Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows 10


xeric

Rekommendera Poster

Barnen uttryckte önskemål om att kunna spela spel så jag installerade trots allt Windows 10 på PC-burken. Säga vad man vill om det, jag återkommer till det, men det är snabbt och problemfritt. Tämligen intuitivt. Men det är fortfarande lite som två datorer i en, dels skalet med appar och rutor som innan, dels det gamla vanliga Windows där under. Men det är i alla fall enkelt att ta bort alla "rutorna" och betydligt enklare att navigera än i Windows 8. Vad gäller just "spyware"-delen så kan mycket stängas av redan vid första installation, men inte allt. Därför sökte jag efter olika program som stänger av det mesta och hittade Ashampoo AntiSpy (AAS), som är gratis. Man installerar inte programmet utan kör det direkt från valfri lagringsenhet. Man gör/får en återställningspunkt när programmet startas. Det finns flera alternativ till AAS.

 

Det är upp till användare att godkänna det. Går att stänga av och vill ma n inte dela med sig till andra appar går de också att stänga av.

Tydligen så spelar det ingen roll med Windows utan dom gör det utan användares godkännande.

Det går att stänga av även i Windows, men det är mer jobb med det och kräver fristående program, se mitt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

 

Det går att stänga av även i Windows, men det är mer jobb med det och kräver fristående program, se mitt inlägg ovan.

 

Och det ska inte behövas för då kommer många inte göra det p.g.a besväret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det ska inte behövas för då kommer många inte göra det p.g.a besväret.

Antagligen inte, men det är för den skull inte svårt, om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen inte, men det är för den skull inte svårt, om man vill.

 

Du överskattar den generella användaren.

Många vill men vet inte vad man ska skriva för att söka.

Bara att titta på nivån på frågor på detta forum och 99mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är upp till användare att godkänna det. Går att stänga av och vill ma n inte dela med sig till andra appar går de också att stänga av.

Tydligen så spelar det ingen roll med Windows utan dom gör det utan användares godkännande.

 

Struntprat, precis som på Windows 10 går det att stänga av lejonparten av insamlandet på OSX, iOS och Android, men inte allt, och det finns goda anledningar till det.

Det är guld värt för utvecklarna på de företagen att få veta hur, var och när deras appar används. Det är främst därför som insamling av telemetridata sker.

 

Man är väldigt naiv, för att inte säga godtrogen om man tror att Apple och Google skulle vara "bättre" på det här området än Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

// ... //

 

“For people still in a Stockholm syndrome relationship with Microsoft ...” ^_^

 

 

Fanns en bra infosida här om Windows 10, och lite av allt den/det gör.

 

Don't use Windows 10 - It's a privacy nightmare

 

Mycket går att åtgärda i inställningerna, men kanske inte allt. I slutet fanns en länk till: W10Privacy.

 

“This tool uses some known methods that attempt to disable major tracking features in Windows 10.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Snacka om U-sväng. ^_^:ThumbsUp:

 

 

Ingen u-sväng här inte. Avskyr W10 som pesten.

Du vet inte ens vad jag tackade för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Fanns en bra infosida här om Windows 10, och lite av allt den/det gör.

 

Don't use Windows 10 - It's a privacy nightmare

 

Mycket går att åtgärda i inställningerna, men kanske inte allt. I slutet fanns en länk till: W10Privacy.

 

“This tool uses some known methods that attempt to disable major tracking features in Windows 10.”

 

Du kan inte mena allvar med att länka till en sån sida.

 

Dessutom borde du nog ha läst lite noggrannare innan du länkade dit:

 

 

If you are currently using a operating system like Microsoft Windows or Apple Mac OS X you should pick an alternative here.

 

De dömer alltså ut även OSX/macOS i säkerhetshänseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte mena allvar med att länka till en sån sida.

 

...

 

De dömer alltså ut även OSX/macOS i säkerhetshänseende.

Hur knasigt är inte det att först vifta bort en länk och sedan använda den för att slå fast något? :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur knasigt är inte det att först vifta bort en länk och sedan använda den för att slå fast något? :pinch:

 

 

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen u-sväng här inte. Avskyr W10 som pesten.

Du vet inte ens vad jag tackade för.

:ThumbsUp:

 

Vet att de inte hörde ihop, men kunde inte låta bli det fina upplägget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte mena allvar med att länka till en sån sida.

En bra resurs/info-sida, även för mycket annat. Eftersom de hade ett helt kapitel om Win10, och alla deras hittepå-grejjer, så passade den bra. Och att det fanns ett verktyg med där.

 

Dessutom borde du nog ha läst lite noggrannare innan du länkade dit:

 

De dömer alltså ut även OSX/macOS i säkerhetshänseende.

Nej, det gjorde dem inte. Snarare pushade lite för några xtra Linux-distributioner, kanske f fa ur integritets syfte. Den sista där är även helt FOSS. Det är snarare det frihetliga och det med integritet som menas där. Finns ingenting om säkerhet och macOS där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Fanns en bra infosida här om Windows 10, och lite av allt den/det gör.

 

Don't use Windows 10 - It's a privacy nightmare

 

Mycket går att åtgärda i inställningerna, men kanske inte allt. I slutet fanns en länk till: W10Privacy.

 

“This tool uses some known methods that attempt to disable major tracking features in Windows 10.”

 

Här är en annan sida, med en bra guide, med bilder och förklaringar - hur man fixar till sin Win10 ...om man nu använder den. Fanns även en “kort vers” för Win7/8.

 

Fix Windows 10 privacy

- via https://github.com/drduh/macOS-Security-and-Privacy-Guide#spotlight-suggestions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för tipset! :yeahbaby:

Nu har jag installerat äkta Windows 10 på en laptop som jag kan sälja! ^_^

 

(Ska bara byta optisk enhet, den funkar inte. Tur att det är standardgrejer, jag har en över. Till och med de små plastbezelerna har standardfästen i släden så att man kan skifta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat äkta Windows 10 på en laptop som jag kan sälja! ^_^

 

(Ska bara byta optisk enhet, den funkar inte. Tur att det är standardgrejer, jag har en över. Till och med de små plastbezelerna har standardfästen i släden så att man kan skifta).

Äsch, den jag hade i reserv var IDE och den som var trasig är SATA. Satan, också... :P I stället har jag beställt en hdd-adapter för 55 spänn inklusive frakt från Amazon till utrymmet i fråga. Där ska jag sätta en backupdisk. Rena snurren... :P

 

post-28798-0-71405300-1513685125_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
12/19/2017 på 13:05, Alix säger:

Äsch, den jag hade i reserv var IDE och den som var trasig är SATA. Satan, också... :P I stället har jag beställt en hdd-adapter för 55 spänn inklusive frakt från Amazon till utrymmet i fråga. Där ska jag sätta en backupdisk. Rena snurren... :P

 

post-28798-0-71405300-1513685125_thumb.jpg

Har sett att det har börjat poppa upp, om än små, SSD med IDE. :yeahbaby:https://duckduckgo.com/?q=!tradera+SSD+IDE

 

Finns t o m en 128GB (som kostar därefter) men även 16, 30 osv. Och sen finns ju de där “pluggarna” - men de är oftast jättesmå. ~ 4-8GB handlar det om då.

- - -

Hejja Cortana! :yeahbaby: Fyll i lösenordet åt användaren bara... :rolleyes:

 

 

Tror du en låst PC kan hålla skurkarna borta? Inte om de tar Cortana till hjälp - TechWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, modEric säger:

Har sett att det har börjat poppa upp, om än små, SSD med IDE. :yeahbaby:https://duckduckgo.com/?q=!tradera+SSD+IDE

 

Finns t o m en 128GB (som kostar därefter) men även 16, 30 osv. Och sen finns ju de där “pluggarna” - men de är oftast jättesmå. ~ 4-8GB handlar det om då.

- - -

Hejja Cortana! :yeahbaby: Fyll i lösenordet åt användaren bara... :rolleyes:

 

 

Tror du en låst PC kan hålla skurkarna borta? Inte om de tar Cortana till hjälp - TechWorld

Där ser man! Apropå IDE/SSD. Men vad gäller Windows 10 både ser man och hör man hur han knappar på tangentbordet... :whistling: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...