Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag kontakt med en Win-disk?


thrandor

Rekommendera Poster

Köpte en extern dockningsstation till en hårddisk jag har haft i en NAS-disk. Köpte på Kjell & Co och det stod inte i beskrivningen att det bara var till Win :-( Suck...

 

När jag kopplar in disken via USB till min MacBookPro dyker den (naturligtvis) inte upp i Finder.

 

Men kan jag på nåt sätt komma åt den ändå? Finns det nåt knep eller prgm-vara?

 

Tack :-)

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en extern dockningsstation till en hårddisk jag har haft i en NAS-disk. Köpte på Kjell & Co och det stod inte i beskrivningen att det bara var till Win :-( Suck...

 

När jag kopplar in disken via USB till min MacBookPro dyker den (naturligtvis) inte upp i Finder.

 

Men kan jag på nåt sätt komma åt den ändå? Finns det nåt knep eller prgm-vara?

 

Tack :-)

 

/Fredrik

Usb inget med Win/OSX generellt att göra. Frågan är väl, när den satt i din NAS. Vilket system kör NAS'en? och vilket format har disken där?

 

Många NAS har ju ett litet Linux-system och då är förmodligen disken formaterad med ext3/ext4 el nåt sånt. Och då syns inte direkt i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar den inte på Kjell.com. Delock gör andra stationer som funkar med Mac OS X. Du får nog byta, det är nog så att hårdvaran i stationen (chipset) bara funkar med Windows. Eller så installerar du Windows på din Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usb inget med Win/OSX generellt att göra. Frågan är väl, när den satt i din NAS. Vilket system kör NAS'en? och vilket format har disken där?

 

Många NAS har ju ett litet Linux-system och då är förmodligen disken formaterad med ext3/ext4 el nåt sånt. Och då syns inte direkt i OS X.

just ja, satt i en Synology DS212 då. får nog byta dockningsstation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar den inte på Kjell.com. Delock gör andra stationer som funkar med Mac OS X. Du får nog byta, det är nog så att hårdvaran i stationen (chipset) bara funkar med Windows. Eller så installerar du Windows på din Mac...

Tack, får gå tillbaka till kjell och byta, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just ja, satt i en Synology DS212 då. får nog byta dockningsstation

 

Tack, får gå tillbaka till kjell och byta, tror jag.

Det kan ju vara så att disken har ett filsystem som inte kan läsas, som iEricF skriver. I ett faktablad om Synology DS212 så anges att den har:

 

"File System
EXT4
EXT3 (External Disk Only)
FAT (External Disk Only)
NTFS (External Disk Only)"
Vilket innebär att dockningsstationen kanske funkar med Mac, den kan bara inte läsa din hårddisk (som jag utgår från var intern i Synology DS212).
Edit: Är du beredd att experimentera lite kan du kolla in detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt...

just ja, satt i en Synology DS212 då. får nog byta dockningsstation

Prova med en vanlig os x formaterad disk o Dockstationen och se om den dyker upp. Då vet du ju om själva stationen funkar med OS X el inte. För är disken Linuxformaterad hjälper det inte med ngn annan station. Man måste lägga till det stödet i OS X då. Finns olika lösningar för det. Både köpvariant och en gratis. Men kolla först så stationen funkar i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, får gå tillbaka till kjell och byta, tror jag.

Har du kollat med Skivverktyg ??? Dyker den upp där så är det ju bara radera den och välja valfritt filformat.

Edit: ville du ha kvar datat på den ska du förstås inte radera den. Det kan gå att klicka Lägg till på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Skivverktyg ??? Dyker den upp där så är det ju bara radera den och välja valfritt filformat.

Edit: ville du ha kvar datat på den ska du förstås inte radera den. Det kan gå att klicka Lägg till på skrivbordet.

Ja det har jag, syns INTE i Skivverktyg :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörs den spinna igång? Är det en 3,5", fungerar externa strömförsörjningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då, den drar igång som den ska. ja 3,5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den drar i gång betyder inte nödvändigtvis att den kan läggas på skrivbordet, oavsett om det beror på filsystem eller chipset i dockningsstationen. Men man kan testa med en rätt formaterad disk, förstås. Nu brukar Linuxenheter ändå detekteras i Finder, och man får frågan om man vill formatera dem, eftersom de inte kan läsas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...