om/när man köper AppleCare. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bedöma om man anser att det är värt kostnaden.

 

Självklart gjorde jag det men jag uppfattar det på din beskrivning som att minnesproblemen löstes tack vare att du fick tag i en person som var servicevillig och det förklarade inte den egentliga skillnaden mellan Applecare vs ingen Applecare. Att support ingår är rätt tydligt, men jag är nog mer ute efter service/reparation/utbyte. Ursäkta om jag var otydlig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanti är tillverkarens frivilliga åtagande att reparera en produkt som går sönder av sig självt. Det föreligger ingen egentlig bevisbörda på köparen. Reklamationsrätten innebär att upp till tre år från inköpsdatum kan du reklamera, dvs du ska bevisa att felet är ursprungligt och inte beror på användandet. Det är en viss skillnad här som är en gråzon. Har du Apple Care går allt sådant som en dans. Med reklamationsrätten är du aldrig säker på hjälp och du kan få tjata och krångla dig fram.

...

Har det någon praktisk betydelse? Både ja och nej. När Apple har klantat till sig och erkänner så initierar de program som går utöver garanti som tex grafikkorten i iMac 27" 2011 som har brakat i stor omfattning. Men om ett annat grafikkort brakar, får jag ersättning då? Inte säkert. Priset på en reparation är dessutom så hög, pga allt i ett-konstruktionen att det är oftast lika bra att köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanda inte ihop försäkring med garanti. Garanti ges av tillverkaren för att skydda kunden på grund av att man inte kan tillverka med 100% tillförlitlighet. Garanti är frivilligt och längden lika så.

...

Försäkring ges av försäkringsbolag för allehanda YTTRE orsakade skador. Normalt om man har hemförsäkring är man skyddad angående typ inbrott, vattenskada, åska. OM du har sönder kompisens dator har du också en ansvarsförsäkring som skyddar dig i fall du orsakar andra skada.

...

Men inte dina egna saker. För att ha ett sådant skydd har man i regel en tilläggsförsäkning som vanligtvis kallas Allrisk. Vissa säger Mer-försäkring osv men det grundläggande är att, mot högre premie, även skydda dig själv mot dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänar Apple på Apple Care? Självklart annars skulle de inte ha det. Tjänar jag på Apple Care? Ja, om det händer något. Du betalar för ett skydd som om något inträffar räddar dig från stor kostnad.

...

Men det är inte billigt. Lägg i hop fyra Apple Care och du kan nästan köpa en ny Mac. Det är på gränsen att det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte billigt. Lägg i hop fyra Apple Care och du kan nästan köpa en ny Mac. Det är på gränsen att det är värt det.

 

Apple Care har ett fast pris för t.ex. MBP. Priset på MBP varierar stort beroende på om man köper billigaste modellen, eller dyraste modellen med alla tillval. Man borde kanske resonera som så att man köper Apple Care till en "maxad" dator, men låter bli för en "budget" dator... :)

 

Rent seriöst så tror jag att det beror på vilken personlighetstyp man är. Vill man ha både hängslen och livrem, samt VIP-service så köper man naturligtvis Apple Care utan att räkna speciellt mycket på kostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

- Alltid Ja för Apple Care enligt mig - när min interna HD crasha på min Macbook fick jag en ny direkt utan problem eller extra kostnad, jag gick in med datorn och fick den utbytt och ominstallerad direkt i butik (i detta fall, MacHuset i Borås)...

 

Hade jag inte haft AC där hade jag fått betala både kostnad för hårddisk och service - vilket vi alla vet hade kostat mer bara där än vad jag fick ge för AC när jag köpte datorn från första början....

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Apple Care har ett fast pris för t.ex. MBP. Priset på MBP varierar stort beroende på om man köper billigaste modellen, eller dyraste modellen med alla tillval. Man borde kanske resonera som så att man köper Apple Care till en "maxad" dator, men låter bli för en "budget" dator... :)

 

Vad jag menar är att man ska tänka på "posenten". Dvs hur stor andel av priset som Care kostar. Börjar man komma uppåt 20-25% av inköpspriset kan man ju undra varför man ska köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...