Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allmänna funderingar om videokamera och redigering.


Rockoholic

Rekommendera Poster

Rockoholic

Hej!

 

Eftersom storken kikade förbi och lämnade av en liten tös för en månad sedan har jag kommit fram till att det är dags att skaffa en vettig videokamera. Har tidigare pysslat en hel del med foto och har därigenom blivit ganska kräsen och har därför kommit fram till att jag behöver upp i "prosumer"-klassen för att bli nöjd.

 

Jag har läst recensioner, kikat på youtube-klipp och sökt med ljus och kommit fram till att de intressanta alternativen är Canon HF G25 samt Panasonic HC-X920.

 

Men det handlar ju inte bara om att det ska se bra ut i kameran. Det skall vara hanterbart efteråt, och där kommer den stora frågan.

 

Klarar min 27" iMac mid 2010 med i3 3,2GHz, 4GB och OSX 10.8.5 av att hantera AVCHD 1080/50p 28Mbps? (formatet i Panasonicen)

 

Vad det verkar vill Apples egna programvaror inte ta i detta format med tång och därför undrar jag även om det finns något annat program till mac som är i klass med iMovie?

 

I Panasonicens manual varnas det mer eller mindre för Mac och de rekommenderar formatet iFrame som till en början verkade vettigt med sina 28Mbps för att till slut visa sig vara i upplösningen 960x540. Meningen med att köpa en 1080/50p-kamera är ju inte direkt att man ska optimera bildkvaliteten för att spelas upp på en gammal iPhone………...

 

Vad gäller G25'an har jag inte sett några rapporter om kompatibilitetsproblem men det känns som att den halkar efter lite då den saknar wifi och möjligheten att användas som t ex babymonitor. Den saknar dessutom tillbehörssko och har enligt tester marginellt sämre färgåtergivning och mörkeregenskaper.

 

Finns det någon här som har erfarenhet av AVCHD 1080/50 på Mac? Bör jag kanske glömma Panasonicen och införskaffa en G25?

 

Eller är burken så gammal och klen att jag behöver byta ut den också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att datorn i sig kommer att klara det du vill, men att det troligtvis hade varit bra med lite mera RAM-minne, köp ett kit på 8 GB och sätt i så får du totalt 12 GB arbetsminne.

 

I övrigt om kameror och format har jag tyvärr ingen aning, utan hoppas att det finns andra som kan bidra med sina erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockoholic

Skulle tro att datorn i sig kommer att klara det du vill, men att det troligtvis hade varit bra med lite mera RAM-minne, köp ett kit på 8 GB och sätt i så får du totalt 12 GB arbetsminne.

 

I övrigt om kameror och format har jag tyvärr ingen aning, utan hoppas att det finns andra som kan bidra med sina erfarenheter.

Har redan försökt med detta och fått alla möjliga fel. Efter lite googling på problemet visade det sig att just den modellen är extremt kräsen och att nästan inga minnen godtas. Men tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...