Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Intern SSD matar ur sig själv


dwelitz

Rekommendera Poster

Hej Hopp!

Länge sen jag gjorde inlägg, men det betyder väl bara att allt rullat på bra! :P

 

Kort enkelt, håller på att flytta till en SSD som sitter där min superdrive sätt förut på min mid 12 13" MacBook Pro.

Jag har kvar min HDD för extraplats. Vill helst ha kvar den på originalplatsen då det ska förebygga ljud och liknande från hårddisken, samt att det ska skydda bättre om datorn hastigt rör på sig. Det ska vara 6Gbps på båda SATA kontakterna i datorn, så hastigheten ska vara det samma oberoende plats. Sen lyser SSDn lite coolt genom gamla CD luckan och en bit av chassit. ;)

 

Jag försöker helt enkelt göra en exakt kopia av min HDD till min SSD med CCC. Jag har utan problem kunnat göra det här till en extern hårddisk jag har, men det går så där till min SSD.

Problemet är att min SSD kopplar ur sig under själva processen, och jag får samma felmeddelanden som när man kopplar ur en extern hårddisk utan att ha matat ut den.

 

Jag kan flytta ungefär 10gb åt gången, men sen kopplar den ur sig.

Jag har också haft problem med att installera OS X (yosemite) med installeraden till SSDn. Den fastnar helt enkelt, och antigen får jag ett felmeddelande om att någon specifik fil saknas, eller så fastnar den på 14min. Och sitter på 14min i några timmar tills jag avslutar installationen.

 

Startar jag om datorn dyker SSDn upp igen. Det är en Samsung 850 serie på 250Gb.

Jag kör senaste versionen av Yosemite.

 

Jag har bantat ner min HDD så att allt får plats på SSDn.

 

Sen undrar jag hur man linkar till mappar med terminalen. Skulle gärna ha alla filmer, bilder och gärna alla Logic Pro X filer på min HDD och avlasta SSDn.

Vad gäller programmen är jag osäker på om man ska spara dom på SSDn eller HDDn. Hur har ni andra gjort?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Testa med SuperDuper, har alltid fungerat som kloningsprogram för mig.

 

Kanske är det så att du har en korrupt fil som inte går att läsa och därför hänger sig CCC, och går inte vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova disken i ett externt chassi eller prova att byta plats på diskarna. Något skumt är det om SSD-disken kopplar ifrån på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Prövade SuperDuper, och det funkade inte så där superduper som jag hoppades... Samma sak hände helt enkelt.

 

Jag har tyvärr ingen extern kabinett, och har egentligen inte råd att köpa en. SSD disken slog hål på mitt studentbidrag helt enkelt! :P

Hittade en liknande tråd om en mekaniskt hårddisk och en Mac Pro. Där var det fel på disken, och det gick på garantin. Så just nu ser planen ut att stressa till Webbhallen och hoppas på det bästa och ett smidigt byte! :'D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

-Skynda, skynda, ingenting är omöjligt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strulande OptiBays har vi väl hört om tidigare?

Testat att installera OSX på SSD:n utan kloning från gamla disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strulande OptiBays har vi väl hört om tidigare?

Testat att installera OSX på SSD:n utan kloning från gamla disken?

 

 

 

Jag har också haft problem med att installera OS X (yosemite) med installeraden till SSDn. Den fastnar helt enkelt, och antigen får jag ett felmeddelande om att någon specifik fil saknas, eller så fastnar den på 14min. Och sitter på 14min i några timmar tills jag avslutar installationen.

 

 

Att något är galet är helt uppenbart, sen om det är felaktig SSD, SATA-kabel eller OptiBay återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl börja med uteslutningsmetoden och stoppa SSD:n i ordenarie hårddiskplats och se om installationen av OSX går bra. Om bra, kass Optibay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hypotes just nu är att jag råkat ut för ett måndags-ex av SSDn.

Jag var förbi Webbhallen, skruvade upp datorn vid en ledig kassa, och bytte SSDn. Nu fick jag visserligen en PRO serie istället för EVO som tidigare (mot 391kr emellan), men just nu går SSDn prima!

CCC har i skrivande stund kopierat 55gb (nytt rekord med 45gb!!) till SSDn , och den har inte på något magiskt sätt dragit ur sig själv.

Tror inte vi ska klandra den fina lilla Optibayn riktigt än! ;)

 

Som sagt. Just nu rullar det på fin fint. Men snart kommer nästa steg. Våga radera gamla HDDn och linka diskarna med varandra. :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då håller vi tummarna för att det var disken som var felet :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var SSDn som var felet! Datorn är snabbare än någonsin, förväntade mig i och för sig inget annat! :P

Startar datorn på 24s (från de att jag tycker ner knappen) och den laddar upp allt på ett fåtal sekunder, tillskillnad från minuter som det tidigare var.

Däremot tar det fortfarande datorn dryga 2min att stänga av. De var längre förut, men det känns fortfarande som en väldigt lång tid för att stänga av?

 

Tack för hjälpen! :)

 

Gör lite mer forskning på att synka diskarna, å skapar sen en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot tar det fortfarande datorn dryga 2min att stänga av. De var längre förut, men det känns fortfarande som en väldigt lång tid för att stänga av?

Det är tydligen ett känt fel (i Mavericks). Har ett spara texturklipp, hittade inte artikeln nu, men en med samma text...

 

Slow and Stalled Restarts and Shutdowns

 

Shutting down the computer seems like the easiest feature to get right. But for some (including me), it's become a patience game as the computer gets stuck on the grey screen prior to a full shutdown. To get your Mac back on track without resorting to holding down the power button until it shuts off you'll need to hop into the Terminal and make a few changes. Copy and paste the commands below one at a time. After the first command, you'll be prompted to enter your password.

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.coreservices.appleevents ExitTimeOut -int 1
sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.securityd ExitTimeOut -int 1
sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.mDNSResponder ExitTimeOut -int 1
sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.diskarbitrationd ExitTimeOut -int 1
sudo defaults write /System/Library/LaunchAgents/com.apple.coreservices.appleid.authentication ExitTimeOut -int 1

After you've run all these commands in the Terminal, open up Disk Utility from /Applications/Utilities folder.

 

Select the drive you've installed Mavericks on and select Repair Permissions. After Disk Utility is finished, you should be able to select shutdown and restart with no more lagging or stalling problems.

 

Finns ett par liknande här:

Troubleshooting OS X Mavericks Problems

7 Known Issues With OS X Mavericks and How to Fix Them | WIRED

 

- - -

 

Enda jag vet som ändrat sig i 10.10 är hur man rensar DNS-cachen, men det bprde inte påverka det kommandot där.

 

Annars kan du tömma den manuellt med:

# Kill/Flush (DNS)cache (10.7/8/9)
sudo dscacheutil -flushcache;
sudo killall -HUP mDNSResponder;

# Kill/Flush (u/mDNS)cache (10.10)
sudo discoveryutil mdnsflushcache;
sudo discoveryutil udnsflushcaches;

Tror även de andra funkar i 10.10. med - att båa finns. Bara det att det kom ett (till) nytt verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första tekniken med terminalen funkade inte för min del. Fortfarande långa tider i väntan på att datorn stänger av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen extern USB-hårddisk? De kan slöa ner avstängningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte inkopplad i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...