Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows 10


xeric

Rekommendera Poster

Funktionen i sig behöver ju inte vara någon katastrof, användbar för vissa (förutsatt att man förstår riskerna). Men att den är enabled by default känns ju ungefär lika smart som att brandväggen i OS X är disabled by default... :D

:D Lite så, ja.

 

- - -

 

Här var lite att pilla med, för den som vill/behöver. Har sett fler andra små guider med under senaste dagarna, men hittade inte dem nu. Men det fanns länkar tillannat i länken/artikeln - så förmodligen täcker det upp det mesta att “fixa till” i a f.

 

Windows 10 is spying on almost everything you do – here’s how to opt out | BGR

- via https://twitter.com/einsteinsattic/status/627545767172046848

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Jag dolde den valfria uppdateringen KB3035583 (man högerklickar på den och väljer dölj) så nu slipper jag påstötningen om Windows 10. ^_^

 

Edit: Fast jag lade in i kalendern att kolla hur Windows 10 beter sig i nästa års juli. Då kan ju mycket ha hänt vad gäller allt som diskuteras nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade Charlie's sätt att uttrycka sig...

 

“For people still in a Stockholm syndrome relationship with Microsoft ...” ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har min OEMversion fått på uppdateringen som säger att w10 är tillgängligt för mig. Jag kör w8.1 via parallels, har 1 gb reserverat för w och får meddelande att 'to less ram' när jag försöker registrera mig. Ökade till 4 GB allokerat till w10 men får fortfarande samma felmeddelande om för lite minne..Någon som känner igen sig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv...kopierat från parallels forum:

 

Resolution
  1. Go to Start > Control Panel > Programs and Features > View installed updates

  2. Locate and uninstall the following update: KB3035583

  3. Go to Start > Control Panel > Windows Update and check for updates

  4. Download and install suggested updates
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående löste inga problem. Så jag läste parallelssupporten tips och installerade w10 mha usb-sticka efter att ha ökat på paralls virtuella minne till 2 gb. Installation gick utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar trilla in lite rescentioner nu... Här var två till. Det är många som anmärker på säkerheten/integriteten.

 

A Linux User's Review Of Microsoft Windows 10 - Phoronix

Windows 10: privacy violations, mandatory updates and bugs -- Charlie Harvey

Jag dolde den valfria uppdateringen KB3035583 (man högerklickar på den och väljer dölj) så nu slipper jag påstötningen om Windows 10. ^_^

 

Edit: Fast jag lade in i kalendern att kolla hur Windows 10 beter sig i nästa års juli. Då kan ju mycket ha hänt vad gäller allt som diskuteras nu.

Här var en som inte heller var så jättemysig. Känns väl lite som att det börjar växa sig till en härva/skandal.

 

Windows 10 sends personal data to Microsoft, even if users tell it not to - The Independent

 

:blink::armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för Windows 10 är ett stort stycke integritet.

 

"Gratis" var ordet... :citation:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för Windows 10 är ett stort stycke integritet.

Kostnaden är ju oviktig i det här fallet eftersom andra OS, inkl OS X, har bättre hantering av vår “data” och respekt för användarna. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kostnaden är ju oviktig i det här fallet eftersom andra OS, inkl OS X, har bättre hantering av vår “data” och respekt för användarna. :crossfingers:

 

Ja eller hur? Cross your fingers indeed...

 

Om man bortser från alla foliehattsinlägg här och på andra forum om hur Microsoft "spionerar" på sina användare och faktiskt tar och kollar fakta så ser man att Microsoft gör precis samma sak som Apple och Google gjort ganska länge:

 

http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/09/28/privacy-and-windows-10/

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/services-setting-preferences

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

så ser man att Microsoft gör precis samma sak som Apple och Google gjort ganska länge:

 

Var ser du det? Alltså, var är den oberoende jämförelsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eller hur? Cross your fingers indeed...

 

Om man bortser från alla foliehattsinlägg här och på andra forum om hur Microsoft "spionerar" på sina användare och faktiskt tar och kollar fakta så ser man att Microsoft gör precis samma sak som Apple och Google gjort ganska länge:

 

http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/09/28/privacy-and-windows-10/

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/services-setting-preferences

Javisst har alla de 3 koll på sina användare. Det är bara nivån på det, metoderna och var man drar gränsen. Det MS gör skulle aldrig Apple göra - i respekt mot användaren. Så “precis samma sak...”. De ligger ljusår från varandra, även om grundprincipen är att inhämta viss information.

 

Här var lite läsning:

 

Windows 10 Doesn't Stop Spying You, Even After Disabling It's Creepy Features

Even when told not to, Windows 10 just can’t stop talking to Microsoft | Ars Technica UK

Sadly, Windows 10 Is Stealing Your Bandwidth 'By Default' — Disable It Immediately

 

Finns lite tips där med hurman stänger av en del av skı†en. Finns inget annat OS som betér sig på det sätt som Win10 gör - till viss mån även Win7/8 med som har fått det nya implementerat via uppdateringar.

 

Bra i a f är att de äntligen har (försökt) svarat på kritiken. :yeahbaby:

 

“After a number of controversial data mining features and privacy invasions within Microsoft’s newest operating system, Microsoft finally broke the ice, almost two months since the launch of Windows 10.

Microsoft has finally responded to the growing privacy concerns around its new operating system to regain the trust of the users who are concerned about their online privacy related to Windows 10.” »»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Svarar mig själv...kopierat från parallels forum:

 

Resolution
  1. Go to Start > Control Panel > Programs and Features > View installed updates

  2. Locate and uninstall the following update: KB3035583

  3. Go to Start > Control Panel > Windows Update and check for updates

  4. Download and install suggested updates

 

Du glömde nog steg 3,5:

 

Säg åt Windows Update att INTE (åter)installera KB3035583.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Ollie Williams

Min erfarenhet är att det är en klassiker i nästan all mjukvara att man får se över inställningarna efter uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu finns ett gratisprogram som tar bort allt som har med Windows 10 att göra om man vill ha sin Windows 7 eller 8 i fred:

 

http://blog.ultimateoutsider.com/2015/08/using-gwx-stopper-to-permanently-remove.html?m=1

 

Tack tack tack så in i helvete mycket :)

 

Satans jävla M$ tvingar på en Microsoft 10 och är värre än ett virus att få bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnen uttryckte önskemål om att kunna spela spel så jag installerade trots allt Windows 10 på PC-burken. Säga vad man vill om det, jag återkommer till det, men det är snabbt och problemfritt. Tämligen intuitivt. Men det är fortfarande lite som två datorer i en, dels skalet med appar och rutor som innan, dels det gamla vanliga Windows där under. Men det är i alla fall enkelt att ta bort alla "rutorna" och betydligt enklare att navigera än i Windows 8. Vad gäller just "spyware"-delen så kan mycket stängas av redan vid första installation, men inte allt. Därför sökte jag efter olika program som stänger av det mesta och hittade Ashampoo AntiSpy (AAS), som är gratis. Man installerar inte programmet utan kör det direkt från valfri lagringsenhet. Man gör/får en återställningspunkt när programmet startas. Det finns flera alternativ till AAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja vilken tur att Apple inte samlar in telemetridata på iOS och OSX. :whistling:

 

Det är upp till användare att godkänna det. Går att stänga av och vill ma n inte dela med sig till andra appar går de också att stänga av.

Tydligen så spelar det ingen roll med Windows utan dom gör det utan användares godkännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...