Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

adobe CS6 Indesign, alternativ som är freeware?


Lennart_491

Rekommendera Poster

Den fria versionen av iCalamus är mer som ett demoprogram, den har många begränsningar. Betalversionen är klart bättre och jag rekommenderar det starkt. Icalamus är ett professionellt layoutprogram, som en bra uppgradering till PageMaker som Adobe aldrig släppte. Jag har använt InDesign men trivs inte med det, trivs bättre med PageMaker... iCalamus är fantastiskt bra, och till lägre pris än InDesign...

 

Till hösten kommer Affinity Publisher, som blir en lågt prissatt InDesign utmanare och som kompletterar Affinity Designer och Affinity Photo. Ett program som jag ser väldigt fram emot.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra layouter i Apples Pages som ingår när du köper Mac.

 

Mer avancerade funktioner finns i mer avancerade program, som då kostar mer.

 

Så frågan är, hur mycket "behöver" du använda InDesign? Egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart_491

Problemet är att det är Adobe CS6 Indesign jag behöver, finns det något sätt att få det gratis (eller billigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är Adobe CS6 Indesign jag behöver, finns det något sätt att få det gratis (eller billigt)

Ja, du kan kolla på t ex eBay efter begagnade &/el äldre versioner, som kan blir riktigt billiga.

 

Eller är det just specifikt versionen CS6. Är det ngn funktion med i 6'an som inte finns innnan. För Photoshop kör jag själv t ex med CS3 - visst det har kommit en del nya och intressanta funktioner i både 4-5-6'an. Men man kommer långt på CS3. Den har allt grundläggande. Och de flesta filter och plugins fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är Adobe CS6 Indesign jag behöver, finns det något sätt att få det gratis (eller billigt)

Nej, inte lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är Adobe CS6 Indesign jag behöver, finns det något sätt att få det gratis (eller billigt)

Vad (eller vem) är det som säger att du "behöver" InDesign? Och varför?

 

Om det är din arbetsgivare eller uppdragsgivare så borde köpa en licens till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Är det jätteviktigt att det ska användas CS6? Annars finns ju nya InDesign CC versionen att "köpa" för månadskostnad?

 

post-74999-0-13572700-1430345516_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2015-04-29 på 11:34, Raphael säger:

Den fria versionen av iCalamus är mer som ett demoprogram, den har många begränsningar. Betalversionen är klart bättre och jag rekommenderar det starkt. Icalamus är ett professionellt layoutprogram, som en bra uppgradering till PageMaker som Adobe aldrig släppte. Jag har använt InDesign men trivs inte med det, trivs bättre med PageMaker... iCalamus är fantastiskt bra, och till lägre pris än InDesign...

 

Till hösten kommer Affinity Publisher, som blir en lågt prissatt InDesign utmanare och som kompletterar Affinity Designer och Affinity Photo. Ett program som jag ser väldigt fram emot.

 

Har inte testat Affinity Publisher, men är det alltså en motsvarighet till Indesign? Fullt ut? Har kört testversionen av Indesign någon dag nu o är helt såld på vad som kan göras i det. Exv ska jag fixa en sida med sisådär 30-tal småbilder med medföljande bildtext. Visst kan jag göra det i PS men oj vad med lager det blir. Helt hopplöst jobbigt. I Indesign kan jag i lugn o ro fixa med allt på en gång som jag vill ha det, utan att behöva byta lagernivå hela tiden. Helt tokimpad av alla möjligheter som öppnar sig. 

Men det är tokdyrt att använda för mig, så alternativ som jag kan känna mig nöjd med vore kanon. 

2015-04-29 på 21:14, Lennart_491 säger:

Problemet är att det är Adobe CS6 Indesign jag behöver, finns det något sätt att få det gratis (eller billigt)

Har kollat runt både på Amazon o Ebay o visst finns CS6, men billigt är det inte. Och lite som att köpa grisen i säcken känns det allt. Mycket pengar, för mycket pengar för min plånbok, och utan att veta om det i slutändan funkar för en. 

2015-04-29 på 21:56, Alix säger:

Nej, inte lagligt.

Spännande! :) Men gratis är ibland gott ;):)

2015-04-30 på 00:12, davidredjoy säger:

Är det jätteviktigt att det ska användas CS6? Annars finns ju nya InDesign CC versionen att "köpa" för månadskostnad?

 

post-74999-0-13572700-1430345516_thumb.png

Alldeles för dyrt i längden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affinity Publisher är inte klar än, den är försenad. Det kommer en beta senare i år. 

 

Scribus är inte tillräcklig Mac för min del. 

 

IStudio Publisher tycker jag om. Det är ett mycket bra och lättanvänt DTP program för under 200 kr. Det saknar lagerhantering, men i övrigt är det kraftfullt. 

http://www.istudiopublisher.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Affinity Publisher är inte klar än, den är försenad. Det kommer en beta senare i år. 

 

Scribus är inte tillräcklig Mac för min del. 

 

IStudio Publisher tycker jag om. Det är ett mycket bra och lättanvänt DTP program för under 200 kr. Det saknar lagerhantering, men i övrigt är det kraftfullt. 

http://www.istudiopublisher.com/

Nej, men den fungerar på mac och stämmer överens med rubriken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar är inte samma som fungerar bra. :) Scribus är en open-source portning från Linux och som så ofta med sådana mjukvaror är det mer Linux i användarmiljön än Mac och det bryter av mot Mac-stilen i övriga program. Visst kan man använda programmet och det har flera kraftfulla funktioner, men användarmiljön är lite egen om man säger. :) 

 

Jag pekar på detta därför ett av huvudskälen för många att välja Mac är utseende, design, känslan i Mac OS. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Raphael säger:

Fungerar är inte samma som fungerar bra. :) Scribus är en open-source portning från Linux och som så ofta med sådana mjukvaror är det mer Linux i användarmiljön än Mac och det bryter av mot Mac-stilen i övriga program. Visst kan man använda programmet och det har flera kraftfulla funktioner, men användarmiljön är lite egen om man säger. :) 

 

Jag pekar på detta därför ett av huvudskälen för många att välja Mac är utseende, design, känslan i Mac OS. 

Jo, men som sagt, det skulle vara gratis/billigt. Jag kan också räkna upp massor av anledningar varför andra program är bättre. Men jag kan tyvärr inte samtidigt tala om att de är gratis eller billiga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat InDesign i några dagar nu, med testversionen. Så laddade jag iaf ner Scribus. Men utseendet på programmet var inte speciellt tilltalande, kändes som någon kvarleva från datorns barndom. Men hej och hå, ska iaf ge det en chans, tänkte jag. Efter en kort stund så kraschade programmet och det lilla jag gjort var poff borta. Så nja, inget är för mig. 

 

InDesign må vara dyrt, när man inte använder det yrkesmässigt. Men ett sjusärdeles program är det allt. Och det behöver inte drabba min plånbok, gudskelov. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört iStudio Publisher i många år och det har inte kraschat en endaste gång, det är dessutom "Made for Mac". Det har ett bra utbud av verktyg och en trivsam användarmiljö. Den har inte lagerhantering, vilket är programmets enda egentliga nackdel som jag ser det. Men man kan flytta objekt framför och bakom varandra. Jag har gjort broschyrer och visitkort med det. Fungerar bra. Det är en ny version på gång av det, som kommer bli en gratis uppdatering till existerande användare. Aktuell version är 1.3 men 1.4 är på gång och blir en fri uppdatering till existerande användare. Jag har kört iStudio Publisher sedan version 1.1. 

iStudio Publisher kostar bara 189 kr på Mac App Store och det tycker jag är nästan gratis för ett sådant här bra program, definitivt billigt! 
https://itunes.apple.com/se/app/istudio-publisher/id430820689?mt=12

Demoversion 30 dagar trial finns att ladda hem här: 
http://www.istudiopublisher.com

Ett annat billigt program som finns är Swift Publisher. Det har lagerhantering och kommer med mängder med clip-arts. 
Användarmiljön är renare, enklare, mindre plottrig kan man tycka men samtidigt så är verktygen inte lika enkelt nåbara och överskådliga tycker jag. Det är väl lite av tycke och smak vilket man väljer. Jag hade Swift Publisher 3 för flera år sedan men övergick till iStudio som passade mig bättre. Swift Publisher är nu uppe i 5 och det har jag inte provat. 
https://www.swiftpublisher.com

Affinity Publisher är ett program som jag ser fram emot, det skulle egentligen komma för flera år sedan. Jag har Affinity Photos så Publisher vore en bra kombination. Men vi får väl se när det kommer, senaste infon är "Mid 2018". 

In Design har jag aldrig trivts med. Jag föredrog PageMaker. Men Quark Xpress gillar jag. Det är dock helt andra priser... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quark Xpress är bäst, tycker jag. I alla fall väldigt macigt och lättanvänt. Intuitivt. Det var QX som gällde när jag jobbade som nattchef och redigerare. Sedan dess har dock ID gjort sitt intåg. Antagligen för att det hör ihop med Photoshop och att hela Adobes svit passar bättre för reklamfirmor och annat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quark dominerade DTP-marknaden, men Adobe paketerade ihop InDesign, Photoshop och Illustrator (Creative Suite) till ett pris som innebar att InDesign fick man med ”på köpet” jämfört med köpa programmen separat. Det var dyrare köpa Quark och de har inte hämtat sig än... Men Quark lever fortfarande kvar, framförallt så gör de publiceringssystem för förlag etc. Dagstidningar sitter väl mest med InDesign idag. Men tidskrifter och bokproducenter, där har Quark fortfarande en marknad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Raphael säger:

Quark dominerade DTP-marknaden, men Adobe paketerade ihop InDesign, Photoshop och Illustrator (Creative Suite) till ett pris som innebar att InDesign fick man med ”på köpet” jämfört med köpa programmen separat. Det var dyrare köpa Quark och de har inte hämtat sig än... Men Quark lever fortfarande kvar, framförallt så gör de publiceringssystem för förlag etc. Dagstidningar sitter väl mest med InDesign idag. Men tidskrifter och bokproducenter, där har Quark fortfarande en marknad. 

Låter bra. De har nog bättre utsikt att överleva som tryckta medier på sikt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...