Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Välja antivirus

Telly82

Recommended Posts

Vilket antivirus ska man välja till Windows 7?

Avast och AVG är väl gratis? Räcker det? Vilken är bäst? Finns det andra bra gratisalternativ?

Eller blir det bättre/säkrare om man betalar? Och vad väljer man då till vilket pris?

Nu är det många år sedan jag höll på med Windows, men som bra betalalternativ var Eset NOD32 det jag föredrog. Gjorde vad det skulle utan att dra mycket resurser.

Avast och AVG var väl helt OK men håller på att tråkar en med pop-up-rutor är mina erfarenheter.

Microsofts egna Security Essentials är väl ett bra grundskydd, behöver du mer än så?

davidredjoy

Ursäkta Telly82 - Men du vet att vi är inne på MacWorlds Forum va...?

Mac-World... alltså M-a-c...?

:whistling:

Hittade en bra genomgång av PCMag, http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2388652,00.asp

Jag hade nog kört på Bitdefender

You'll hardly know Bitdefender Antivirus Free Edition (2014) is present on your system, unless it quashes a problem. Its tiny main window and unobtrusive style are great if you want a strong, silent, and free antivirus solution

Är inte insatt i vilka antivirusprogram som är bäst för Win7.

Men själv har jag aldrig använt annat än Avast, och det har funkat bra. Det har jobbat bra i bakgrunden och enda gångerna det gör sig påmint är när det kommer en uppdatering någon gång på året. Finns väl ingen anledning till att betala för den tjänsten.

Å andra sidan så har jag mig veterligt inte varit ute på några skumma sidor. Och å tredje sidan så har jag inte använt Win7 i någon större utsträckning de senaste åren.

Men å fjärde sidan så har jag koll på makens lilla PC och underhåller den då och då. Där har Avast gjort jobbet under flera år utan problem.

Vilket antivirus ska man välja till Windows 7?

Avast och AVG är väl gratis? Räcker det? Vilken är bäst? Finns det andra bra gratisalternativ?

Eller blir det bättre/säkrare om man betalar? Och vad väljer man då till vilket pris?

Har alltid kört med AVG - gratisversionen. http://www.avg.com/us-en/free-antivirus-download

Det som skiljer är väl att alla funktioner (som f ö inte är AV-delen) inte finns och kollarinte uppdateringa varanna timme. Har inte fått några virus någon gång med den i Win. i a f.

@mattem:

Tack, det får nog bli Bitdefender.

@davidredjoy:

Men det är ju här expertisen finns. Du tror väl inte jag loggar in på ett Windows forum, va? :tappahakan:

@kiplon:

@iEricF:

Jo, Avast har jag kört ett tag och det funkade väl bra. AVG är det jag har nu och det funkar väl också bra.

Ville kolla vad alternativen var och de verkar ju båda vara akterseglade av BitDefender.

Tack alla! :)

@mattem:

Tack, det får nog bli Bitdefender.

@davidredjoy:

Men det är ju här expertisen finns. Du tror väl inte jag loggar in på ett Windows forum, va? :tappahakan:

@kiplon:

@iEricF:

Jo, Avast har jag kört ett tag och det funkade väl bra. AVG är det jag har nu och det funkar väl också bra.

Ville kolla vad alternativen var och de verkar ju båda vara akterseglade av BitDefender.

Tack alla! :)

Vad du än väljer. Tro aldrig på någon som rekommenderar ett antivirusprogram och påstår att de aldrig fått ett virus. De kan ha fått virus som inte just det programmet stoppat. Jag rensar 2-3 datorer i veckan från virus. Alla har ett uppdaterat antivirusprogram som inte stoppat viruset.

Efter installationen av antivirusprogram. Surfa, kopiera, anslut och installera med förnuft. Tråkigt men nödvändigt.

Edit: MSSE är gratis, kräver ingen registrering, tjatar inte om uppgradering till betalversion(för det finns ingen) och tar inte mycket kraft från datorn som många andra antivirusprogram gör.

Vad du än väljer. Tro aldrig på någon som rekommenderar ett antivirusprogram och påstår att de aldrig fått ett virus. De kan ha fått virus som inte just det programmet stoppat. Jag rensar 2-3 datorer i veckan från virus. Alla har ett uppdaterat antivirusprogram som inte stoppat viruset.

Antar att det var det jag skrev du riktade det till. :)

Ja, så är det såklart. :yeahbaby: Menar att jag aldrig fått ngt virus på så sätt att inget dykt upp då man kollar/scannar med programmet. Å andra sidan har jag inte heller haft några andra problem heller, virus-liknande/relaterade. Men det beror förmodligen på att man kör Windows så lite och sällan - med begränsat antal program man nyttjar. En normalanvändare är såklart mer utsatt.

Antar att det var det jag skrev du riktade det till. :)

Ja, så är det såklart. :yeahbaby: Menar att jag aldrig fått ngt virus på så sätt att inget dykt upp då man kollar/scannar med programmet. Å andra sidan har jag inte heller haft några andra problem heller, virus-liknande/relaterade. Men det beror förmodligen på att man kör Windows så lite och sällan - med begränsat antal program man nyttjar. En normalanvändare är såklart mer utsatt.

Närå, det var faktiskt mer generellt riktat men bra ändå att du svarade. Du nämner att du aldrig haft problem. De smart skrivna virusen/trojanerna märker du inte, de kan ligga o jobba i bakgrunden i åratal. De är de dåligt skrivna virusen som märks när datorn börjar gå trögt eller bete sig konstigt. Jag kan hjälpa en kund där t ex Norton antivirus är installerat, Köra root-kit-scan på högsta känslighet och NPE utan att det hittar något. Kör sen t ex McAfee Stinger eller MSSE och hittar flera virus. Ibland är det förstås omvänt mellan t ex MSSE och Norton.

Det spelar ingen roll om man är sällananvändare, det räcker med en infekterad fil för att ställa till det. (Visst ju fler du laddar ner desto större risk att råka ut för en infekterad fil)

Sällananvändandadet kanske snarare gör att du minskar chansen till att upptäcka eländet som stjäl dina kontakters mailadresser t ex.

Närå, det var faktiskt mer generellt riktat men bra ändå att du svarade. Du nämner att du aldrig haft problem. De smart skrivna virusen/trojanerna märker du inte, de kan ligga o jobba i bakgrunden i åratal. De är de dåligt skrivna virusen som märks när datorn börjar gå trögt eller bete sig konstigt. Jag kan hjälpa en kund där t ex Norton antivirus är installerat, Köra root-kit-scan på högsta känslighet och NPE utan att det hittar något. Kör sen t ex McAfee Stinger eller MSSE och hittar flera virus. Ibland är det förstås omvänt mellan t ex MSSE och Norton.

Det spelar ingen roll om man är sällananvändare, det räcker med en infekterad fil för att ställa till det. (Visst ju fler du laddar ner desto större risk att råka ut för en infekterad fil)

Sällananvändandadet kanske snarare gör att du minskar chansen till att upptäcka eländet som stjäl dina kontakters mailadresser t ex.

Ja, det är där jag kännser mig hyfsat lugn då jag inte använder Windows alls till sånt och på det sättet. Ingen mail &/el kontaktbok. Har i huvudsak alltid kör Windows för att kunna kolla vissa sidor man själv gör, och för ett program som inte finns annat än till Windows, ooch som körts utan internet.

Det är otroligt mkt skit där ute - åtmisnotone var... På den tiden då det var “modem” (56k) som gällde vet jag att vid ett tillfälle kom det siffror på att även om man inte gjorde någonting alls, utan bara lät en maskin stå upstartad och uppkopplad, så var snitttiden ≈ 27-30min till man var utsatt &/el infekterad. Med DSL-tekniken som kom sen blev det väl säkrare och indag är det väl inte heller den typen av “virus” som jobbar heller.

Vet en kompis som ideligen fick en massa virus... Visade sig sen att han inte hade ngn brandvägg installerad/aktiverad. “Men vadå? Jag har ju virusskydd.” :rolleyes: Tror jag installerade ZoneAlarm, som var bra och populär, enkelarbetad - sen kom ingenting.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...