Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Högljud fläkt


Floden

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Pro från ca 2009-2010 med Snow Leapord. Jag tycker ofta att fläkten går på högvarv och datorn blir varm. Vanligtvis uppstår detta när många program är igång samtidigt eller när jag surfar på sidor med mycker flash, det är då CPU:n och därigenom även fläkten går på högvarv. En vag beskrivning men min förhoppning är att ni vet vad som kanske behöver göras med datorn för att den ska må bättre. Är det värt att se över den, eventuellt sätta in mer RAM-minne? Fungerar det att använda komprimerad luft på burk för att få bort eventuellt damm? Jag har öppnat upp datorn och tycker inte att den ser så dammig ut.

 

All hjälp är tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook Pro 13" från 2009-2010 är inget kraftmonster. Med dagens högre krav och bättre teknik får du räkna med att den blir varm just med många program i gång och i synnerhet Flash som är en riktig processorbelastare.

...

Rent tekniskt det man kan göra är att öppna datorn, blåsa rent den med komprimerad DATOR-luft på burk och förvissa sig om att fläktarna fungerar som de ska.

...

Användarmässigt kan man installera dels Adblock som tar bort många annonser med Flash och även Click to Flash om man hellre föredrar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook Pro 13" från 2009-2010 är inget kraftmonster. Med dagens högre krav och bättre teknik får du räkna med att den blir varm just med många program i gång och i synnerhet Flash som är en riktig processorbelastare.

...

Rent tekniskt det man kan göra är att öppna datorn, blåsa rent den med komprimerad DATOR-luft på burk och förvissa sig om att fläktarna fungerar som de ska.

...

Användarmässigt kan man installera dels Adblock som tar bort många annonser med Flash och även Click to Flash om man hellre föredrar den.

Tack för svaret. Jag håller med, inget kraftmonster och jag antar att det har blivit mer flash-baserat innehåll som kräver lite mer kraft. Jag har fått prisförslag på att kolla och rengöra datorn för 600 kr och att sätta in mer RAM-minne för ca 1000 kr. Är det värt det eller räcker det att jag rengör själv med luftburk? Finns det hopp eller ska jag bara köpa en ny MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...