Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa nya kortkommandon på Apples tangentbord


tomo53

Rekommendera Poster

Jag har precis fått hem Apples nya tangentbord med kabel och numeriska tangenter. Försöker skapa ett par kortkommandon för att öppna ett par program. Via system/tangentbord ska man kunna lägga till nya. Har provat ett parken får bara ett kluckande ljud. Testat med kommandon som inte borde vara upptagna men icke då. De kommandon som finns färdiga fungerar bra. Gör jag något fel?

 

Har en Macbook 2014 med senaste Yosemite OS. Ingen programuppdatering verkade behövas. Har valt rätt tangentbord i inställningarna. Finns det något mer man måste göra? Borde väl vara rätt enkelt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en engelsk macbook pro. Svenskt tangentbord inställt. Kan det göra skillnad, tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis fått hem Apples nya tangentbord med kabel och numeriska tangenter. Försöker skapa ett par kortkommandon för att öppna ett par program. Via system/tangentbord ska man kunna lägga till nya. Har provat ett parken får bara ett kluckande ljud. Testat med kommandon som inte borde vara upptagna men icke då. De kommandon som finns färdiga fungerar bra. Gör jag något fel?

Tror inte du kan göra det så. Kortkommandona man lägger till är sånt som finns i programmet &/el i menysystemet. Det du vill göra är att skapa typ launchers. Det kanske du kan göra med ett automator-skript, och sen skapar ett kortkommando till det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kan göra det så. Kortkommandona man lägger till är sånt som finns i programmet &/el i menysystemet. Det du vill göra är att skapa typ launchers. Det kanske du kan göra med ett automator-skript, och sen skapar ett kortkommando till det.

Ok, jag förstår. Så är det naturligtvis. Det är så klart i programmen det fungerar. Behöver egentligen inte launchers utan ville mest prova för att se om tangentbordet fungerade fullt ut. Grymt skön att skriva på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju öppna program genom spotlight med kortkommando...men bara ett i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju öppna program genom spotlight med kortkommando...men bara ett i taget.

Det var ju en bra idé. Har inte tänkt på det. Har inte använt spotlight något nämnvärt än. Det tog lite tid att ställa om från mångårigt windows-användande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. Så är det naturligtvis. Det är så klart i programmen det fungerar. Behöver egentligen inte launchers utan ville mest prova för att se om tangentbordet fungerade fullt ut. Grymt skön att skriva på.

Kika på Alfred annars... Där kan du sätta egna kortkommandon med har jag för mig.

 

http://www.alfredapp.com/#features

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...