Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från iPhoto till Bilder, storlek på bibliotek


martin991

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett iPhoto-bibliotek som är ca 380Gb stort och jag var inte säker på hur Bilder skulle hantera det när jag startade och valde mitt iPhoto-bibliotek för första gången. Jag hade ca 300Gb ledigt på den aktuella HDDn och jag antog att Bilder skulle behålla originalen i iPhoto-biblioteket och använda det som ett komplement till sitt eget bibliotek. När jag kollar bibliotekens storlek nu i efterhand så ser jag att bägge är ca 380Gb stora, vilket är omöjligt eftersom det inte kan få plats så mycket på HDDn. I praktiken så är det ingen skillnad på ledigt utrymme före och efter start av Bilder. Se bifogade filer.

Jag vill kunna flytta bort mitt iPhoto-bibliotek till en extern disk och sedan uteslutande använda Bilder, även fast det verkar ha en del begränsningar jämfört med iPhoto.

 

Är det någon som har haft liknande problem och kommit på en lösning?

 

post-53929-0-33631700-1431461961_thumb.png

 

post-53929-0-37885100-1431461980_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto-biblioteket består av hårdlänkar (ett slags alias kan man säga) som pekar in till det nya Bilder-biblioteket. Så du har bara en uppsättning bilder. Hårdlänken gör så att det ser ut som om de (bilderna) ligger på två ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto-biblioteket består av hårdlänkar (ett slags alias kan man säga) som pekar in till det nya Bilder-biblioteket. Så du har bara en uppsättning bilder. Hårdlänken gör så att det ser ut som om de (bilderna) ligger på två ställen.

 

Kan jag inte samla allt i ett bibliotek? Såg MacWorlds guide för Bilder och den inbyggda funktioner verkar vara buggig. Kanske fixas till kommande uppdateringar...

 

Var ligger bilderna? iPhoto eller Bilder-biblioteket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan jag inte samla allt i ett bibliotek? Såg MacWorlds guide för Bilder och den inbyggda funktioner verkar vara buggig. Kanske fixas till kommande uppdateringar...

 

Var ligger bilderna? iPhoto eller Bilder-biblioteket?

Du har sett att Bilder är buggigt, men väljer ändå att installera det? Eller du såg det efter installationen?

 

Tror bilderna ligger i "Bilder"-biblioteket.

Forumanvändaren iEricF postade sin undersökning kring Bilder/iPhoto för några dagar sedan. Går nog att söka upp för den intresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sett att Bilder är buggigt, men väljer ändå att installera det? Eller du såg det efter installationen?

 

Tror bilderna ligger i "Bilder"-biblioteket.

Forumanvändaren iEricF postade sin undersökning kring Bilder/iPhoto för några dagar sedan. Går nog att söka upp för den intresserade.

Nja, jag menade att MacWorld skrev att funktionen "samla ihop bibliotek" är buggig. Annars är det inte så buggigt tycker jag. Men jag är lite ovan att använda det och saknar några funktioner som iPhoto hade. Men det kanske bara är nybörjarproblem.

 

Jag skall söka upp iEricF:s inlägg. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar Bilder och importerar iPhoto-biblioteket så överförs bilderna till Bilder-biblioteket, samtidigt som extra kopior och dubletter rensas bort. Det som finns kvar i iPhoto-biblioteket är då hårdlänkar till bilderna samt metainformation som Bilder inte använder.

Du kan inte ha ett bibliotek som används av både iPhoto och Bilder, utan de använder olika bibliotek - detta därför att biblioteken har olika intern uppbyggnad och format, det är ju två olika program. Om du vill fortsätta använda iPhoto så behåll iPhoto-biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar Bilder och importerar iPhoto-biblioteket så överförs bilderna till Bilder-biblioteket, samtidigt som extra kopior och dubletter rensas bort. Det som finns kvar i iPhoto-biblioteket är då hårdlänkar till bilderna samt metainformation som Bilder inte använder.

Du kan inte ha ett bibliotek som används av både iPhoto och Bilder, utan de använder olika bibliotek - detta därför att biblioteken har olika intern uppbyggnad och format, det är ju två olika program. Om du vill fortsätta använda iPhoto så behåll iPhoto-biblioteket.

Ditt svar verkar logiskt eftersom det är omöjligt att bägge biblioteken är dryga 370Gb vardera eftersom det helt enkelt inte finns plats på disken. Min fråga blir då att om jag flyttar iPhoto-biblioteket manuellt till en extern disk med syftet att använda iPhoto på den, då följer egentligen inga bilder med eftersom de är i Bilder-biblioteket?

Min fråga är bara för intresset då jag redan gjort en säkerhetskopia på en extern disk innan jag startade bilder för första gången, men jag är ändå nyfiken på hur det hänger ihop och hur de kan ange att bägge biblioteken är så stora när det inte finns plats på disken. Om jag räknar ihop så har jag använt ca 110% av utrymmet på min disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...