Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skicka större filmfiler?


Orfeus
 Share

Rekommendera Poster

Jag behöver skicka några filmfiler som jag har gjort till en lärare i Finland. Dom är ganska långa och säkert rätt stora (15-30 minuter), så att de går ju inte maila.

Så frågan är hur jag löser det? Hon förslog Dropbox, men det är rätt fullt där för min del. Kanske går att lösa, men finns det inget smidigare sätt?

Värt att nämna är också att filmerna inte får bli offentliga, utan det måste bara vara hon som kommer åt dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Drive? Ger dessutom 15 GB lagring. Har du gmail-konto har du redan "konto" till Google Drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte maila med iCloudmailkonto för att skicka gigantiska bilagor med Mail Drop men man måste i Yosemite vara inloggad med ett AppleID och maila med Apples eget mailprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att nämna är också att filmerna inte får bli offentliga, utan det måste bara vara hon som kommer åt dem.

Om din lärare också kör OS X kan du med fördel göra en “.dmg” av foldern filmerna ligger i. Dels kan du komprimera filmerna lite och sätta ett bra lösenord.

 

I program->verktyg hittar du Diskvertyget. Sen i menyn:

 

post-64246-0-58198200-1430328009_thumb.png

 

 

Välj “compressed (bzip2)”. Lite bättre komprimering än den vanliga. Och välj AES-256.

 

post-64246-0-48936300-1430328011_thumb.png

 

 

När du anger lösen ordet så ser du hurpass “starkt” lösenord du har/får.

 

post-64246-0-39841300-1430328014.png

 

Det tar sin lilla tid sen beroende på hur stor foldern är.

 

- - -

 

Om din lärare inte har OS X kan man ju alltid göra en enkel zip-fil av foldern. Det finns säkert några program som gör det bra, men jag brukar köra det i Terminal om man skall ha lösenord med + att man kan ta bort filer.

zip -er -o "namnpåfärdigtarkiv.zip" "/sökväg/till/foldern" -x "*.DS_*";

“-er ... -x”

e = encrypt (man får ange lösenord)

r = rekursivt, inkluderar filer/folderar som ligger i foldern man valt.

x = (exclude) tar inte med filer som matchar (i det fallet) “*.DS_*”, dvs “.DS_Store” osv.

 

Använd samma namn på zipfilen som foldern har. Kan lätt bli svårt/förvirrande om zipfilen: Apa.zip packas upp och foldern heter Zebra och man har många filer i samma folder. Den försvinner liksom. ^_^

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! :-)

 

Jag testar med GoggleDrive. Visst kan man streama direkt därifrån? Filer är ju rätt stora, med säkert onödig bra kvalité, 1.66gb respektive 3.13gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! :-)

 

Jag testar med GoggleDrive. Visst kan man streama direkt därifrån? Filer är ju rätt stora, med säkert onödig bra kvalité, 1.66gb respektive 3.13gb.

Här snubblade jag på ngt rätt trevligt.

 

Man kan skicka upp till 20GB, med curl.io. B)

Filen raderas automatiskt efter 4tim. Dvs, det gäller kanske att ha lite fart i linan, så det inte tar så lång tid att ladda ner. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Nybörjarfrågor gällande olika moln:

 

Fråga A:  Avsändaren har lagt stora filer på  Google Drive,  för att mottagaren ska kunna hämta dessa.

Mottagaren har  iCloud Drive.  Kan mottagaren då hämta filer från  Google Drive?

 

Fråga B:  Är förhållandet detsamma mellan  Dropbox,  OneDrive,  etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, jpfors säger:

Nybörjarfrågor gällande olika moln:

 

Fråga A:  Avsändaren har lagt stora filer på  Google Drive,  för att mottagaren ska kunna hämta dessa.

Mottagaren har  iCloud Drive.  Kan mottagaren då hämta filer från  Google Drive?

 

Fråga B:  Är förhållandet detsamma mellan  Dropbox,  OneDrive,  etc?

Generellt sett så brukar det väl vara så att avsändaren skapar en länk till filen i sitt moln och skickar den till mottagaren som sedan bara laddar ner en vanlig fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Generellt sett så brukar det väl vara så att avsändaren skapar en länk till filen i sitt moln och skickar den till mottagaren som sedan bara laddar ner en vanlig fil?

Säg att det är många små filer som ska laddas ned. Då vill kanske mottagaren använda en rationellare metod, än att spara ned en fil i taget. Därför vill mottagaren använda någon form av moln. Kan mottagaren då hämta många filer på en gång, från Google Drive, genom att använda iCloud Drive? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, jpfors säger:

Säg att det är många små filer som ska laddas ned. Då vill kanske mottagaren använda en rationellare metod, än att spara ned en fil i taget. Därför vill mottagaren använda någon form av moln. Kan mottagaren då hämta många filer på en gång, från Google Drive, genom att använda iCloud Drive? 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, jpfors säger:

Säg att det är många små filer som ska laddas ned. Då vill kanske mottagaren använda en rationellare metod, än att spara ned en fil i taget. Därför vill mottagaren använda någon form av moln. Kan mottagaren då hämta många filer på en gång, från Google Drive, genom att använda iCloud Drive? 

Hur skulle det gå till tänkte du? 

Avsändaren kan lägga upp både de små filerna och en stor zip-fil innehållandes alla små filer i sitt moln. Sedan väljer mottagaren hur det hämtas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hur skulle det gå till tänkte du? 

Avsändaren kan lägga upp både de små filerna och en stor zip-fil innehållandes alla små filer i sitt moln. Sedan väljer mottagaren hur det hämtas.

Jag tackar för svaret från  lappen71

 

Vissa avsändare lägger ca 100 st små filer i Google Drive, utan att zippa dessa. Om mottagaren inte har något moln, måste mottagaren hämta en fil i taget. Det tar lång tid i hantering. Frågan är då om iCloud Drive kan hämta dessa rationellt.

 

Eller är det som lappen71 antyder, nödvändigt att mottagaren har samma moln-typ som avsändaren? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, jpfors säger:

Jag tackar för svaret från  lappen71

 

Vissa avsändare lägger ca 100 st små filer i Google Drive, utan att zippa dessa. Om mottagaren inte har något moln, måste mottagaren hämta en fil i taget. Det tar lång tid i hantering. Frågan är då om iCloud Drive kan hämta dessa rationellt.

 

Eller är det som lappen71 antyder, nödvändigt att mottagaren har samma moln-typ som avsändaren? 

Molntjänster har inget med fildelning att göra. Undantaget är att man skulle kunna skapa en molntjänst där man lätt kan flytta saker mellan användare av samma molntjänst.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, jpfors säger:

Jag tackar för svaret från  lappen71

 

Vissa avsändare lägger ca 100 st små filer i Google Drive, utan att zippa dessa. Om mottagaren inte har något moln, måste mottagaren hämta en fil i taget. Det tar lång tid i hantering. Frågan är då om iCloud Drive kan hämta dessa rationellt.

 

Eller är det som lappen71 antyder, nödvändigt att mottagaren har samma moln-typ som avsändaren? 

Jag antyder ingeting utan säger det du tror hur det fungerar är felaktigt.

Filer som läggs i Google Drive kan du bara komma åt med Google Drive.

Finns ingen möjlighet för tjänsterna att kommunicera med varandra.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, lappen71 säger:

Jag antyder ingeting utan säger det du tror hur det fungerar är felaktigt.

Filer som läggs i Google Drive kan du bara komma åt med Google Drive.

Finns ingen möjlighet för tjänsterna att kommunicera med varandra.

Jag tackar för denna info. Det gav klarhet i frågan.

 

Tack även till  Mattiasgbg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en länk till flertalet filer uppladdade på Goggle Drive så kan du enkelt markera all filerna och välja ladda ner med ett klick. Detta oavsett antalet filer som ska laddas ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hummel säger:

Om du får en länk till flertalet filer uppladdade på Goggle Drive så kan du enkelt markera all filerna och välja ladda ner med ett klick. Detta oavsett antalet filer som ska laddas ner.

OK. Om jag förstår dig rätt, förutsätter det att avsändaren har markerat flertalet filer. Endast då kan mottagaren få alla dessa filer markerade, och ladda ned. 

 

Åtminstone för ett par år sedan hittade jag ingen metod, att som mottagare, markera mer än en fil åt gången. Avsändaren hade väl bara skickat en länk till en mapp i Google Drive. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, jpfors säger:

OK. Om jag förstår dig rätt, förutsätter det att avsändaren har markerat flertalet filer. Endast då kan mottagaren få alla dessa filer markerade, och ladda ned. 

 

Åtminstone för ett par år sedan hittade jag ingen metod, att som mottagare, markera mer än en fil åt gången. Avsändaren hade väl bara skickat en länk till en mapp i Google Drive. 

Nej. Om mottagaren har en länk till mappen på Google Drive så kan mottagaren gå in på den mappen, markera filerna och sen med filerna markerade högerklicka/sekundärklicka och där välja "Ladda ner". Jag gör så själv och det fungerar för mig som mottagare. Då har jag alltså fått en länk till mappen där filerna ligger. Jag är inbjuden till mappen. 

Och dessa filer kan jag ladda ner till iCloud Drive om jag vill, jag väljer då iCloud Drive som mål för nedladdningen. Icloud Drive är ju en mapp på min hårddisk. Jag kan ladda ner till vilken mapp som helst som finns i min dator. Sen kommer det att synkas upp till iCloud Drive i molnet efter att jag har lagt dem i den mappen/enheten. 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...